اخبار دزفول

قارچ‌های خودرو، سمی و کُشنده

خلاصه خبر
  • کارشناس مدیریت دارویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول: طی ۶ ماه نخست امسال، ۷۹۷ نفر از هموطنانمان در کشور بر اثر مسمومیت با قارچ سمی به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند

به گزارش دزفوری به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی دزفول، الناز بهروز روز چهارشنبه اظهارداشت: طی ۶ ماه نخست امسال، ۷۹۷ نفر از هموطنانمان بر اثر مسمومیت با قارچ سمی به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند که نشان دهنده تعداد بالای قربانیان و شایع بودن این مسمومیت در کشور است.

وی  افزود: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و فقط توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است.

کارشناس مدیریت دارویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی مثل تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش معیار علمی و درستی برای تشخیص سمی نبودن قارچ نیست.

وی با بیان اینکه مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست، افزود: شهروندان از مصرف قارچ‌های خودرو به خصوص قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان به ویژه درختان خشک می‌رویند و یا قارچ‌های فله‌ای جمع آوری شده توسط افراد بومی خودداری کنند.

بهروز از شهروندان خواست برای حفظ سلامت خود و خانواده قارچ را از مراکز مجاز و در بسته بندی‌های دارای مجوز خریداری و مصرف کنند.

وی افزود: برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماده سازی غذا شامل کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نیست.

این کارشناس درخصوص اقدامات عملی برای مسمومیت با قارچ سمی نیز گفت: انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد و هرگونه تأخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود.

وی همچنین به شهروندانی که دچار مسمومیت ناشی از مصرف قارچ سمی شده‌اند، توصیه کرد: در صورت امکان نمونه باقیمانده قارچ مصرف شده توسط بیمار برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا