اخبار دزفول

حشره خوار کوتوله، کوچکترین پستاندار ایران در دزفول دیده شد

حشره خوار کوتوله به عنوان کوچک‌ترین پستاندار ایران در استان خوزستان و دزفول توسط یکی از مخاطبین دزفوری در یک باغ شخصی، مشاهده شد.

حشره خور کوتوله کوچکترین پستاندار ایران است. ظرافت و کوچکی این حیوان آن قدر زیاد است که در صورت لمس یا شنیدن صدای رعد و برق قلبش از کار می افتد.

مشخصات حشره خور کوتوله

نام فارسی: حشره خور کوتوله
نام انگلیسی: Eurasian Pygmy Shrew
نام علمی: Sorex minutes
نام خانواده: حشره خوارها Soricidae

حشره خور کوتوله دارای گوش های نسبتاً بزرگی است که از موهای سرش بلندتر است. این پستاندار دارای دندان های سفید، پوزه ای کشیده و شبیه خرطوم است. دم حشره خور کوتوله نسبتاً بلند و انتهای آن کلفت است.

موهای بدن این حیوان بسیار کوتاه و در قسمت پشت، رنگ موها قهوه ای مایل به خاکستری است امّا موهای زیر شکم روشن تر هستند.

طول بدن این حشره خور ۳۶ تا ۵۶ میلی متر، طول دم آن حدود ۲۱ تا ۳۰ میلی متر و وزنش ۱٫۵ تا ۲٫۵ گرم است.

تولید مثل

جفت گیری این پستاندار در اوایل بهار است. این موجود کوچک از طریق تولید بو توسط غده هایی خاص و همچنین تولید صدا توجه جفت خود را جلب می کند.

حشره خور کوتوله ماده پس از ۲۰ روز بارداری ۴ بچه کور و بی مو به دنیا می آورد. تعداد زایمان این حیوان به طور احتمالی در سال دو بار است.

تغذیه

جثّه بسیار کوچک این پستاندار باعث شده که مدام باید در حال خوردن باشد. به طوری که روزانه حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد وزن بدن خود غذا می خورد. زیرا سوخت وساز بدن این حیوان بسیار بالا است.

هر چه جانور کوچک تر باشد دمای بدن خود را زودتر از دست می دهد، بنابراین مجبور است جهت جبران آن غذا بخورد.

حشره خور کوتوله از حشرات و بندپایان تغذیه می کند و دندان های تیز و مخروطی آن ها برای شکار حشرات سازگاری یافته است.

حواس پنج گانه

حشره خور کوتوله قدرت بینایی بسیار ضعیفی دارد. آن ها به جای چشم از سایر حواس خود بهره می برند. همچنین برای پیدا کردن لانه خود امواج تولید می کند. به طوری که پس از انعکاس امواج، آن ها قادر به پیدا کردن مسیر خود هستند.

عادات

حشره خور کوتوله مدام در حال فعالیت است و به طور انفرادی زندگی می کند. این حیوان معمولاً لانه متروک سایر حیوانات را به عنوان لانه خود انتخاب می کند زیرا فرصت لازم جهت لانه سازی را ندارد و مدام باید غذا بخورد.

روش دفاعی

حشره خور کوتوله هنگامی که احساس خطر کند از خود بوی بدی تولید می کند. البته برخی حشره خوارها با داشتن غدد تولید سم در هنگام شکار، طعمه خود را بی حس می کنند.

زیستگاه

حشره خور کوتوله در علفزارها، زمین های کشاورزی و باغ ها زندگی می کند.

پراکندگی در ایران

لازم به ذکر است پراکنش جغرافیایی آن در ایران گسترده نیست و قبل از این مشاهده تاکنون در استان‌های گلستان، اردبیل، خراسان رضوی، قزوین و جزیره قشم گزارش شده است.

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر ممنون از اطلاعات ک گذاشتن
    خواستم بگم که ما امشب یک حشره خوار کوتوله رو کشتیم 🥲🙂اول فک کردیم مارمولک تا زمانی ک اونو کشتیم واز نزدیک بهش نگا کردیم متوجه شدیم مارمولک نیست ازش عکس گرفتم و تو نت در موردش سرچ کردم دیدم یک حشره خوار و اینکه من خرمشهری هستم

  2. سلام من بابل زندگی میکنم و تا حالا گربهام چند تا ازشون از باغ گرفتن آوردن برام .پس تو مازندرانم زندگی میکنن … اندازه بند انگشت با خرطوم دراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا