اخبار دزفول

کارگروهی برای بومی سازی سیاست افزایش جمعیت در دزفول تشکیل شود

به گزارش دزفوری از ایرنا حجت الاسلام سیدمحمدعلی قاضی دزفولی روز چهارشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی دزفول در دفتر نهاد امامت جمعه این شهر با بیان اینکه پیشرفت‌های اقتصادی، علمی و موشکی نیازمند نسل جوان است، افزود: پیری جمعیت همه چیز را تحت تاثیر قرار می‌دهد لذا همه باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم اهمیت برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی درخصوص افزایش جمعیت و ارائه مقالات مختلف ادامه داد: باید موضوع افزایش جمعیت نهادینه شود و مردم پای کار باشند.

امام جمعه دزفول فراهم کردن اسباب افزایش جمعیت را ضروری دانست و اظهارداشت: دزفول این ظرفیت و فرهیختگی را دارد که گامی اساسی درخصوص جمعیت در شمال خوزستان بردارد.

فعالیت‌های فرهنگی برای جلوگیری از انحراف پیوست فرهنگی داشته باشند  

حجت الاسلام قاضی دزفولی بر ضرورت اجرای فعالیت‌های فرهنگی در شهرستان تاکید کرد و گفت: این فعالیت‌ها باید پیوست فرهنگی داشته باشند تا دچار انحراف نشوند.

وی افزود: دزفول از سرمایه های فرهنگی فراوانی برخوردار است ولی اگر فعالیت‌های فرهنگی انسجام نداشته باشند موجب گسست در این حوزه می‌شوند.

امام جمعه دزفول بیان کرد: اینکه مسوولان دارای فکر و اندیشه فرهنگی باشند نکته مثبتی است ولی حرکت ها و فعالیت های فرهنگی باید از مجرای صحیح اجرا شوند و انسجام داشته باشند.

وی استفاده از اوقات فراغت تابستان را یکی از اقدامات مهم فرهنگی دانست و افزود: کارهای خوب و پرمحتوایی قرار است با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیج، سپاه، شهرداری، تبلیغات اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی در دزفول اجرا شود.

برخی سالن های ورزشی دزفول خاک می‌خورند

امام جمعه دزفول گفت: درحالیکه نوجوانان و جوانان ما مکانی برای ورزش و اوقات فراغت ندارند، برخی سالن های ورزشی شهرستان بی استفاده مانده اند.

 وی با بیان اینکه هرچه عرصه فرهنگی را خالی کنیم دشمن حساب شده پیش می آید، افزود: باید با برنامه ریزی دقیق از فضاهای موجود ورزشی استفاده بهینه شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی دزفول در بخش دیگری از سخنانش کار فرهنگی را یک وظیفه دانست و بیان کرد: فعالیت های فرهنگی یکی از شاخه های جهاد تبیین هستند که باید توجه بیشتری به آنها شود.

وی با تاکید بر لزوم رنبه بندی امور فرهنگی برای خواص و عوام افزود: دانشکده تاریخ اسلام قم پیشنهاد سفر علمی به دزفول دارد که پیگیری هایی در این خصوص انجام و مقرر شده اوایل تیرماه این سفر انجام شود .

عقب ماندگی های زیادی در زمینه کتاب در دزفول داریم

امام جمعه دزفول با تاکید بر لزوم پرداختن به ریشه ها، پیشینه فرهنگی و شهدای شاخص دزفول در قالب رمان و داستان گفت: وجود سه سرلشکر دزفولی در سطح کشور از ظرفیت های این شهرستان است که باید در قالب رمان برای کودکان و نوجوانان معرفی شوند.

وی شکوفایی استعدادهای فرهنگی را گامی اساسی در حوزه فرهنگ دانست و افزود: عقب ماندگی های زیادی در زمینه کتاب در دزفول داریم که باید در این زمینه فعالیت های بیشتری انجام شود.

فریدون شادفر نماینده اداره ورزش و جوانان دزفول نیز گفت: یکهزار نفر در مجموعه مجدیان، یکهزار و ۵۰۰ نفر در مجموعه شهید رجایی و یکهزار نفر در مجموعه ورزشی شهید ناحی در زمینه فوتبال، ۵۰۰ نفر در زمینه کشتی و ۲۰۰ نفر در مجموعه شهید سبحانی در حال آموزش هستند.

وی با بیان اینکه مساجد با همکاری اداره ورزش و جوانان فعال هستند، افزود: نهادهای دارای سالن، این فضاها را در اختیار طرح های اوقات فراغت قرار دهند.

شادفر با اشاره به  استقبال اهالی منطقه زیباشهر از فعالیت های ورزشی اظهارداشت: این شهروندان برای استفاده از فضاهای ورزشی به دزفول می آیند که باید همکاری لازم توسط آموزش و پرورش و هلال احمر در این خصوص انجام شود.

عظیم منزویان یک عضو شورای فرهنگی عمومی دزفول نیز گفت: مشکل ما محدودیت فضاهای ورزشی است که انتظار می رود مسوولان مربوطه سالن های خود را در اختیار برنامه های اوقات فراغت قرار دهند.

حجت الاسلام احسان خاکی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دزفول نیز گفت: با پیشنهاد خانواده شهید دانش قرار است بزرگداشتی درخصوص هفتم تیرماه برگزار شود که در این برنامه ۲ کتاب رونمایی خواهد شد.

حضور ۲ فیلم کوتاه تولیدی حوزه هنری دزفول در ۵۰ جشنواره داخلی و خارجی

علیرضا مهدویان پور رئیس حوزه هنری شهرستان دزفول نیز با ارائه گزارشی از عملکرد این اداره گفت: حوزه هنری دزفول طی ۲ سال گذشته فعالیت های فرهنگی بسیاری انجام داده و روی عناصر هویت ساز شهرستان فعالیت کرده است.

وی چاپ هفت عنوان از مجموعه شعرهای اولیه، تدوین و تولید یک رمان با موضوع مقاومت دزفول و تولید ۲ فیلم کوتاه “برای او” و “عنوان” که در ۵۰ جشنواره داخلی و خارجی پذیرفته و اکران شده اند را از اقدامات حوزه هنری دزفول دانست و گفت: آلبوم نوحه های پامنبری فراموش شده دزفول سال گذشته با همکاری امام جمعه تولید و رونمایی شد که آلبوم های دوم و سوم نیز به مرحله تولید رسیده‌اند.

مهدویان پور افزود: چاپ دوم کتاب جامع اولین های انقلاب و  دفاع مقدس توسط غلامحسین سخاوت، جمع آوری و ثبت خاطرات ۲۵ اثر  به ویژه خاطرات مادران و همسران شهدا با همکاری پنج گروه پژوهش محور از دیگر اقدامات انجام شده هستند.

وی ادامه داد: عکس های اولین نمازجمعه تاکنون نیز در یک کتاب در حال طراحی است و مردادماه سال آینده رونمایی می شود.

رئیس حوزه هنری شهرستان دزفول تصویرسازی کتاب نخل نارنج برای معرفی خاتم الفقها و تولید ۱۰ اثر نقاشی دیجیتال متحرک در خصوص رزمندگان گمنام دفاع مقدس را از دیگر اقدامات این حوزه اعلام کرد.

محمدامین بهمنش معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در این نشست در خصوص جمعیت کشور گفت: نرخ باروری کشورمان  در سال ۹۹ به ۱.۵۶ رسیده و تا سال  ۲۰۱۸ در کل دنیا و ایران کاهش یافته است.

وی افزود: افزایش میزان باروری در دهه های ۵۰ و ۶۰ ساختار جمعیتی ایران را تحت تاثیر قرار داد ولی در سال  ۱۴۲۰ که دهه شصتی ها بازنشسته می شوند با بحران مواجه می شویم.

کاهش نیروی کار از پیامدهای پیری جمعیت است

بهمنش با بیان اینکه شاخص رشد جمعیت کشورمان در سال ۹۹ به هفت دهم رسید که یک هشدار جدی است، گفت: مشکلات اجتماعی ناشی از نگهداری والدین، کاهش نیروی کار و افزایش مصرف کنندگان از پیامدها و آسیب‌های پیری جمعیت است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول اظهارداشت: نسل جوان عامل موفقیت‌های فرهنگی و اقتصادی است حال آنکه پیری جمعیت، آسیب های فرهنگی زیادی وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه فاصله بین ازدواج و تولد فرزند اول به سه ونیم سال رسیده و بحران کم فرزندی به یک بحران تبدیل شده است، افزود: این فاصله، زمان طلایی باروری را از دست می دهد که باید موانع را شناسایی و سیاست هایی برای افزایش جمعیت تدوین کرد.

بهمنش گفت: باید با سیاستگذاری، مسوولیت فردی، سازمانی و اجتماعی را برای همه تعریف و وظایف را معرفی کنیم‌.

وی سیاست های افزایش جمعیت را شامل ارتقای امید به زندگی در زنان، مادران وکودکان، آموزش و مشاوره فرزندآوری، پیشگیری از ناباروری و کاهش آمار سقط دانست و افزود: برای صیانت از جمعیت از سال ۱۴۰۰ سیاست های کلی تدوین و وظایف نهادهای مختلف مشخص شده است.

وی با بیان اینکه جمعیت به سرعت در حال پیرشدن است، ادامه داد: نرخ رشد جمعیت در سال ۵۵، ۲.۷۱  بوده که در سال ۱۴۰۰ به ۵۷ صدم رسیده  و پیش بینی می شود در سال ۱۴۲۰ به منفی ۱۲ برسد یعنی به ازای هر مهدکودک پنج خانه سالمند خواهیم داشت.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: جمعیت ایران در ۴۵ سال گذشته ۱۰ سال پیرتر شده است که باید سیاست های تشویقی در این خصوص تدوین شود. 

بیش از ۱۲ هزار دانش آموز در کلاس‌های اوقات فراغت ثبت نام کردند

مدیر آموزش و پرورش دزفول نیز گفت: مراکز ورزشی و آموزشی را در اختیار سازمان ها قرار می دهیم  ولی اولویت اول برای استفاده از فضاهای ورزشی دانش آموزان هستند.

امیر ظاهرطحان با بیان اینکه اوقات فراغت باید توجیه تربیتی داشته باشند، افزود: ۱۲۲ پایگاه شامل ۷۲ پایگاه ورزشی را برای اوقات فراغت ایجاد کردیم و بالای ۱۲ هزار نفر در این کلاس ها ثبت نام کردند.

به گزارش ایرنا در این نشست مصوب شد کمیسیون برنامه ریزی اوقات فراغت با دبیری اداره ورزش و جوانان در دزفول راه اندازی شود و برای محتوای اوقات فراغت دانش آموزان و جوانان برنامه ریزی کند.

همچنین در پایان این نشست از فعالان هیات های مذهبی دزفول قدردانی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا