تاریخ دزفولاخبار دزفول

شروع ساماندهی محوطه تاریخی گندی‌شاپور با اعتبار ۳ میلیارد ریال

یعقوب زلقی (مدیر پایگاه میراث فرهنگی گندی‌شاپور و ایوان کرخه اظهار کرد: در این عملیات، ساماندهی، حفاظت و مرمت بخش‌های مختلف محوطه تاریخی گندی‌شاپور شامل سازه‌های آبی و پل‌های تاریخی، محوطه‌های مورد کاوش و آرامگاه یعقوب لیث صفاری در دستورکار قرار گرفته است.

او ادامه داد: یکی از سازه‌های آبی‌ای که ساماندهی آن در دستورکار قرار گرفته است، پل‌بند صیفون شماره ۱ است که مرمت اضطراری پایه‌های پُل، استحکام‌بخشی، رفع خطر و مرمت قسمت‌های آسیب‌دیده سازه اقداماتی است که درخصوص آن درحال اجرا هستند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی گندی‌شاپور و ایوان کرخه با اشاره به ساماندهی پل‌بند صیفون شماره ۲ نیز افزود: پاکسازی ولایروبی داخل صیفون (کانال انتقال آب به محوطه گندی‌شاپور) و استحکام بخشی دیواره‌ها، رفع خطر و مرمت طاق آجری از جمله عملیاتی هستند که در راستای ساماندهی این پل‌بند درحال انجام است.

او در خصوص ساماندهی محوطه مورد کاوش نیز توضیح داد: این بخش از عملیات نیز شامل پاکسازی محوطه اطراف ترانشه کاوش، حفاظت و مرمت فضاهای معماری کاوش‌شده با اندود کاهگل، کنترل و دفع نزولات جوی (آب‌های سطحی) و دوباره‌چینی و مرمت دیواره‌های فروریخته شده است.

زلقی با بیان این‌که آرامگاه یعقوب لیث صفاری نیز دیگر بخش محوطه گندی‌شاپور است که ساماندهی آن در دستور کار قرار گرفته است افزود: مرمت گل‌دسته‌ها، پاک‌سازی نمای آجری ایدان ورودی (ضلع شمالی)، مرمت قسمت‌های آسیب‌دیده داخلی و خارجی بنا و ساماندهی منظری محیط پیرامونی بنا، اقداماتی هستند که در این آرامگاه درحال اجرا هستند.

او تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود این پروژه که از اوایل مهرماه جاری با اعتباری به مبلغ سه میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی ملی آغاز شده است، تا اواخر آبان‌ماه آینده ادامه داشته باشد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی گندی‌شاپور و ایوان کرخه خاطرنشان کرد: تفاوت عمده عملیات حفاظت و مرمت امسال با سال‌های گذشته این است که در عملیات جاری، همه محوطه‌ها و بناهای شاخص پایگاه اعم از سازه‌ها و پل‌های تاریخی، ترانشه‌های کاوش و آرامگاه یعقوب لیث ساماندهی می‌شوند.

گُندی‌شاپور یا جُندی‌شاپور یکی از مهم‌ترین شهرهای دوره ساسانی است که توسط شاهپور یکم ایجاد شده است. جندی‌شاپور از همان ابتدای پایه‌گذاری، به تدریج به یکی از مراکز علمی و پزشکی جهان تبدیل شد. جندی شاپور باستان که اکنون تنها بقایایی از آن در اطراف شهر دزفول برجا مانده، براساس مستندات تاریخی سر آغاز شکل‌گیری نخستین نظام‌نامه آموزش عالی در جهان است. همچنین نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی در این شهر تأسیس شد. این دانشگاه در عصر ساسانیان در یک‌هزار و ۷۵۰ سال پیش، نخستین مرکز علمی جهان بود که رشته‌های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می‌شد. 

شهر باستانی جندی‌شاپور با ۸۰۰ هکتار وسعت در ۱۲ کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است. آثار برجامانده از این شهر در ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۶ در ردیف آثار ملی کشور ثبت شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا