اخبار دزفول

ایجاد زیرساخت گردشگری برای جندی شاپور کلید خورد

به‌گزارش دزفوری از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، یعقوب زلقی روز شنبه افزود: اقداماتی چون تعویض درب ورودی، ساماندهی و بهسازی راه‌های دسترسی به محوطه و بنای آرامگاهی یعقوب لیث‌صفاری، ایجاد پارکینگ و مسیر پیاده‌رو با آجرفرش، توسعه و ایجاد تابلوهای معرفی و آموزش محوطه و نورپردازی آرامگاه در راستای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های گردشگری در محوطه جندی شاپور درحال اجرا است.

وی ادامه داد: تعویض درب‌های قدیمی و جایگزین کردن درب بزرگ به همراه سردر ورودی (با طرحی الهام‌گرفته ازسردر دانشگاه جندی‌شاپور باستان) و تعبیه درب کوچک در کنار ورودی به لحاظ ساماندهی منظر ورودی محوطه نیز انجام شده است.

مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی جندی‌شاپور و ایوان کرخه بیان کرد: ایجاد زیرسازی فضای سکو و نصب کانکس نگهبانی در کنار درب ورودی برای استقرار نگهبان در ورودی محوطه به لحاظ کنترل بهتر ورودی محوطه، ایجاد نظم و تأمین امنیت، ساماندهی، توسعه و ایجاد پارکینگ در ورودی محوطه به مساحت حدود یک هکتار، ساماندهی حریم منظری محوطه، بهسازی کامل راه دسترسی از ورودی تا آرامگاه به طول ۳۰۰ متر شامل عملیات شن‌ریزی، شیب‌بندی با کف‌فرش آجری همراه با جداکننده مسیر رفت و آمد برای رفاه حال گردشگران و معلولان، توسعه روشنایی و نورپردازی ورودی محوطه تا بنای آرامگاهی یعقوب لیث‌صفاری برای رفاه حال بازدیدکنندگان و گردشگران در ساعات شب و رونق گردشگری این محوطه بسیار ارزشمند تاریخی از دیگر برنامه‌های اجرایی در این‌خصوص است.
وی با بیان اینکه تا قبل از آغار این طرح، اقدامات مختلفی در حوزه‌های حفاظتی، ساماندهی، ایجاد زیرساخت‌های آب و برق توسط این پایگاه انجام شده است، افزود: پایگاه ملی میراث فرهنگی جندی شاپور و ایوان کرخه برای حفاظت و کنترل فیزیکی محیط پیرامون آرامگاه و پایگاه، اقدامات بسیار مؤثری انجام داده که منجر به تعمیر و بازسازی کامل دیوارها، فنس‌ها و همچنین فضای ۱۰ هکتاری آرامگاه یعقوب لیث‌صفاری شده است؛ ضمن این‌که رنگ‌آمیزی همه درب و پنچره‌های ورودی محوطه، آرامگاه، ساختمان اداری و سرویس‌های بهداشتی نیز انجام شده است.
زلقی به تعمیر و بازسازی ساختمان نیمه‌کاره موجود و محیط پیرامون حریم آرامگاه یعقوب لیث‌صفاری اشاره کرد و گفت: این ساختمان ضمن تکمیل و تجهیز به مکان موقت اداری پایگاه تبدیل شده است.
وی افزود: ایجاد زیرساخت کامل لوله‌گذاری و تأمین آب برای توسعه فضای سبز محوطه ۱۰ هکتاری آرامگاه یعقوب لیث‌صفاری، ایجاد و توسعه مبلمان محیطی شامل نصب بیش از۳۰ عدد صندلی، نیمکت استراحتگاهی، گلدان، سطل زباله با طرح سنتی در محوطه و محیط پیرامونی آرامگاه یعقوب لیث‌صفاری، تعمیر و بازسازی کامل چهار چشمه سرویس بهداشتی پایگاه، همچنین ایجاد ۶ چشمه سرویس بهداشتی جدید اعم از ایرانی، فرنگی، زنانه و مردانه همراه با نمازخانه و دیگر امکانات زیرساختی از اهم اقدامات این پایگاه در این حوزه است.

شهر باستانی جندی‌شاپور با وسعت بیش از ۸۰۰ هکتار در ۱۰ کیلومتری شهر دزفول و در مجاورت شهر تازه تأسیس جندی‌شاپور واقع است.

این شهر، یکی از مهم‌ترین شهرهای دوره ساسانی بوده که توسط شاپور یکم ایجاد شده است. جندی شاپور از همان بدو تأسیس به تدریج به صورت یکی از مراکز علمی و پزشکی جهان آن روز درآمد و بنا به گفتهٔ تاریخ‌نویسان، شاپور دستور داده بود تعداد زیادی از کتاب‌های طب یونانی را به زبان پهلوی ترجمه و در آن‌جا نگهداری کنند؛ خسرو انوشیروان در این شهر بیمارستان بزرگی ساخت و بر توسعهٔ دانشکدهٔ پزشکی آن افزود.

نخستین دانشگاه جهان (ثبت در حافظه میراث‌جهانی یونسکو از منظر فرهنگی تولید علم و دانش در ۱۳ آبان ۱۳۹۷) به دستور شاپور اول ساسانی حدود ۱۸۰۰ سال پیش در این شهر که اکنون بقایایی از آن بر جا مانده است، تأسیس شد.

آرامگاه یعقوب لیث‌صفاری (احیاءگر زبان فارسی) که درون عرصه تاریخی شهر علمی‌دانشگاهی جندی‌شاپور واقع شده است نیز به شماره ۲۵۵۰ در هشتم دی‌ماه ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

آثار برجا مانده این شهر در ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا