اخبار دزفول

تنها راه مقابله با بیماری خاموش پوکی استخوان، داشتن سبک زندگی سالم است

رئیس مرکز بهداشت دزفول در پیامی به مناسبت روز ۲۰ اکتبر ( ۲۹ مهرماه) روز جهانی استئوپروز (پوکی استخوان) در مورد عواقب ابتلا به این بیماری خاموش هشدار داد.

رضا پورآیین با اعلام اینکه هر ساله روز ۲۰ اکتبر مصادف با ۲۹ مهرماه سال جاری به عنوان روز پیشگیری از بیماری استئوپروز (پوکی استخوان) نام گذاری می شود، گفت: استئوپروز یک بیماری مزمن استخوانی است که بیماری خاموش هم نامیده می شود و بیشترین افراد در معرض خطر ابتلا به آن افراد بالای ۵۰ سال و همچنین زنان به دلیل تغییرات هورمونی هستند.

مهندس پورآیین همچنین افزود: در این بیماری توده استخوانی کاهش پیدا کرده و بافت استخوان به تدریج تحلیل می رود و فرد مستعد شکستگی در اندام های مختلف بدن می شود و یکی از ویژگی های این بیماری، بی علامت بودن آن است و تا زمان شکسته شدن استخوان فرد، علایمی از خود بروز نمی دهد.

ایشان بیان کردند: در فرد مبتلا به این بیماری، یک سقوط ساده از ارتفاع کم، یک چرخش ناگهانی، خم و راست شدن سریع یا حتی افتادن در یک چاله کوچک می تواند باعث شکستگی استخوان شود.

اما از طرف دیگر خوشبختانه این بیماری قابل پیشگیری بوده و با اتخاذ سبک زندگی سالم از جمله داشتن فعالیت فیزیکی منظم (حداقل سه بار در هفته و هربار به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه)، داشتن رژیم غذایی مناسب (وجود میزان کافی کلسیم و پروتئین در مواد غذایی، مصرف مکمل های ویتامین دی) و پرهیز از مصرف سیگار می توان احتمال ابتلا به این بیماری را در فرد کاهش داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا