تاریخ دزفولگردشگریویژه

گزارش تصویری از بازدید گروهی از دوستداران میراث فرهنگی از پل ساسانی(قدیم) دزفول

پل ساسانی دزفول با حدود ۱۸ قرن قدمت، قدیمی‌ترین پل‌ استوار جهان است. این پل به‌ دستور شاپور اول ساسانی در مدت ۳۵ سال بر روی رود دز ساخته شد. برای حفاظت از پل قلعه‌ای نیز بنا شد که در محل قدیمی آن محله‌ای به همین نام (قلعه) وجود دارد.

پل دزفول که دو منطقه شرقی و غربی دزفول را به هم وصل می‌سازد، در حقیقت یکی از راه‌های رابط منطقه جندی شاپور و سرزمین بین‌النهرین بوده، که بر روی رودخانه دز بنا شده‌است.

به گزارش دزفوری در بازدید دوستداران میراث فرهنگی دزفول از پل ساسانی یکی از دلسوزان آثار تاریخی دزفول بیان نمود که حمل داربست‌های نصب شده بر روی پل با خودرو صورت گرفته است که همین امر موجب باز شدن راه ورود و تردد موتورسیکلت ها بر روی پل گردیده است. در نتیجه هرساعت تعداد زیادی موتور از روی پل رد می‌شوند. در حالی که تردد وسایل نقلیه موتوری بروی پل ممنوع بوده و میتوانند خسارات جبران ناپذیری به این اثر مهم تاریخی وارد کنند.

طی این بازدید دکتر پورموسوی ، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، ضمن اشاره به ستون‌های عظیم پل، افزود: تعداد ستون‌های پل بیشتر از ۱۷ ستون است و در واقع دو ستون دیگر زیر میدان ورودی پل دفن هستند.(البته این موضوع نیاز به مطالعات بیشتری دارد)

همچنین در بدنه‌ی این پل باستانی مهندسان آنزمان، جهت اتصال آجرهای غول پیکر ۴۰ سانت در ۴۰ سانت پل، سوراخ هایی را درون آجرها ایجاد کرده و درون آن ها سرب میریختند تا بدین صورت بنای پل مستحکم و آجرهای متصل به هم تشکیلات ستون‌ها را ایجاد کنند.

گزارش تصویری خبرنگار دزفوری از آخرین وضعیت پل قدیم (ساسانی) دزفول :

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا