اخبار دزفول

چراغ چشم: ۳۴ کتاب پیرامون دزفول شناسی آماده چاپ است

عباس چراغ چشم شنبه شب در نشست خبری و هم‌اندیشی با اصحاب رسانه دزفول در سالن نشست‌های پژوهشکده دزفول شناسی با بیان اینکه ۱۰ جلد کتاب از کتاب‌های این پژوهشکده زیر چاپ رفته است، گفت: مطالعاتی به صورت پراکنده درخصوص دزفول شناسی انجام می‌شد که سال ۹۸ تصمیم گرفتیم این مطالعات را با راه اندازی پژوهشکده دزفول شناسی نظام مند شوند.

مدیرعامل پژوهشکده دزفول شناسی بیان کرد: دزفول، هفت هزار سال قدمت تمدنی دارد و در عرصه‌های مختلف فرهنگ، هنر، سازه‌های آبی، صنایع دستی، گردشگری، طب سنتی، گیاهان دارویی، مقاومت و پایداری و غیره زبانزد است.

راه اندازی هفت گروه پژوهشی در پژوهشکده دزفول شناسی

چراغ چشم با بیان اینکه راه اندازی حداقل سه گروه پژوهشی برای ایجاد پژوهشکده نیاز است، گفت: هفت گروه پژوهشی شامل «فرهنگ، ادب و هنر، سازه‌های آبی، معماری و بناهای تاریخی، امور عشایر و گردشگری، صنایع دستی و تجارت، طب سنتی و نوین، مقاومت و پایداری و کشاورزی، دام و آبزیان» در پژوهشکده دزفول ایجاد شده است.

وی افزود: پژوهشکده، نیازمند فضایی برای فعالیت گروه‌های پژوهشی بود که مطب دکتر ملک آسا توسط فرزندان این پزشک مرحوم به پژوهشکده واگذار شد.

مدیرعامل پژوهشکده دزفول شناسی اظهارکرد: این مکان نزدیک به ۱۲ سال غیرفعال و نیازمند مرمت بود که با حدود ۱۰ میلیارد ریال اعتبار با همکاری انجمن کهن دژ و خیران بازسازی شد.

چراغ چشم با بیان اینکه پژوهشکده دزفول شناسی دولتی نیست، گفت: محمد حسین حکمت فر، عباس چراغ چشم، حسین پور رکنی و همایون ملک آسا، هیات موسس این پژوهشکده بوده و ۳۵ نفر از متخصصان و خیران از قومیت‌ها و جناح‌های سیاسی مختلف اعضای آن هستند.

حفظ میراث ملموس و غیرملموس دزفول از اهداف اصلی پژوهشکده دزفول شناسی

مدیرعامل پژوهشکده دزفول شناسی بیان کرد: هزینه‌های پژوهشکده دزفول شناسی در حال حاضر توسط خیران تامین می‌شود البته به دنبال ایجاد درآمد پایدار برای آن هستیم.

وی حفظ میراث ملموس و غیرملموس را از اهداف اصلی پژوهشکده دزفول شناسی دانست و افزود: نگهداری، ثبت و ضبط آثار مکتوب و تاریخی فرهیختگان، اندیشمندان و علما، ایجاد کتابخانه تخصصی دزفول، احیا و ایجاد مراکز تحقیقاتی سازه‌های آبی، مسی، نیل‌سازی، کپوبافی و دیگر صنایع دستی و تهیه و تدوین طرح‌های توسعه شهری و روستایی از اهداف فرعی این پژوهشکده به شمار می‌روند.

چراغ چشم با اشاره به اخذ سه مجوز کارگاه آموزشی صنایع دستی از سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: این کارگاه‌ها در محل پژوهشکده در حال برگزاری هستند.

وی با اعلام آمادگی برای همکاری با دانشگاه جندی شاپور درخصوص طرح‌های پژوهشی کنگره جندی شاپور افزود: پژوهشکده دزفول شناسی نزدیک به ۸۰۰ صفحه درخصوص داشته‌های دزفول نظیر روستای لیوس، دریاچه تمی، چال کندی، غار سزار و دیگر جاذبه‌های گردشگری مستندسازی کرده است.

مدیرعامل پژوهشکده دزفول شناسی ‏با اشاره به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر لزوم اقدام پژوهشی برای طراحی المان‌های شهری دزفول گفت: بیش از ۲۰ نشست درخصوص المان‌های شهری با شهرداران برگزار شده است ضمن اینکه پژوهشکده دزفول شناسی این آمادگی را دارد که برای انجام امور پژوهشی و مطالعاتی در این زمینه به صورت رایگان همکاری کند.

وی توجه به قومیت‌های مختلف دزفول را از برنامه‌های پژوهشکده دزفول شناسی عنوان کرد و افزود: همایشی ویژه گرجی‌های دزفول توسط پژوهشکده برگزار شده است.

جمع آوری ۲ هزار سند خطی توسط موسسه دزفول شناسی

مدیرعامل پژوهشکده دزفول شناسی گفت: اطلس تخصصی دزفول در حوزه‌های مفاخر، گردشگری، سازه‌های آبی و آجری، معماری، مشاغل و غیره آماده شده ضمن اینکه قرار است با توجه به وجود ۳۵ صنعت در شهرستان دزفول، برای هر کدام یک کتاب نوشته شود.

وی با بیان اینکه ۲ هزار سند خطی تاکنون جمع آوری شده است، افزود: راه اندازی خانه ورشو، خانه اسناد خطی و خانه تمبرهای سابق در دستور کار پژوهشکده دزفول شناسی است.

‏چراغ چشم بیان کرد: پژوهشکده دزفول شناسی ‏آیین‌های نکوداشت مفاخر اساتید عرب، نجات علی و محقق را برگزار کرده و آیین نکوداشت استاد حکمت فر را نیز در برنامه دارد.

وی با قدردانی از اقدامات رسانه‌های دزفول در معرفی ظرفیت‌های این شهرستان از رسانه‌ها خواست در گروه‌های تخصصی با پژوهشکده دزفول شناسی همکاری داشته باشند.

لزوم احیای شهر باستانی جندی شاپور

محمد حسین حکمت فر یکی از اعضای هیات موسس پژوهشکده دزفول شناسی نیز در این نشست با تاکید بر لزوم احیای شهر باستانی جندی شاپور گفت: صنعت گردشگری با احیای این شهر باستانی رونق فراوانی خواهد یافت.

وی با اشاره به مشکلات بافت قدیم دزفول افزود: متاسفانه این بافت از سال ۱۳۵۳ با نقل مکان ساکنان به مناطق دیگر دچار تخریب شد.

حکمت‌فر بیان کرد: موسسه فرهنگی دزفول شناسی و پژوهشکده دزفول شناسی در یک راستا فعالیت دارند ولی فعالیت پژوهشکده گسترده‌تر خواهد بود.

این محقق، نقد گزارش‌ها و نوشته‌ها را ضروری دانست و از نویسندگان و خبرنگاران خواست هنگام نگارش متون اجازه ندهند احساسات و تعصب بر حقایق غلبه کند تا نسل آینده دچار سردرگمی نشود.

وی چاپ نخستین کتاب پژوهشکده دزفول شناسی با موضوع آواهای آیینی دزفول را یادآور شد و افزود: فرهنگ همخوانی و تعزیه از دوره ناصرالدین شاه نسل به نسل به ما منتقل شده است.

محل دفن عبید زاکانی در هیچ کتابی ذکر نشده است

حکمت فر با اشاره به تاریخچه‌ای از زندگینامه عبید زاکانی گفت: اگرچه در هیچ کتابی محل دفن عبید زاکانی ذکر نشده است ولی طبق مشاهدات عینی بعضی از بزرگان و معتمدان دزفول، مزار وی در زیرزمین یکی از خانه‌های تاریخی دزفول بوده و سنگ مزارش حدود ۹۰ سال قبل، بعد از کشف تکه تکه شده و در دسترس نیست.

حسین پوررکنی دیگر عضو هیات موسس پژوهشکده دزفول شناسی نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های فراوان این شهرستان گفت: بیش از ۷۲ درصد مساحت شهرستان دزفول را کوهستان تشکیل می‌دهد که در بخش‌های سردشت و شهیون است.

وی افزود: از فرمانداری دزفول تا دره کاید نزدیک به ۱۹۸ کیلومتر مسافت است که باید بتوانیم ضمن شناخت ظرفیت‌های شهرستان از آنها برای رونق گردشگری استفاده کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا