قارچ‌های خودرو، سمی و کُشنده

به گزارش دزفوری به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی دزفول، الناز بهروز روز چهارشنبه اظهارداشت: طی ۶ ماه نخست امسال، ۷۹۷ نفر از هموطنانمان بر اثر مسمومیت با قارچ سمی به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند که نشان دهنده تعداد بالای قربانیان و شایع بودن این مسمومیت در کشور است.

وی  افزود: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و فقط توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است.

کارشناس مدیریت دارویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی مثل تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش معیار علمی و درستی برای تشخیص سمی نبودن قارچ نیست.

وی با بیان اینکه مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست، افزود: شهروندان از مصرف قارچ‌های خودرو به خصوص قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان به ویژه درختان خشک می‌رویند و یا قارچ‌های فله‌ای جمع آوری شده توسط افراد بومی خودداری کنند.

بهروز از شهروندان خواست برای حفظ سلامت خود و خانواده قارچ را از مراکز مجاز و در بسته بندی‌های دارای مجوز خریداری و مصرف کنند.

وی افزود: برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماده سازی غذا شامل کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نیست.

این کارشناس درخصوص اقدامات عملی برای مسمومیت با قارچ سمی نیز گفت: انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد و هرگونه تأخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود.

وی همچنین به شهروندانی که دچار مسمومیت ناشی از مصرف قارچ سمی شده‌اند، توصیه کرد: در صورت امکان نمونه باقیمانده قارچ مصرف شده توسط بیمار برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشند.

خروج از نسخه موبایل