اخبار دزفول

هر شبانه‌روز ۴۰ هزار مترکعب فاضلاب به رودخانه دز سرازیر می‌شود!

امیر احسانیان روز سه شنبه در کارگروه حفاظت کیفیت رودخانه دز در سالن جلسات فرمانداری ویژه دزفول افزود: طرح دفع آب‌های سطحی شهرهای دزفول با همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز تدوین شده است.

وی با اشاره به ورود فاضلاب زیباشهر به رودخانه دز گفت: آبفا برای ایجاد خط انتقال فاضلاب زیباشهر به شبکه فاضلاب دزفول که از شبکه‌های خوب فاضلاب استان خوزستان است، پیگیری لازم را انجام دهد.

۴۰ هزار مترکعب فاضلاب به رودخانه دز سرازیر می‌شود

مدیر فاضلاب آبفا دزفول با بیان اینکه ۴۰ درصد شبکه فاضلاب این شهر اجرا شده است، گفت: تکمیل این شبکه به ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

حسین سعادتی‌فر با اشاره به وجود ۱۱۵ هزار مشترک خانگی در شهر دزفول افزود: فاضلاب ۲۸ هزار مشترک از این تعداد به شبکه متصل است.

وی میزان فاضلاب ورودی به رودخانه دز را در هر شبانه روز ۴۰ هزار مترمکعب عنوان و بیان کرد: اعتبار امسال دزفول ۱۵۰ میلیارد ریال بوده است که در تلاشیم این میزان به ۲ برابر افزایش یابد.

مدیر فاضلاب آبفا دزفول اتصال فاضلاب منطقه زیباشهر به شبکه دزفول را در اولویت شرکت آب و فاضلاب این شهرستان دانست و اظهارداشت: اتصال فاضلاب این منطقه به شبکه فاضلاب دزفول در اولویت آبفا قرار دارد که بعد از تامین اعتبار باید ۱۲ کیلومتر خط انتقال ایجاد شود.

وی با اشاره به آخرین وضعیت طرح‌های فاضلاب پایگاه چهارم شکاری و تیپ ۲۹۲ زرهی گفت: مناقصه این طرح‌ها در حال انجام است و درصورت به نتیجه رسیدن در یک ماه آینده آغاز می‌شوند. 
سعادتی‌فر وضعیت کنونی خروجی تصفیه خانه فاضلاب دزفول را خوب عنوان کرد و افزود: اورهال تصفیه خانه از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده ضمن اینکه ارتقا و بروز رسانی این تصفیه خانه هم مدنظر است.

وی درخصوص ورود فاضلاب کوی حافظ به رودخانه دز پیشنهاد داد لوله توسط آبفا تامین و کار لوله گذاری توسط شهرداری انجام شود.

بی‌توجهی به ورود فاضلاب به رود دز مرگ این رود حیاتی را به دنبال خواهد داشت

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول نیز در این نشست گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته در خروجی آب‌های سطحی به رودخانه دز، فاضلاب هم وجود دارد لذا انتظار می‌رود برای حفظ محیط زیست نظارت بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

رضا قپانچی‌پور با تاکید بر اینکه فاضلاب‌های بیمارستانی قبل از ورود به شبکه فاضلاب باید تصفیه شوند، افزود: با توجه به ورود فاضلاب در نزدیکی جاده سنجر به رودخانه، بسیاری از دام‌های این منطقه در فاضلاب آبتنی می‌کنند که این موضوع با توجه به استفاده شیر و گوشت دام‌ها برای سلامت جامعه مضر است.

وی ادامه داد: اغلب ادارات و نهادها کمبود اعتبار را مطرح می‌کنند ولی باید به این نکته توجه داشت که بی‌توجهی به ورود فاضلاب به رودخانه دز مرگ این رود حیاتی را از نظر کیفیت و کمیت به دنبال خواهد داشت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول بیان کرد: با توجه به نتایج آنالیز شاخص کیفیت، به غیر از سد دز که وضعیت مطلوبی دارد، دیگر نقاط رودخانه دز به ویژه در خروجی چم گلک، زیباشهر، تیپ ۲۹۲ زرهی و زیر پل پنجم وضعیت کیفیت آب رودخانه خوب نیست.

وی درخصوص وضعیت تصفیه خانه فاضلاب دزفول گفت: خروجی تصفیه خانه با توجه به فعال شدن ۱۵ پمپ هوادهی بهبود یافته و قرار است این تصفیه خانه به روز رسانی شود.

قپانچی‌پور با اشاره به مشکلات فاضلاب شهرک‌های صنعتی اظهارداشت: واحدهای شهرک صنعتی شماره یک دزفول باید مخزن برای پساب خود ایجاد کنند تا با انتقال این پساب‌ها به شهرک صنعتی شماره ۲ مشکلات زیست محیطی آنها برطرف شود.

وی افزود: با وجود مکاتبات زیاد برای انجام این کار تاکنون فقط ۲ واحد صنعتی اقدام به ایجاد مخزن برای پساب خود کرده‌اند از این رو انتظار داریم مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی دزفول در این رابطه همکاری بیشتری داشته باشد.  

عباس لوریان مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی دزفول در این رابطه گفت: شهرک صنعتی شماره یک، یک تصفیه خانه قدیمی و از رده خارج داشت که قرار است تجهیز شود.

وی افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ درخت در شهرک صنعتی شماره ۲ کاشته شده است ولی به دلیل کمبود آب، مشکل آبیاری دارند.

احداث سد بختیاری، آسیب جدی به سد دز می‌زند

امین محراب دوستدار محیط زیست نیز در این نشست با انتقاد از سدسازی در بالادست رودخانه دز گفت: سد بختیاری آسیب زیادی به سد دز خواهد زد همانطور که سد سیمره به سد کرخه آسیب وارد کرد و اکنون سه چهارم مخزن سد سیمره و یک چهارم مخزن سد کرخه پر است. 

وی با اشاره به ورود فاضلاب کوی حافظ به رودخانه دز افزود: شهرداری دزفول برای اجرای طرحی در پایین دست کوی حافظ خاکبرداری کرده که این موضوع باعث قطع لوله شبکه فاضلاب کوی حافظ شده است.

این دوستدار محیط زیست با بیان اینکه ۱۰۰ متر لوله گذاری مشکل ورود فاضلاب کوی حافظ به رودخانه را برطرف می‌کند، اظهارداشت: فضای سبز برخی نقاط شهر دزفول با آب آشامیدنی تصفیه شده آبیاری می‌شود که لازم است برای جلوگیری از این کار اقداماتی نظیر دادن مجوز حفر چاه انجام شود. 

سرپرست شهرداری دزفول نیز در این کارگروه گفت: متاسفانه برخی شهرداران براساس سلیقه اقداماتی انجام می‌دهند که لازم است بخشنامه‌ای در این زمینه صادر و از اعمال سلائق شخصی و غیرقانونی جلوگیری شود.

علی انصاری با بیان اینکه شبکه فاضلاب در نقاط زیادی از شهر اجرا نشده است، افزود: متاسفانه به دلیل اجرا نشدن شبکه، فاضلاب خانگی به جوی‌های جمع آوری آب‌های سطحی وارد می‌شود.

از ورود فاضلاب شهری و روستایی به زهکش‌های کشاورزی جلوگیری شود 

مدیر جهاد کشاورزی دزفول نیز در این نشست با اشاره به مسکونی شدن گاومیش آباد شرقی بیان کرد: شبکه فاضلاب گاومیش آباد غربی اجرا شده ولی تصفیه خانه آن احداث نشده است.

احمد زارعی با انتقاد از وارد شدن فاضلاب شهری و روستایی به زهکش‌های کشاورزی دزفول اظهارداشت: آب زهکش‌های کشاورزی به عنوان منبع آب ثانویه در نظر گرفته می‌شود و با ورود فاضلاب به این زهکش‌ها سلامت جامعه در خطر می‌افتد.

وی با بیان اینکه دزفول شهر کشاورزی است، افزود: آب زهکش‌های کشاورزی دزفول از آب شرب نقاط زیادی از استان خوزستان بهتر است ولی ورود فاضلاب به این زهکش‌ها باعث آلودگی آنها می‌شود.

رئیس شیلات دزفول نیز در این نشست با اشاره به رهاسازی بچه ماهی در رودخانه دز به منظور بازسازی ذخیره آبزیان گفت: امسال یک و نیم میلیون بچه ماهی توسط شیلات و نیم میلیون توسط بخش خصوصی در رودخانه دز رهاسازی شده است.

بهروز قوامی‌فر افزود: کاهش دبی رودخانه و ورود فاضلاب به رودخانه در سال های اخیر باعث تلفات زیاد آبزیان شده است. 

مهدی وفایی نماینده امور آب شمالغرب خوزستان نیز در این نشست گفت: ورودی سد دز در حال حاضر ۲۹  مترمکعب و خروجی آن ۱۴۰ مترمکعب برثانیه است که البته میزان ورودی مخزن سد دز با توجه به آبگیری هر ۲ روز یکبار سد بالادست تغییر می‌کند.

وی از ادارات و نهادهای مختلف خواست برای ارتقای کیفیت آب رودخانه دز کنترل بیشتری بر فاضلاب‌های زیرمجموعه خود داشته باشند و افزود: رسانه‌ها باید برای حفاظت از کیفیت آب به شهروندان اطلاع رسانی کنند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا