اخبار دزفولیادداشت‌ها

نمک پاشی اداره آبفا دزفول بر یک زخم کهنه؛ فاضلاب زیباشهر

پوریا پورمند فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت:

فصل گرما از راه رسیده و شاید شما هم هنگام شنا کردن در علی کله، پارک دولت و … با کف های سفید رنگ روی آب مواجه شده باشید. این ها در واقع همان دترجنت‌ها یا مواد شوینده ای هستند که وارد رودخانه شده اند. از کجا؟ از مناطقی مثل چمگلک و زیباشهر. منطقه زیباشهر دزفول با بیش از ۲۰هزار نفر جمعیت، فاقد سیستم دفع فاضلاب است! این یعنی فاضلابی که در این منطقه تولید می‌شود، در تمام طول سال مستقیما وارد رودخانه می‌شود.

شهردار دزفول اخیرا این موضوع را یادآوری کرده و اداره آبفا را مسئول حل مشکل دانسته. در پاسخ به این اظهارات شهردار، روابط عمومی اداره آبفا با انتشار جوابیه ای، عنوان کرده از آنجایی که زیباشهر فاقد تاسیسات فاضلاب است و فاضلاب به صورت سنتی به وسیله جداول و کانال‌های شهرداری دفع میگردد(وارد رودخانه می‌شود) و با توجه به اینکه متولی کانال‌های روباز و سطحی و دفع سنتی فاضلاب شهرداری‌ها هستند، بنابراین آبفا دزفول نقشی در ورود فاضلاب به رودخانه دز ندارد!

اداره آبفا دزفول خوب است بداند که بر اساس ماده ۱ قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب، ایجاد و بهره‌برداری تأسیسات مربوط به جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب شهرها به عهده شرکت آب و فاضلاب(آبفا) است و نه شهرداری!

با گذشت حدود ۳۰ سال از ساخت زیباشهر، جایی که امروز بیش از ۲۰هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است، هنوز خبری از تاسیسات آبفا و دفع اصولی فاضلاب نیست و فاضلاب زیباشهر زخمی عمیق بر پیکر رودخانه دز -که سرمایه ای بی بدیل برای دزفول و مردمانش به شمار می‌آید- ایجاد کرده است. شایسته است اداره آبفای دزفول بجای شانه خالی کردن از مسئولیت و تازه کردن این زخم، با پیگیری های دلسوزانه، بودجه و امکانات لازم را جذب نماید و کاری از پیش ببرد.

بد نیست اگر مروری هم داشته باشیم بر اظهارات مرتبط مسئولین مختلف دزفول طی سال های گذشته:

۹۶/۵/۲۵) فرهاد قلی نژاد رییس وقت اداره حفاظت محیط زیست دزفول:
در حال حاضر ورود فاضلاب کوی زیباشهر به رودخانه دز هشدار جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا آلودگی زیادی به دنبال داشته است.

۹۷/۱/۳۰) عباس پاپی زاده نماینده سابق مردم شهرستان دزفول در مجلس:
ورود فاضلاب در برخی مناطق مثل زیباشهر دزفول و چم گلگ اندیمشک سلامت مردم و محیط زیست را تهدید می کند.

۹۷/۳/۱۷) واکنش مسئول سابق روابط عمومی اداره آبفا دزفول به گزارش ویدیوئی دزمهراب از فاضلاب زیباشهر:
قضیه فاضلاب زیباشهر الحمدلله پس از ۴ الی ۵ سال پیگیری در مرحله مناقصه پیمانکار هستش و در #آینده_نزدیک حل میشه.

۹۷/۵/۹) فرهاد قلی نژاد رئیس وقت اداره حفاظت محیط زیست دزفول در گفتگوی تلفنی با خبرنگار دزمهراب:
تلقی مردم این است که اداره حفاظت محیط زیست متولی این کار است. ما متولی نظارت هستیم و ایرادات را اعلام می کنیم. دستگاه متولی سامان دهی فاضلاب ها و احداث شبکه های فاضلاب طبق قانون اداره آب و فاضلاب می باشد.

۹۷/۵/۲۲) جمال الدین برفر مدیر وقت آبفا دزفول:
شبکه فاضلاب زیباشهر دزفول نیز که یکی از مهم ترین مشکلات شهر دزفول می باشد، در مرحله نهایی شدن است و #به_زودی کلنگ زنی خواهد شد.

۹۷/۵/۲۴) عباس پاپی زاده نماینده سابق مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی:
در خصوص ورود فاضلاب زیباشهر به رودخانه دز، با توجه به اهمیت موضوع آلودگی رودخانه دز، بحث جمع آوری فاضلاب و احداث تصفیه خانه فاضلاب در این منطقه نیز در دستور کار قرار گرفت و مطالعات و جانمایی آن انجام شده و پس از انجام مناقصه و تعیین پیمانکار، این پروژه عملیاتی می شود.

۹۷/۵/۲۹) عیسی زاده سرپرست وقت فرمانداری دزفول:
بررسی فاضلاب های ورودی به رودخانه دز از جمله فاضلاب های ناشی از تیپ ۹۲ زرهی، فاضلاب زیباشهر، فاضلاب پل پنجم و… جهت برطرف نمودن این مشکلات در دستور کار قرار گرفته است.

۹۶/۸/۱۸) فرهاد جاموسی رئیس وقت کمیسیون خدمات شهری و بهداشت شورای شهر دزفول:
یکی از عوامل تولید جلبک در رودخانه فاضلاب چمگلک، زیباشهر و تیپ۲ زرهی است. اداره آبفا، فرمانداری و نماینده محترم با تخصیص اعتبار مشخص، این مشکل را برای همیشه حل کنند.

منبع
دزمهراب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا