اخبار دزفول

خانه محیط زیست در پارک ملی دز گشایش یافت

به گزارش دزفوری، سرپرست پارک ملی دز اظهار کرد: خانه محیط زیست به عنوان یک خانه همفکری است که به منظور همفکری و مشارکت مردم، انجمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد راه اندازی شده است.

یاسر رنجبر افزود: آموزش‌های لازم در راستای فرهنگ سازی و حفظ محیط زیست نیز در خانه محیط زیست به دانش آموزان، عشایر، اهالی بومی و روستایی ارائه خواهد شد.

خانه محیط زیست در پارک ملی دز گشایش یافت

سرپرست پارک ملی دز با بیان اینکه خانه‌های محیط زیست به منظور دسترسی بهتر به اهالی منطقه راه اندازی می‌شوند، گفت: آموزش‌های فرهنگی از جمله حفاظت از جنگل‌ها، رودخانه‌ها و گوزن‌های زرد به عنوان تنها باقیمانده این گونه با ارزش در جنگل‌های دز و کرخه در خانه محیط زیست ارائه می‌شوند.

وی درخصوص وضعیت گوزن‌های زرد مستقر در پارک ملی دز اظهارکرد: با توجه به پوشش جنگلی آمار دقیقی از تعداد گوزن‌های زرد مستقر در پارک ملی دز وجود ندارد ولی طبق شواهد اهالی، بررسی‌های صورت گرفته و نتیجه اقدامات انجام شده با همکاری انجمن‌های مردم نهاد، اهالی بومی منطقه، بخشداری و شوراها مطلوب بوده و به آینده خوش بین هستیم.

خانه محیط زیست در پارک ملی دز گشایش یافت

به گزارش دزفوری از ایرنا تا نیم قرن پیش تصور می‌شد نسل گوزن زرد در دنیا برای همیشه منقرض شده است اما حدود ۵۰ سال پیش چهار راس گوزن زرد در دز و کرخه مشاهده شد و برای تکثیر بهتر در مناطق مختلف ایران پراکنده شدند.

گوزن زرد ایرانی طبق فهرست ارایه شده از طرف اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (که به فهرست سرخ معروف است)، در رده EN قرار دارد و در معرض خطر محسوب می‌شود.

جنگل‌های کرخه و دز زیستگاه اصلی گوزن زرد به شمار می‌آیند؛ پارک ملی کرخه در حوزه شهرستان شوش و پارک ملی دز در حوزه جغرافیایی دزفول و شوشتر قرار دارد.

رنجبر همچنین در خصوص آتش سوزی در پارک ملی دز نیز گفت: با توجه به فرهنگ سازی‌های گسترده‌ای که در این خصوص انجام شده فقط یک مورد آتش سوزی سهوی به وقوع پیوسته که مهار شده است ضمن اینکه چند نفر از عوامل آتش سوزی به مراجع قضای معرفی شده‌اند.

وی افزود: به طور قطع فشار قوه قهریه بازدارنده نخواهد بود و محیط زیست با استفاده از ظرفیت مردم و انجمن‌های مردم نهاد و توانایی آنها در راستای حفاظت از عرصه‌ها، جنگل‌ها و زیست بوم منطقه تلاش خواهد کرد.

پارک ملی دز عرصه‌ای است که از سردارآباد دزفول شروع و پس از گذشت از شهرستان‌های شوش، شوشتر و کرخه تا عنافچه شهرستان اهواز ادامه می‌یابد؛ طول رودخانه دز در این منطقه ۱۵۰ کیلومتر و وسعت جنگل‌های دز حدود ۲۰ هزار هکتار است.


پوشش درختی منطقه حفاظت شده دز شامل درختان پده، گز، سرین، جغ و استبرا و دیگر گونه‌ها و انواع رستنی‌ها است و انواع کفتار، گراز، گرگ، شغال و روباه نیز در این منطقه وجود دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا