اخبار دزفول

افتخار آفرینی فرزند متخصص دزفول در صنعت نفت

دستگاه آزمون مچالگی (Collapse Test) لوله های جداری چاه های نفت و گاز با نظارت دکتر ابوالفضل متشکر از فرزندان متخصص دزفول در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب طراحی و ساخته شد.

دکتر ابوالفضل متشکر در گفت و گو با خبرنگار دزمهراب با اعلام این خبر گفت: تکنولوژی ساخت دستگاه مچالگی فقط در انحصار تعداد معدودی از شرکت‌های معتبر در کشورهای پیشرفته بود که با راهبری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و برای اولین بار در خاورمیانه، مطابق با الزامات استاندارد API 5C3 ساخته شد.

وی افزود: برای دستیابی به نمونه های خارجی این دستگاه، باید حداقل ۲۰۰ هزار دلار هزینه می‌شد در حالیکه با بومی سازی ساخت آن، این دستگاه با صرف هزینه ای حدود ۱۲ هزار دلار طی مدت یک سال ساخته شد.

این جوان متخصص صنعت نفت و گاز کشور تاکید کرد: ساخت این دستگاه در تحقق خودکفایی، اقتصاد مقاومتی و مقابله با تحریم‌ها موثر است و گامی مهم در راستای طراحی دقیق تر و افزایش کیفیت ساخت لوله‌های جداری چاه‌های نفت و گاز تولید شده در داخل کشور محسوب می شود.

وی در تشریح عملکرد این دستگاه گفت: مقاومت لوله های جداری درون چاه های نفت و گاز در برابر فشارهای خارجی را مقاومت مچالگی لوله می گویند و هر جا که لوله توان تحمل فشارهای خارجی را نداشته باشد، دچار تغییر شکل دائمی در سطح مقطع شده و در اصطلاح مچاله می شود و کارایی خود را از دست می دهد.

دکتر متشکر افزود: مچالگی لوله های جداری درون چاه های نفت و گاز، پدیده ای مخرب بوده که می تواند منجر به از دست رفتن چاه نیز شود.

دکتر ابولفضل متشکر از فرزندان دزفول است که در سمت بازرس ارشد فنی از مدیریت امور فنی در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب مشغول به کار می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا