اخبار دزفول

گل‌آلود شدن آب آشامیدنی سردشت پس از هر بارندگی

بخش سردشت که از مناطق کوهستانی و سختگذر شهرستان دزفول محسوب می‌شود از ۲ دهستان سردشت و ماهوربرنجی تشکیل شده است.
دهستان سردشت شامل ۱۰ روستا و شهر سالند و دهستان ماهور برنجی شامل ۱۲ روستا و یک شهر است.
این بخش کوهستانی حدود ۲۶ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۶ هزار نفر آنها در دهستان سردشت ساکن هستند و هر ساله به علت گل آلود شدن رودخانه سالند در نخستین بارندگی سال دچار مشکل می‌شوند به طوریکه امکان استفاده از این آب حتی برای مصارف خانگی هم نیست.

عظیم هلیلی یکی از اهالی بخش سردشت دزفول در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پس از نخستین بارندگی آب مورد استفاده اهالی سردشت دچار مشکل شد و پس از گذشت چند روز مشکل برطرف شد.

او ادامه داد: مشکل به اینجا ختم نمی‌شود چراکه بعد از بارندگی دوباره کیفیت آب پایین می‌آید و گل‌آلود می‌شود؛ دلیل گل آلود شدن آب هم استفاده از آب رودخانه برای منطقه است.

این فرد ساکن بخش سردشت که برای رفع این مشکل مجبور به مدیریت و صرفه جویی آب ذخیره شده است، از مسوولان خواست نسبت به رفع اساسی این مشکل اقدام کنند.
حجت امیدی هلیلی از اهالی روستای آبیدسره سردشت نیز استفاده از آب چشمه به جای آب لوله کشی را یادآور شد و بیان کرد: زمانی که آب گل آلود می‌شود مجبور به استفاده از آب چشمه هستیم که البته جوابگوی اهالی نیست.

برخی اهالی سردشت تانکرهایی تهیه کرده‌اند تا از آنها برای ایام گل آلود بودن آب رودخانه استفاده کنند.

دیگر اهالی نیز نسبت به این موضوع گلایه دارند و خواستار رسیدگی مسوولان هستند؛ آنها می‌گویند آب مصرفی روزانه برای نوشیدن، دام، شستشوی ظروف و استحمام مناسب نیست.

به گفته علی عبدالهی شاه آبادی بخشدار سردشت، کدورت آب این رودخانه پس از نخستین بارندگی حدود ۲۰ و غیرقابل مصرف می‌شود ولی پس از ته نشین شدن کدورت به پنج رسیده و مخازن آبگیری می‌شوند. 
او با بیان اینکه تاسیسات آبرسانی سردشت مشکلی ندارند به اهالی منطقه توصیه کرد نسبت به صرفه جویی آب آشامیدنی اقدام کنند تا مشکل برطرف شود.

طبق اعلام مرکز بهداشت دزفول، چند روز پس از نخستین بارندگی که کدورت آب این بخش کاهش یافت، براساس آزمایش میکروبی، هیچ مشکل بهداشت مشاهده نشد؛ علاوه بر این کلرسنجی نیز به صورت منظم توسط کارشناس بهداشت محیط و بهورزان منطقه انجام می‌شود.

مرکز بهداشت دزفول همچنین اعلام کرد: نمونه شیمیایی به صورت فصلی از آب آشامیدنی شهر سردشت گرفته می‌شود که از نظر املاح هم نرمال بوده با این وجود اگر مشکلی مشاهده شود، سریعا به اداره آبفا برای اقدام اطلاع رسانی خواهد شد.

فرماندار ویژه شهرستان دزفول نیز درباره افزایش کدورت آب رودخانه سالند بعد از نخستین بارندگی هر سال به خبرنگار ایرنا گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته، برای رفع مشکل اهالی این منطقه باید یک دستگاه فیلتر سخت در مسیر قرار گیرد که هزینه آن حدود ۲۰ میلیارد ریال است.

علی فرهمندپور با بیان اینکه یک شرکت دانش بنیان این مشکل را با هزینه‌ای حدود ۵۰۰ میلیون ریال برطرف می‌کند، اظهارامیدواری کرد با اقدام کارشناسی این موضوع بررسی و مشکل اهالی برای همیشه برطرف شود.

محمدرضا کرمی‌نژاد مدیرکل آبفا استان خوزستان نیز اخیرا درباره این فیلتر که از مواد داخلی تولید شده است، اظهارداشت: این فیلتر می‌تواند تا یکهزار ام پی یورو را برطرف کند از این رو اگر شرکت دانش بنیان بتواند با این فیلتر از کدورت آب هنگام بارندگی جلوگیری کند، فیلتر مورد نظر خریداری و نصب خواهد شد.

انتظار می‌رود رسیدگی به این مشکل که ارتباط مستقیمی با سلامت و بهداشت اهالی سردشت دزفول دارد در اولویت مسوولان مربوطه قرار گیرد تا شاهد اتفاقات ناگواری برای سلامت آنها نباشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا