اخبار دزفول

آخرین وضعیت مرمت پل قدیم دزفول

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول در خصوص وضعیت پل قدیم، ماجرای ریزش سقف مسجدی با قدمت ۷۰۰ ساله و جذب اعتبارهای ملی و استانی برای بازسازی و حفاظت از اماکن تاریخی این شهرستان توضیحاتی ارایه کرد.

دکتر عباس چراغ‌چشم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای ترمیم پل ساسانی (پل قدیم) دزفول، تنها پل آجری‌ پابرجا در جهان، قریب به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بودجه از ردیف‌ اعتبارات ملی و استانی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: برای حفاظت از پل، ساختمان سابق اداره راهداری به اداره میراث فرهنگی تحویل داده شده و از آن برای ایجاد موزه جهت حفاظت و نگهبانی از پل استفاده خواهد شد تا در صورت وقوع هر گونه حادثه مسئولان مربوطه پاسخگو باشد.

چراغ‌چشم افزود: از طرفی هم برای زیباسازی و نورپردازی پل هزینه‌ای از طرف وزارتخانه پرداخت شده و طرحی جامع نیز برای ملحقات پل و پیرامون آن ارایه شده است.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول بیان کرد: آسیب‌های پیرامون پل که علت اصلی آن ریختن فاضلاب‌ها در زیر پل است باعث سست شدن پایه‌های آن می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تداوم حضور پل در شهرستان موجب رونق صنعت گردشگری و حضور توریست‌ها برای بازدید می‌شود که به اقتصاد شهرستان کمک می‌کند.

ماجرای ریزش سقف مسجدی ۷۰۰ ساله

 چراغ‌چشم همچنین اظهار کرد: مسجد مقداد (ملاحاجی) با ۷۰۰ سال قدمت در حال تخریب است و علت اصلی آن فرونشست زمینِ منطقه است که بررسی این موضوع از عهده اداره میراث فرهنگی خارج و همت بالای کشوری و ورود تمامی دستگاه‌ها را می‌طلبد.

او در بیان علل ریزش سقف این مسجد به پر شدن غیراصولی سردابه‌ها (شوادان)، فاضلاب‌های شکسته و فرسوده و لوله‌های آب قدیمی و آسیب اشاره کرد و گفت: این عوامل موجب سست شدن زمین و از بین رفتن قوام آن و باعث نشست زمین منطقه شده که زمین مسجد را هم شامل می‌شود.

وی تاکید کرد: متولی مسجد اداره اوقاف و امور خیریه است که باید پیگیر این موضوع باشد اما چون مسجد مکانی تاریخی و مذهبی است اداره میراث فرهنگی به این قضیه ورود خواهد کرد و قبلا هم کارهای انجام گرفته است ولی نه به صورت اساسی.

چراغ‌چشم ادامه داد: گروه‌های مطالعاتی دانشگاه جندی شاپور، فرمانداری، شهرداری و اداره میراث فرهنگی در این زمینه مطالعاتی را انجام خواهند داد و راه‌های اصولی را برای حل موضوع ارایه می‌دهند تا با بودجه ملی از بافت تاریخی شهرستان بتوانیم محافظت‌های لازم را به عمل آوریم.

دزفول نیازمند جذب اعتبارهای ملی و استانی

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با بیان این که دزفول نیازمند جذب اعتبارهای ملی و استانی است گفت: در سال ۱۴۰۰ قریب به سه میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی اماکن تاریخی به کار رفته که یک و نیم میلیارد اعتبار برای پل و برای دیگر اماکن هم تقریبا به همین مقدار اعتبار گرفته شده است که همه این اعتبارات جذب شده‌اند یا در مراحل پایانی جذب هستند.

وی ادامه داد: برای سال آینده ۴۰ میلیارد اعتبار برای بخش مرکزی شهرستان و حدود ۲۰۰ میلیارد برای محروم‌ترین بخش شهرستان که شامل مناطق سردشت و شهیون می‌شود درخواست داده شده و در حال پیگیری است، در این صورت سال ۱۴۰۱ سال محرومیت‌زدایی عشایر خواهد بود.

چراغ‌چشم تصریح کرد: حیطه کار ما در سه بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که طبق این موارد ۱۰ طرح را با همکاری بخشداری سردشت و شهیون و اداره امور عشایر طرح‌ها را جمع‌آوری کرده و با موافقت سازمان عشایر کل کشور انجام خواهند شد.

او توضیح داد: این طرح‌ها شامل ایجاد کمپ‌های گردشگری در مناطق عشایری و روستایی (در شهیون)، ایجاد سرویس بهداشتی بین‌راهی عشایر و جاذبه‌های گردشگری (شهیون)، ساخت تابلوهای راهنمایی گردشگری در مناطق عشایری سردشت و شهیون با استفاده از مصالح بومی، آموزش و توسعه صنایع دستی عشایر از جمله رنگ‌رزی سنتی، نمدمالی، سنگ‌تراشی و… جمع‌آوری جفت از میوه‌های درختان بلوط برای استفاده در صنعت چرم‌سازی و رنگ‌رزی سنتی (شهیون)، در سردشت و شهیون تدوین چاپ کتاب سیمای عشایر شهرستان دزفول در زمینه میراث فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری و مصنوعات صنایع دستی عشایری، ایجاد پایگاه یگان حراست میراث فرهنگی در منطق عشایری و مرمت و بازسازی مسیر تاریخی پل اِشکِناده است.

چراغ‌چشم بیان کرد: هزینه مورد نیاز برای این پروژه‌ها نزدیک به ۲۰۰ میلیارد است که اجرایی شدن آنها به نظر مثبت سازمان عشایر کل کشور بستگی دارد. ۴۰ میلیارد اعتبار پیشنهاد داده شده برای بخش‌های مرکزی شهرستان و برای فعالیت‌ها و پروژه‌های گوناگونی از قبیل بازسازی پل، بافت قدیم شهر، خانه‌های تاریخی، مساجد و بخش جندی‌شاپور است.

جلوگیری از حفاری‌های غیرمجاز نیازمند توجه مسؤولان است

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول همچنین با بیان اینکه برای جلوگیری از حفاری‌های غیرمجاز در مناطق تاریخی و باستانی دزفول نیازمند توجه مسؤولان هستیم تصریح کرد: در قلعه محمدعلی خان به علت قدمت و تاریخی بودن بنا حفاری‌های غیرمجاز صورت می‌گیرد و علت آن نبود نیرو و یا نمایندگی اداره میراث فرهنگی در آن منطقه است به ویژه کم بودن تعداد پرسنل و وسایل نقلیه مناسب  برای رفت و آمد به آن مناطق در شرایط جوی مختلف است.

وی افزود: به طور مداوم ۵۳ تپه تاریخی ما مورد سرقت قرار می‌گیرند اما با مجرمین برخورد شده و مورد مجارات قرار گرفتنه‌اند.

چراغ‌چشم گفت: حفاظت از اماکن تاریخی همچنان باقی است و با سارقین و مجرمین به شدت برخورد خواهد شد. اکثر وسایلی که از سارقان ضبط شده اغلب شامل سکه بوده که به موزه استان یا موزه مردم‌شناسی دزفول به جهت استفاده عموم تحویل داده شدند.

او ادامه داد: در منطقه سردشت و همچنین منطقه مرکزی شهرستان علاوه بر نیروهای حفاظتی کار حفاظت از طرف نیروهای مردمی هم انجام می‌شود و این اداره کمال تشکر را از مردم بابت همکاری صمیمانه آنها دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا