اخبار دزفول

توضیحات چراغ چشم درباره ویدیوی منتشر شده از مرمت پل قدیم دزفول

خلاصه خبر
  • رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با تکذیب تخریب پایه‌های پل باستانی این شهرستان توضیحاتی درخصوص روند مرمت این پل ارائه داد.

عباس چراغ چشم روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پل باستانی مهم‌ترین اثر تاریخی دزفول و مربوط به دوره ساسانی است که ۲ منطقه شرق و غرب این شهر را به هم وصل می‌کند.

وی این پل را نماد دزفول و یکی از راه‌های ارتباطی شهر جندی شاپور و سرزمین بین‌النهرین دانست که به دستور شاپور اول ساسانی ساخته شده است.

رییس میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: باتوجه به اهمیت حفاظت و صیانت از این اثر تاریخی طرح‌های جامع مطالعاتی این اثر توسط مشاورین ذیصلاح اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان و سازمان آب و برق خوزستان تهیه و به تصویب شورای فنی به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: بر پایه این مطالعات در سال‌های گذشته اقدامات مهمی در راستای حفظ و مرمت پل انجام شده است که از آن جمله می‌توان به پرکردن حفره‌های ناشی از آب شستگی در کنار پایه های پل و مرمت برخی طاقها و پایه ها اشاره کرد.

چراغ چشم اظهارداشت: برچیدن پیاده روی فلزی الحاق شده به جداره شمالی پل و اجرای جان‌پناه یکی از عمده فعالیت‌های صورت گرفته در فصول پیشین مرمت پل ساسانی دزفول است که در راستای حذف مداخلات و کاهش آسیب های ناشی از آن انجام شد. 

وی با اشاره به آغاز طرح مرمت پل باستانی دزفول با جذب اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال پر سال جاری افرود: طبق برنامه ریزی انجام شده این مرحله از مرمت پل تاریخی با رویکرد رفع خطر، اقدامات حفاظتی و مرمت اضطراری اجرا و در چند جبهه کاری به مرمت طاق ها، پایه‌ها و بند میانی پرداخته خواهد شد.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: مرمت تعدادی از موج شکن‌های آسیب دیده در گذر زمان شامل برچیدن بقایای پایه‌های بتنی برجا مانده از پیاده روی فلزی الحاقی، پرکردن حفره‌های روی موج شکن‌ها با ملات و مصالح همخوان به منظور هدایت نزولات جوی و جلوگیری از نفوذ رطوبت به لایه‌های میانی پایه‌ها بخشی از اقدامات پیش بینی شده در سال جاری است.

وی افزود: همچنین به منظور فراهم شدن شرایط برای حذف مداخلات، مرمت و کف‌سازی عرشه، مرمت اصولی تعدادی از طاق‌ها و بخش‌هایی از جداره‌های پل در دستورکار قرار گرفته است.

چراغ چشم تصریح کرد: با توجه به اهمیت رعایت اصول و ضوابط مرمتی در حین اجرای عملیات با پیمانکار دارای تجربه و مهارت در انجام امور مرمتی پیمان منعقد شده و تمام عوامل اجرایی از جمله سرپرست پروژه از تخصص و تجربه لازم در این زمینه برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه تمام مراحل با نظارت تیم نظارتی اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان و اداره شهرستان انجام می‌شوند، گفت: این عملیات تخریب پایه پل نیست بلکه یک قطعه بتنی بزرگ است که به بالای این موج شکن الحاق شده در ضمن دریل مورد استفاده در عملیات مرمت، پیکور هفت کیلویی است.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول بیان کرد: فیلمبردار کلیپ از زاویه‌ای فیلم گرفته که مشخص نیست چه کاری در حال انجام است در ضمن عملیات مرمت با نظارت کارشناس فنی و ناظر پروژه از ساعت هفت صبح پنجشنبه که ساعت تعطیلی ادارات بوده انجام شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا