اخبار دزفول

برداشت خارک و رطب در دزفول آغاز شد

مسئول امور باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی دزفول: میزان برداشت محصول خارک و رطب از سطح هر هکتار نخلستان در دزفول را بین ۱۶ تا ۱۸ تن اعلام کرد و گفت: دزفول بیش از ۴۰ هکتار نخلستان دارد که اغلب آنها از نوع برحی هستند.

مسعود کرمی‌نژاد با بیان اینکه توسعه نخلستان به ویژه نوع برحی و مجول در چند سال اخیر از سوی کشاورزان و باغداران دزفول مورد استقبال قرار گرفته است، افزود: در سال‌های اخیر ۲۰ هکتار به مجموع نخلستان‌ها اضافه شده و با توجه به استقبال کشاورزان وسعت آنها روبه افزایش است.

وی با بیان اینکه ۱۰ هکتار در سال‌های اخیر به رقم خرمای مجول و ۹ هکتار به رقم خرمای برحی در شهرستان دزفول اضافه شده است، گفت: هم اکنون ۱۳ هکتار نخلستان رقم مجول، ۲۶ هکتار برحی و بیش از یک هکتار سایر ارقام خرما در شهرستان دزفول وجود دارد.
مسئول امور باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی دزفول کیفیت خرمای تولید این شهرستان به ویژه رقم مجول را بسیار خوب و مناسب برای صادرات توصیف کرد.

علی افشار از باغداران دزفول که بیشتر نخلستان وی از ارقام خرمای برحی و مجول است نیز گفت: تولید خرما در دزفول همانند مرکبات این شهرستان از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به ظرفیت بالای دزفول در تولید خرما افزود: هیچگونه سم یا کودی در تولید خرمای دزفول مصرف نمی‌شود لذا محصول خارک، رطب و خرمای تولید این شهرستان کاملا ارگانیک بوده و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

افشار که از یک نفر نخل خرمای برحی حدود ۳۰۰ کیلوگرم محصول برداشت کرده است، گفت: برداشت این میزان محصول از یک نفر نخل برحی در دزفول در حالی است که متوسط برداشت از این گونه خرما در استان خوزستان بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم می‌باشد.

وی گرده افشانی دقیق نخل خرما به ویژه رقم برحی را در افزایش عملکرد و کیفیت محصول خرما بسیار مهم دانست و افزود: می‌توان با گرده افشانی صحیح نخل خرمای برحی تا حدود ۴۰۰ کیلوگرم از یک نفر نخل خرما برداشت کرد.

این باغدار دزفولی همچنین کنترل آفات و حشرات در نخلستان را از دیگر موارد ضروری در افزایش عملکرد و تولید محصول با کیفیت خرما عنوان کرد.
سازگاری گونه‌های مختلف خرما در دزفول و عملکرد بالای آنها نسبت به سایر مناطق که ناشی از اقلیم، خاک و آب منطقه است زمینه را برای تشویق باغداران به کشت نخل در این منطقه فراهم کرده است.
با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و فعالیت‌های ترویجی در دزفول می‌توان کشاورزان و باغداران منطقه را به کشت نخیلات ترغیب و با توجه به ظرفیت بالای آن زمینه صادرات این محصول را فراهم کرد.
در دزفول بیش از ۱۲۰ نوع محصول کشت و تولید می‌شود.

مرکبات دزفول به ویژه پرتقال آن که بخشی از آن صادر می‌شود به لحاظ کیفیت و ارگانیک بودن معروف است.

بیش از پنج‌هزار و ۵۰۰ هکتار باغ مرکبات در دزفول وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا