اخبار دزفول

تب‌کریمه کنگو از طریق ذبح غیربهداشتی دام آلوده به انسال منتقل می‌شود

خلاصه خبر
  • بیماری تب کریمه کنگو (CCHF) از طریق ذبح غیر بهداشتی دام آلوده به انسان منتقل می شود. ضروری است شهروندان از خرید گوشت های فاقد مهر دامپزشکی خوداری نمایند.

به گزارش دزفوری، رئیس مرکز بهداشت دزفول در مصاحبه ای گفت: معمولا هر ساله مواردی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو به دلایلی همچون وجود این بیماری در کشورهای همسایه، قاچاق دام از این کشورها به داخل کشور و فصل گرما (فصل فعالیت کنه های که ناقل بیماری است) در ایران مشاهده می شود که ضروری است با رعایت استاندارد های بهداشتی از ابتلا در برابر این بیماری ایمن بمانیم.

دکتر شفیعی نیا درباره این بیماری توضیح داد: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی، حاد، تب دار، خونریزی دهنده، واگیردار و مشترک بین انسان و دام بوده و ناقل آن یک نوع کنه است، که از طریق گزش کنه، تماس مستقیم با خون و ترشحات بیمار و لاشه حیوان آلوده به فرد سالم منتقل می شود.

دوره کمون بیماری (از زمان انتقال ویروس به بدن تا بروز علائم) حدود ۴ الی ۱۳ روز بوده که پس از این دوره، ابتدا علائمی همچون تب شدید، سردرد، کمر درد، درد مفاصل و عضلات،استفراغ بروز می کند و در ادامه علائم خونریزی دهنده مانند پتشی (خونریزی های زیر پوستی و کبود شدگی مخاطی) مخاط دهان و پوست، خونریزی از لثه، بینی، معده و .. ظاهر شده که در صورت تاخیر در درمان احتمال فوت فرد مبتلا افزایش می یابد.

رئیس مرکز بهداشت دزفول افزود: درکشور ما شایعترین راه انتقال، ذبح دام های آلوده و تماس با لاشه دام، خون و احشاء پس از ذبح آنها بوده است و در ادامه راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری را این گونه ذکر کرد:

از خرید و مصرف گوشت دام هایی که به طریق غیر قانونی و قاچاق وارد کشور می شوند و یا بصورت غیر بهداشتی ذبح و عرضه می گردند، خودداری کنید.

از کشتار دام در محیط خارج از کشتارگاه خودداری گردد.

از تماس مستقیم پوستی مخاطی با خون و ترشحات آلوده دامی در حین ذبح یا زایمان دام پرهیز شود.هنگام تماس با گوشت، خون و ترشحات دام های مشکوک از دستکش و وسایل حفاظت فردی استفاده کنید.

در صورت خرید گوشت دام هایی که از سلامت آنها مطمئن نیستید؛ گوشت را به مدت ۲۴ ساعت و جگر، امعا و احشای دام را به مدت ۴۸ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی گراد در یخچال نگهداری کنید سپس با پوشیدن دستکش نسبت به قطعه قطعه کردن ، شستشو و بسته بندی آن اقدام نمایید.

گوشت و جگر را پس از پخت کامل مصرف نمایید.

شایان ذکر است این بیماری در دام ها علائم واضحی ندارد و مهترین و بهترین راه پیشگیری از ابتلا به آن، رعایت اصول بهداشتی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا