اخبار دزفول

استادان دانشگاه‌های آزاد خوزستان خوستار پرداخت حقوق و معوقات شدند

در روزهای اخیر بیش از ۷۰۰ عضو هیات علمی و کارمند واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان در نامه‌ای به رییس این دانشگاه، خواستار حل مشکلات مالی خود شدند. پرداخت حقوق و مزایای کامل در موعد مقرر هر ماه، پرداخت کامل معوقات در نخستین فرصت مقتضی و تلاش برای همسان‌سازی حقوق و دیگر مزایای اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه آزاد با همکاران هم‌مرتبه در دانشگاه‌های دولتی از خواسته‌های نویسندگان این نامه است. 

در این نامه که روز چهارشنبه نسخه‌ای از آن به ایرنا اهواز ارسال شده، آمده است: تعدادی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در خوزستان چند ماهی است که حقوق استادان و کارمندان، مبالغ حق‌التدریس، مزایا و اضافه‌کاری هماهنگ شده، حق‌الزحمه داوری و راهنمایی پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری و دیگر پرداخت‌ها و معوقات را پرداخت نکرده‌اند، تا جایی که در ماه‌های اخیر پرداخت حقوق حتی پس از نیمه ماه و به صورت ۵۰ درصدی انجام شده است. مدت‌هاست که مشکلات صنفی و معیشتی خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی، چه در واحدها و چه در سطوح بالاتر نشنیده گرفته شده است، تا آنجا که اکنون بسیاری از اعضای هیات علمی و کارکنان این دانشگاه‌ها با توجه به مبلغ درج شده در احکام حقوق دریافتی، زیر خط فقر قرار دارند و گذران زندگی برای آنها بسیار سخت شده است.

با وجود پیگیری خبرنگار ایرنا، براتی رییس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان، حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشد.

یک عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد شوشتر اما در این باره به ایرنا گفت: هشت واحد دانشگاه آزاد خوزستان از جمله واحد شوشتر، یک تا ۲ ماه است که حقوق اعضای هیات علمی و کارکنان خود را پرداخت نکرده‌اند.

خیام عباسی افزود: معوقات اعضای هیات علمی شامل حق‌التدریس، اضافه حقوق سالانه، راهنمایی و داوری پایان‌نامه‌ها نیز سه تا چهار سال است پرداخت نشده است.

وی اضافه کرد: این مشکلات به صورت مستمر از مسولان مربوطه در استان و کشور پیگیری شده و با وجود نامه جمعی و راه‌اندازی کمپین، همچنان به قوت خود باقی است.

عباسی خواستار ورود نهادهای نظارتی به مشکلات مالی دانشگاه آزاد شد و گفت: یکی از سوالات ما این است که شهریه‌های دانشجویان کجاست و مسوولان باید به این پرسش پاسخ شفاف بدهند.

وی همچنین با اشاره به گفته وی تخلف در برداشت از صندوق پس‌انداز اعضای هیات علمی برای پرداخت حقوق، افزود: این صندوق با برداشت درصدی از حقوق استادان برای پرداخت وام‌های ضروری تشکیل شده اما با دستور مسوولان مربوطه در استان، برای پرداخت حقوق از آن استفاده شده و باعث خالی شدن صندوق شده که اقدامی غیرقانونی است.

مشکلات مالی دانشگاه روی دوش استادان

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد واحد دزفول نیز در گفت وگو با ایرنا، خواستار پرداخت مطالبات و معوقات کارکنان دانشگاه آزاد شد.

فردین مرادی‌منش گفت: بخشی از مشکلات مالی مربوط به دانشگاه‌های آزاد در سراسر کشور و بخشی نیز مربوط به واحد دزفول است که ضروری است هر چه سریع‌تر راهکاری برای آنها اندیشیده شود.

وی با اشاره به تاخیر چند هفته‌ای در پرداخت حقوق کارکنان، افزود: در بعضی از واحدها همچون دزفول، معوقات مربوط به فعالیت‌ پژوهشی، راهنمایی و داوری پایان‌نامه بیش از ۲ سال است که پرداخت نشده به طوری که برخی از اعضای هیات علمی بیش از ۴۰۰ میلیون ریال طلب دارند؛ این مساله باعث کاهش ارزش ریالی این مطالبات و کسر مالیات از آنها شده است.

مرادی‌منش اضافه کرد: در برخی از واحدها مثل شوشتر، دزفول و اندیمشک، از ابتدای امسال تا تیر گذشته افزایش حقوق پرداخت نشده همچنین در دزفول تنها ۸۵ درصد حقوق آبان امسال را پرداخت کرده‌اند.

وی، کاهش حق جذب به بهانه‌های مختلف و برداشت از صندوق رفاه دانشجویی و صندوق رفاه کارمندی را از دیگر مشکلات واحد دزفول بیان کرد و گفت: متاسفانه پس اندازی که برای پرداخت تسهیلات به دانشجویان و استادان در صندوق ذخیره شده را برای پرداخت حقوق مصرف کرده‌اند و هم اکنون هر دوی این صندوق‌ها خالی شده است.

مرادی‌منش افزود: به دلیل مشکلاتی مالی، برخی از واحدها اقساط وام‌های اعضای هیات علمی به بانک‌ها را نیز پرداخت نکرده‌اند که باعث نارضایتی ضامن‌های اعضا و بانک‌ها شده که این مساله در اعتبار سنجی استادان موثر است.

وی ادامه داد:سه درصد سهم صندوق بیکاری از سوی دانشگاه آزاد از استادان و کارمندان کسر و به‌جای اینکه به بیمه پرداخت شود به صندوقی در خود دانشگاه آزاد واریز می‌شود، این در حالی است که تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های مشابه این سهم را به بیمه پرداخت می‌کنند. از این نظر نگرانی بسیار شدید و به حقی در کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد وجود دارد و خواهان تعیین تکلیف مبالغ تاکنون و پرداخت آن به خود بیمه هستند.

مرادی‌منش همچنین توضیح داد: واحد دزفول دارای هفت هزار دانشجو و ۵۵۰ نفر (۳۵۰ کارمند و ۲۰۰ نفر هیات علمی) است که حقوق ماهیانه آنها در حدود ۳۰ میلیارد ریال است، اما با راه‌اندازی سیستم جدید آموزش‌یار، شهریه‌های دانشجویان به طور کامل وصول نمی‌شود و مشکلات مالی به دنبال دارد.

به گفته وی، هیات امنای دانشگاه آزاد، افزایش ۵۰ درصدی حقوق را از ابتدای امسال مصوب کرده بود اما به دلیل مشکلات مالی این افزایش محقق نشده است.

مرادی‌منش در ادامه خواستار همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد با دانشگاه دولتی شد و افزود: اعضای هیات علمی این دانشگاه مبلغی در حدود ۶۰ میلیون ریال کمتر از هم‌رده‌های خود در دانشگاه دولتی و یا پیام نور دریافت می‌کنند که این نیز باید اصلاح شود.

برخورد با منتقدان

گزارش‌ها نشان می‌دهد که برخی اعضای هیات علمی به دلیل اعتراضات صنفی و انتقاد به شرایط پرداخت حقوق، در روزهای اخیر به کمیته انتظامی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد خوزستان فراخوانده شده‌اند.

همچنین اعضای هیات علمی و کارمندان دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان خوزستان در روزهای اخیر با راه‌اندازی کارزار و انتشار نامه‌ای سرگشاده به قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، مشکلات معیشتی و شغلی خود را برشمرده و خواستار رسیدگی به آن شده‌اند.

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

  1. با سلام. شکر از انتشار خبر

    متاسفانه اساتید ولایتمدار شوشتر که به دنبال حقوق تضییع شده خود بودند توسط مسولین انتقادناپذیر در حال بازخواست می باشند. در حالیکه اساتید و کارکنان به لحاظ عدم پرداخت حقوق، در فضای مجازی اعتراض خود را به گوش مسولین رساندند مورد بازخواست قرار گرفتند و تعدادی از اساتید به کمیته انتظامی اساتید فراخوانده سدند.

  2. با سلام و احترام
    در شرایطی که اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد شوشتر در وضعیت بد اقتصادی به سر می بردند و دو ماه حقوق آنها پرداخت نشده بود اعضای هیات علمی و کارکنان وضعیت موجود را رسانه ای کردند. متاسفانه مدیران این مجموع با پاپوش درست کردن برای تعدادی از اساتید این مطالبه حق را بزرگنمایی نموده و برخی از اساتید دلسوز و پیگیر را از طریق کمیته انتظامی احضار نمودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا