ثبت رکورد جدید گونه کمیاب خوتکای گردن سفید در دزفول

رضا قپانچی پور : خودکای گردن سفید هندی تاکنون فقط در استان های سیستان و بلوچستان و بوشهر به صورت کمیاب دیده شده است.

وی با بیان اینکه این پرنده بومی هند و کشورهای شرق آسیا است که در کشور ایران بعنوان یک گونه کمیاب و به صورت اتفاقی مشاهده می‌شود، ادامه داد: ثبت این پرنده در استان خوزستان یافته جدیدی محسوب می شود چراکه غربی ترین رکورد این گونه است. 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول درخصوص مشخصات این گونه گفت: مشخصات نر و ماده غیر همشکل خوتکای کوچک از خانواده مرغابی است و از همه اردک‌ها کوچکتر است.

وی با بیان اینکه این پرنده جزو اردک‌های روی آبچر به حساب می آید، افزود: رنگ پر و بال پرنده نر سفید و منقار کوچکش مانند منقار غازها کوچک و ظریف است تا آنجا که این پرنده را شبیه به یک غاز کوچک نشان می دهد.

قپانچی پور اظهارداشت: زیستگاه این گونه در کنار دریاچه‌ها، باتلاق‌ها، منابع آبهای شیرین، زمین‌های کشت برنج، جالیزها و کنار حوضچه های تشکیل شده از آب باران دیده می‌شود و در نزدیکی آب در نیزارها و درون سوراخ تنه درختان آشیانه می سازد.

قابل ذکر است استان خوزستان با توجه به زیستگاه های متنوع دارای تنوع زیستی غنی است و بر اساس گزارش کمیته ثبت پرندگان ایران این استان با ثبت ۳۸۸ گونه پرنده شامل بیشترین تنوع گونه های پرندگان در کشور است.

خروج از نسخه موبایل