اخبار دزفول

ثبت رکورد جدید گونه کمیاب خوتکای گردن سفید در دزفول

رضا قپانچی پور : خودکای گردن سفید هندی تاکنون فقط در استان های سیستان و بلوچستان و بوشهر به صورت کمیاب دیده شده است.

وی با بیان اینکه این پرنده بومی هند و کشورهای شرق آسیا است که در کشور ایران بعنوان یک گونه کمیاب و به صورت اتفاقی مشاهده می‌شود، ادامه داد: ثبت این پرنده در استان خوزستان یافته جدیدی محسوب می شود چراکه غربی ترین رکورد این گونه است. 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول درخصوص مشخصات این گونه گفت: مشخصات نر و ماده غیر همشکل خوتکای کوچک از خانواده مرغابی است و از همه اردک‌ها کوچکتر است.

وی با بیان اینکه این پرنده جزو اردک‌های روی آبچر به حساب می آید، افزود: رنگ پر و بال پرنده نر سفید و منقار کوچکش مانند منقار غازها کوچک و ظریف است تا آنجا که این پرنده را شبیه به یک غاز کوچک نشان می دهد.

قپانچی پور اظهارداشت: زیستگاه این گونه در کنار دریاچه‌ها، باتلاق‌ها، منابع آبهای شیرین، زمین‌های کشت برنج، جالیزها و کنار حوضچه های تشکیل شده از آب باران دیده می‌شود و در نزدیکی آب در نیزارها و درون سوراخ تنه درختان آشیانه می سازد.

قابل ذکر است استان خوزستان با توجه به زیستگاه های متنوع دارای تنوع زیستی غنی است و بر اساس گزارش کمیته ثبت پرندگان ایران این استان با ثبت ۳۸۸ گونه پرنده شامل بیشترین تنوع گونه های پرندگان در کشور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا