اخبار دزفولاخبار سراسری

نقش شیخ مرتضی انصاری دزفولی در تثبیت اصول تشیع

آیت الله محسن حیدری آل کثیر، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا دراهواز، شیخ مرتضی انصاری دزفولی را یکی از نوابغ دوران فقاهت تشیع دانست و بیان داشت: اگر در طول تاریخ تشیع ده فقیه برجسته را برشماریم به طور حتم یکی از آن‌ها شیخ اعظم انصاری دزفولی است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش شیخ اعظم انصاری در تثبیت اصولیت تشیع عنوان داشت: شیخ انصاری در دوران حیات پربرکت خود مرجعیت عامه شیعه را برعهده گرفت و با توجه به نبوغ، عمق علمی، فقهی و اصولی خود نقش بزرگی در ثبیت اصولیت تشیع ایفا کرد.

آیت الله حیدری در خصوص پیدایش جریان انحرافی اخباری گری در قرن ۱۱ تصریح کرد: این جریان شباهت بسیاری به جریان اهل حدیث در دنیای تسنن داشت و هرگونه عقل گرایی و عقلانیت را در زمینه دین نفی می‌کرد.

وی در رابطه با فعالیت‌های علامه وحید بهبهانی و شیخ مرتضی انصاری در مقابل این جریان انحرافی افزود: با پیدایش جریان انحرافی اخباری گری در تشیع، عقلانیت آن کمرنگ می‌شد، اما این جریان به برکت نبوغ و ابتکارات چهره‌های نامدار خوزستانی مانند علامه وحید بهبهانی و شیخ انصاری از میان رفت و اصول تشیع حفظ شد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به نقش شیخ انصاری در گسترش حوزه‌های علمیه اشاره داشت و ادامه داد: وی نقش بزرگی در گسترش حوزه‌های علمیه در جهان ایفا نمودند، به گونه‌ای که همه حوزه‌های علمیه در دو قرن اخیر تحت تأثیر افکار ابتکاری و فقاهت شیخ انصاری بود.

آیت الله محسن حیدری در خصوص کتاب مکاسب شیخ انصاری گفت: بنا به تعبیر شهید مطهری شیخ انصاری در کتاب مکاسب خود چار چوبی را برای فقه و اصول شیعه تبیین نموده که تا به حال کسی نتوانسته این چارچوب را به هم بریزد.

وی تأثیر شیخ انصاری را در تشکیل انقلاب اسلامی غیر مستقیم خواند و گفت: وی در قرن ۱۳ می‌زیستند و انقلاب اسلامی در اواخر قرن ۱۴ با حرکت امام خمینی آغاز شد، به همین دلیل تأثیر ایشان در شکل گیری انقلاب غیر مستقیم بود، اما امام خمینی (ره) بر روی سفره فقاهت بزرگانی مانند شیخ اعظم انصاری نشست و سبب ثمریافتن این انقلاب شد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در پایان با تأکید بر تقویت استخوان بندی علمی طلاب گفت: طلاب باید استخوان بندی علمی خود را از زمینه فقه، اصول و پاسخ به نیاز‌های روز مانند کلامی، فلسفی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قوی کنند و از آبشخور زلال حوزه‌ای که شیخ اعظم انصاری از بنیان گذاران آن بوده بنوشند و جامعه را با افکار و اصول سیراب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا