اخبار دزفول

سه هزار درخت کهن سال در دزفول پلاک خوردند

خلاصه خبر
  • رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری دزفول گفت: سه هزار درخت کهنِ مثمر و بومی که عمر برخی از آنها تا ۹۰ سال می‌رسد در دزفول شناسایی و پلاک کوبی شد.

به گزارش دزفوری، علی عالم زاده انصاری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا با اشاره به اجرای طرح پلاک گذاری درختان در دزفول افزود: شهرداری دزفول به منظور ساماندهی و حراست از درختان کهن، مثمر و بومی شهری، شناسایی و پلاک کوبی این درختان را در دستور کار قرار داده است.

وی با اشاره به تهیه ۱۰ هزار پلاک برای اجرای این طرح در شهر دزفول ادامه داد: تاکنون سه هزار درخت که دارای ویژگی‌هایی مانند قدمت بالا، مثمر و بومی بودن هستند، شناسایی و پلاک کوبی شده‌اند تا ضمن ساماندهی از این درختان حراست شود.

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری دزفول گفت: ۲۰۰ هزار اصله نهال از سال گذشته تاکنون در بوستان‌ها، بلوارها و فضاهای سبز شهرداری دزفول کاشته شده که درصد بسیار اندکی از این تعداد گیاهان غیرمثمر بوده است.

وی افزود: توت، انگور، نارنج، انجیر، سه پستان، انار، کنار و زیتون از جمله گیاهان مثمری هستند که در مطالعات انجام شده بالاترین سازگاری را با اقلیم گرم دزفول دارند.

عالم زاده انصاری با اشاره به اقدام‌های انجام شده برای نوسازی و بهینه سازی سیستم آبیاری فضای سبز شهرداری دزفول گفت: حدود ۸۰ درصد آبیاری فضای سبز دزفول توسط آب خام و به صورت قطره ای انجام می‌شود.

وی ادامه داد: آبیاری قطره‌ای علاوه بر کاهش مصرف و جلوگیری از هدررفت آب در سطح فضای سبز شهرداری عامل موثر در مبارزه با آفات و علف‌های هرز است.

توضیح رئیس سازمان فضای سبز شهری دزفول درخصوص قطع درختان آکالیپتوس

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری دزفول با اشاره به دستورالعمل‌های موجود برای استفاده از درختان غیرمثمر در صنعت چوب گفت: استفاده از چوب درخت آکالیپتوس به دلیل رشد سریع در ارتفاع و شکننده بودن شاخه‌های سنگین آن و کنوکارپوس به دلیل ریشه‌های عمیق توسط شهرداری‌ها مجاز شمرده شده است.

وی با بیان اینکه درختان آکالیپتوس و کنوکارپوس درصورت قطع تنه آنها از ارتفاع ۸۰ سانتیمتری توان رشد مجدد دارند، افزود: درختان آکالیپتوس باقی مانده در برخی میادین دزفول از ارتفاع سه تا چهار متری سرزنی می‌شوند و چوب آنها پس از خرد شدن توسط دستگاه‌ها به کود کمپوست تبدیل می‌شوند.

به گزاررش ایرنا، انتشار تصاویری از قطع (سرزنی) درختان آکالیپتوس در برخی میادین و بوستان های دزفول در هفته‌های اخیر توسط شهرداری موجب انتقاد و سوالاتی برای شهروندان این شهر شده است.

اُکالیپتوس از گیاهان گل‌دار درختی و درختچه‌ای از خانواده موردیان و شامل بیش از ۷۰۰ گونه است. اکالیپتوس‌ها بومی استرالیا بوده و حدود ۷۵ درصد از جنگل‌های این کشور، متشکل از گونه‌های این خانواده هستند.

اکالیپتوس‌ها رشد سریعی دارند و در مناطق مختلفی از دنیا کشت می‌شوند؛ این گیاهان در صنایع چوب، کاغذ و خمیرکاغذ، تولید اسانس و روغن اکالیپتوس، کود، مالچ و رنگ مورد استفاده است. استرالیا با ۹۲ میلیون هکتار جنگل اکالیپتوس پوشیده شده‌ است که سه چهارم مساحت تحت پوشش جنگل‌های گیاهان بومی این کشور را شامل می‌شود.

کشت درخت اکالیپتوس به دلیل رشد بسیار سریع، مقاوم بودن به کم آبی و گرمای زیاد و همیشه سبز بودن در چند دهه اخیر در خوزستان به منظور افزایش سریع فضای سبز رونق گرفت ولی در سال‌های اخیر کشت این نوع درخت به دلیل خطرات ناشی از شکستن شاخه ها، ارتفاع زیاد و خطر قطع شبکه برق، غیرمثمر و غیربومی بودن در فضاهای سبز شهری محدود شده است.

هم اکنون عمده آکالیپتوس‌های کاشته شده در خوزستان در صنعت چوب به کار گرفته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا