اخبار دزفول

مناسب سازی فضاهای شهری مطالبه اصلی معلولان دزفول

به گزارش ایرنا، وجود موانع فراوان در سطح خیابان‌ها و معابر، بوستان‌ها و مکان‌های اداری و فرهنگی در برخی نقاط نه تنها برای افراد دارای معلولیت ایجاد مشکل می‌کنند بلکه برای افراد عادی نیز خطرساز هستند.

نبود سطح شیب‌دار ویژه ورود افراد دارای معلولیت و وجود موانع بدون کارشناسی در ورودی ادارات و بوستان‌ها نقص صریح قوانین مرتبط با حمایت از معلولان است به طوریکه افراد معلول با مشاهده آنها از حضور در جامعه فراری و به انزوای بیشتر کشیده می‌شوند. 

ورودی نامناسب در بوستان‌ها و مکان‌های فرهنگی نمونه دیگری از این موارد است که باعث شده فرد معلول ماندن در خانه را به درگیر شدن با این موانع ترجیح دهد.

وجود پنج هزار و ۵۰۰ پرونده معلولیت در دزفول

بنا به گفته فریدون عبدی رییس اداره بهزیستی شهرستان دزفول، حدود پنج هزار و ۵۰۰ پرونده معلول در بهزیستی دزفول تشکیل شده که ۱۵۱ نفر از این معلولان دارای ضایعه نخاعی هستند.

با توجه به وجود این تعداد افراد دارای معلولیت در شهرستان دزفول، برنامه ریزی برای مناسب سازی فضاهای شهری و اداری برای تسهیل در تردد آنها ضرورتی انکارناپذیر است.

عبدی به این نکته نیز اشاره کرده که یکهزار و ۲۵۰ معلول در دزفول معلولیت شدید و خیلی شدید دارند و نیازمند وسایل توانبخشی از جمله عصا و ویلچر هستند علاوه بر این افراد ۶۰۰ نفر نیز سالمند، بیمار روانی و معلول ذهنی هستند و در مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند.

یکی از افراد دارای معلولیت اهل دزفول که از مرداد امسال به دعوت شورای شهر تهران به عنوان مشاور معاونت حمل و نقل ترافیک این کلانشهر در حوزه افراد دارای معلولیت منصوب شده است درباره مشکلات این قشر می گوید.

شهرام مبصر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به آسیب نخاعی اش در سال ۷۵ در یک حادثه اشاره و بیان کرد: بعد از وقوع این حادثه و مشکلات پیرامون آن به منظور انجام توانبخشی و پیگیری امور پزشکی همراه با خانواده ناچار به ساکن شدن در تهران شدم.

او که مدتی بدلیل وقوع این حادثه دچار افسردگی مزمزن شده بود در تهران با افراد موفقی روبرو شد و در سال ۹۱ موسسه‌ای با نام پیام آوران ساحل امید در حوزه افراد معلول تاسیس کرد؛ موسسه‌ای در حوزه گردشگری معلولان که با برگزاری تورهای مختلف و مسابقات ورزشی در تلاش است افراد دارای معلولیت را از انزوا خارج و روحیه نشاط را در آنها زنده کند.

بنا به گفته مبصر زمانی که دچار معلولیت شد منزلش در دزفول را مناسب سازی کرد ولی به علت نامناسب بودن شرایط خارج از خانه از جمله پیاده‌روها و وسایل حمل و نقل عمومی برای معلولان امکان خروج از منزل را نداشت.

لزوم بسیج عمومی برای رفع مشکلات معلولان دزفول

این فرد دارای معلولیت با اشاره به تصویب قانون جامع حمایت از جامعه معلولان در سال ۸۳ در مجلس شورای اسلامی گفت: با پیگیری و تلاش‌های مستمر توانستیم برخی مسوولان را مجاب کنیم هنگام فضاسازی شهری، ساختمان‌ها را برای حضور افراد دارای معلولیت نیز آماده کنند.
وی ادامه داد: طبق ماده ۱۶ تبصره ۲ قانون زمانی که بودجه‌ای نباشد امکان اجرایی کردن این قانون نیست که با تلاش فراوان توانستیم در سال ۹۶، مجلس را مجاب به بازنگری این قانون و درنهایت تصویب کنیم ولی بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته نشد.

مبصر با تاکید بر لزوم بسیج عمومی برای رفع مشکلات جامعه معلولان اظهارداشت: تحصیل رایگان افراد دارای معلولیت در قانون آمده است همچنین شهرداری‌های تمامی شهرها موظفند شهرها را به گونه‌ای مناسب سازی کنند که برای همه افراد قابل استفاده باشد.

وی به وجود جانبازان فراوان در دزفول اشاره کرد و افزود: باعث تاسف است که شهرداری هنوز مراکز تفریحی را برای افراد دارای معلولیت مناسب سازی نکرده است.

مشاور معاونت حمل و نقل و ترافیک تهران با بیان اینکه جانبازان، سالمندان و زنان باردار نیز از فضاهای شهری استفاده می‌کنند، گفت: همه مهندسان عمران می‌دانند هنگام ساخت و ساز باید افراد دارای معلولیت را در نظر بگیرند ولی متاسفانه هنوز نسبت به این قانون بی‌توجهی می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید در کنار هر سطح شیب‌دار رمپ استاندارد تعبیه شود، افزود: متاسفانه برخی رمپ‌ها نه تنها برای افراد معلول غیراستاندارد هستند بلکه برای افراد سالم نیز خطرناکند.

این فرد دارای معلولیت از بی‌توجهی رسانه‌ها نسبت به مسائل و مشکلات معلولان انتقاد کرد و گفت: بی‌توجهی به مناسب سازی معابر، سیستم حمل و نقل عمومی، اماکن و فضاهای شهری و مسائل فرهنگی و اجتماعی از جمله مشکلات این قشر هستند.
وی با بیان اینکه استیون هاوکینگ دارای ۹۹ درصد معلولیت بود ولی از فکر او استفاده شد، افزود: پزشک، جراح، استاد دانشگاه، تاجر و نخبگان اجتماعی و فرهنگی زیادی دارای معلولیت هستند که شناخته نشده‌اند زیرا فضایی برای حضور آنها در شهر وجود ندارد؛ وقتی برای نخستین بار به مراکز علمی مراجعه می‌کنند فقط به ویلچر و ناتوانی آنها و نه علمشان توجه می‌شود.
وی با انتقاد از اجرا نشدن قانون حمایت از حقوق معلول بیان کرد: اراده جدی و معرفت کاملی نسبت به معلولیت وجود ندارد و خود افراد معلول نیز نسبت به اجرای قانون و دستیابی به مطالبات خود مطالبه‌گر نیستند.
مبصر معیشت افراد معلول را از دیگر مشکلات افراد دارای معلولیت دانست و گفت: مستمری ماهیانه که بهزیستی برای افراد دارای معلولیت در نظر گرفته ناچیز است و جوابگوی هزینه‌های آنها نیست. 
وی افزود: طبق قانون، پنج درصد اشتغال در ادارات دولتی باید به افراد دارای معلولیت اختصاص یابد ولی این قانون اجرا نمی‌شود و حتی در آزمون آموزش و پرورش نیز گزینه معلولیت حذف شده است لذا وزارت رفاه، شهرداری و دیگر سازمان‌های دولتی باید همکاری لازم را در این خصوص داشته باشند.

اقدامات شهرداری دزفول برای مناسب سازی فضاهای شهری

یکی از سازمان‌هایی که نقش عمده‌ای در تسهیل تردد افراد دارای معلولیت دارد، شهرداری است که در این راستا شهردار دزفول توضیحاتی درخصوص اقدامات انجام شده در این زمینه به خبرنگار ایرنا ارائه داد.

محمدعلی دوایی‌فر در این باره گفت: حذف پله‌ها، پستی و بلندی‌های موجود در معابر و همسطح سازی با کفپوش‌های غیرلغزنده و همچنین تعبیه مسیر ویژه نابینایان با کفپوش‌های شیاری زردرنگ استاندارد در خیابان شریعتی حدفاصل خیابان فرمانداری تا پل شهید سردار سلیمانی، خیابان شریعتی حدفاصل میدان معزی تا خیابان امام خمینی(ره)، خیابان امام خمینی (ع) حدفاصل خیابان آفرینش تا فردوسی، خیابان طالقانی حدفاصل میدان فتح المبین تا خیابان فردوسی، خیابان طالقانی حدفاصل خیابان امام خمینی (ع) تا کوچه شهید دیانتی، بلوار آزادگان، بلوار ولی عصر و خیابان فتح المبین حدفاصل آفرینش تا خیابان حضرت سلیمان انجام شده است.   
وی با بیان اینکه شهرداری دزفول نسبت به مبلمان شهری در حاشیه پیاده‌روها نیز توجه داشته تا با مسیر ویژه نابینایان تلاقی نداشته باشند، افزود: ایجاد رمپ ویژه معلولان جهت دسترسی به مسیر پیاده رو به خیابانها و معبرها و  همسان سازی و همسطح آنها در تقاطع خیابان شریعتی و امام خمینی(ع)، تقاطع خیابان امام خمینی (ع) و طالقانی،تقاطع خیابان شریعتی و آفرینش، تقاطع خیابان‌های شریعتی و فردوسی، تقاطع خیابان شریعتی و ساسان، تقاطع‌های خیابان‌های ولی عصر و بلوار آزادگان از دیگر اقدامات انجام شده در دزفول است.
شهردار دزفول ایجاد رمپ ورودی ساختمان‌های شهرداری مرکزی و مناطق سه گانه شهرداری و استفاده از درهای اتوماتیک برای دسترسی و تردد آسانتر و بهتر را از دیگر اقدامات انجام شده برای تسهیل تردد معلولان عنوان کرد و گفت: دسترسی آسان معلولان در پارک‌های شهر مانند پارک دولت، خانواده، رسالت، مهرگان و گل مریم ایجاد شده است.

وی با اشاره به آسان سازی دسترسی معلولان به سرویس‌های بهداشتی عمومی شهر و اختصاص حداقل ۲ چشمه از هر مجموعه برای معلولان مانند پارک ولی عصر، رعنا، خانواده و دولت افزود: مناسب سازی ویژه معلولان در ورودی بازار قدیم و اختصاص پارکینگ ویژه معلولان در نقاط پرترافیک شهری و نصب علایم مربوطه و خط کشی‌های لازم مانند خیابان امام خمینی(ع)، طالقانی و شریعتی از دیگر اقدامات انجام شده است.

دوایی فر اظهارداشت: شهرداری دزفول در اجرای طرح پارک‌ها، ساختمان‌ها و معابر تازه ساخت، تسهیلات مناسب سازی ویژه معلولان را جزو الزامات خود قرار داده و استاندارهای مربوطه را لحاظ می‌کند.
با وجود اقدامات انجام شده، هنوز هم معلولان برای حضور در خیابان‌های شهر راحت نیستند که این امر ضرورت تلاش بیشتر در این زمینه را نشان می‌دهد.

پرداختن به حقوق افراد دارای معلولیت و پیگیری مجدانه مطالبات قانونی این قشر باعث می‌شود این افراد دوباره به زندگی در جامعه بشری ورود کنند چه بسا شرایط موجود امکان حضور افراد سالمند و یا دارای ناتوانی جزئی را نیز در جامعه محدود کرده است. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا