اخبار دزفول

راهپیمایی حرم تا حرم اربعین در دزفول برگزار نمی‌شود

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سیدمحمدعلی قاضی دزفولی روز دوشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی در دفتر امام جمعه دزفول افزود: دسته روی و دسته گردانی در اربعین حسینی ممنوع است و هر هیاتی که برای برگزاری مراسم عزاداری اصرار داشت باید طبق دستور ستاد کرونا پروتکل های بهداشتی را رعایت کند.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری اعلام کرده امسال عزاداری‌ها در منزل انجام شود، افزود: هرگونه دسته روی و پیاده روی ممنوع و برگزاری مراسم ثابت نیز باید با  مجوز ستاد کرونا انجام شود.

امام جمعه دزفول  با بیان اینکه روضه‌ها نباید تعطیل شوند، افزود: این مراسم به صورت مختصر و در صورت امکان در فضای باز برگزار شوند چراکه عزاداری امام حسین(ع) قابل تعطیل شدن نیست.

وی از تلاش مردم برای عزاداری محرم در شرایط کرونایی قدردانی کرد و گفت: عزاداری‌ها باید متناسب با شرایط کرونا برگزار شود.

در این نشست مقرر شد به هیات‌های عزاداری که در محرم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده‌اند مجوز عزاداری در اربعین داده نشود.

باغ‌ویلاهای دزفول به معضلی کشوری تبدیل شده‌اند
امام جمعه دزفول اظهارداشت: معضل ویلاباغ‌های دزفول به یک معضل کشوری تبدیل شده و افرادی در این بین سوء استفاده کرده‌اند؛ قرار بود این موضوع در نشست شورای تامین دزفول مطرح و نتیجه اعلام شود.
وی با گرامیداشت هفته دفاع مقدس افزود: تحریف و شبهه افکنی نسبت به دفاع مقدس شاه کلید جنگ روایت‌ها است و دشمن تلاش می‌کند وقایع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را مخدوش کند.
حجت الاسلام قاضی دزفولی بر ضرورت تبیین و توصیف دفاع مقدس، تبیین دلایل پیروز نشدن دشمن و تقویت خلاقانه و هنرمندانه ایثارگران و یادواره شهدا تاکید کرد و افزود: شخصیت پردازی هنرمندانه و معقول دفاع مقدس به ویژه چهره‌های ایثارگران گمنام، تبیین و تحلیل نقش بی‌بدیل امام خمینی(ره) و فرماندهی ایشان در دفاع مقدس ضروری است.

امام جمعه دزفول با اشاره به اهمیت استفاده از دفاع مقدس به عنوان سرمایه در همه عرصه‌های کشور بر ضرورت معرفی و قدردانی از ایثارگران و شهدای گمنام تاکید کرد و گفت: خلبان صمد بالازاده از خلبانان شجاع دفاع مقدس و یکی از خلبانانی بود و دزفول را ترک نکرد و با ایستادگی در دوران جنگ تحمیلی حدود ۸۵۰ سورتی پرواز انجام داد.

وی افزود: این خلبان رکورد پرواز در ارتفاع پست را نیز شکست که لازم است یاد و خاطره این خلبان فقید گرامی داشته شود. 

حجت الاسلام قاضی دزفولی به نقش مسجد در جامعه اشاره کرد و گفت: مسجد را باید در تراز انقلاب اسلامی تعریف کرد چرا که راه برون رفت از مشکلات فرهنگی بهادادن به مساجد است.

خیابان امام خمینی دزفول در اربعین تکیه شود

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نیز در این نشست گفت: طبق نظر ستاد کرونای استان خوزستان، هرگونه دسته روی در سطح  شهرستان و حرکت به سمت مرز ممنوع است.
علی فرهمندپور افزود: هرگونه برنامه ریزی و تصمیم گیری در خصوص عزاداری اربعین باید با نظر ستاد کرونا انجام شود.
وی ادامه داد: پیاده روی اربعین برگزار نمی‌شود لذا باید برنامه‌های جایگزین و مطابق مصوبات ستاد کرونا برگزار شود.
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول پیشنهاد کرد خیابان امام خمینی این شهر در زمان اربعین به یک تکیه تبدیل شود.
ناصر نوری مسوول ستاد اربعین دزفول نیز گفت: ضمن فضاسازی شهری، ۴۰ هزار زیارت اربعین در دزفول توزیع می‌شود تا مردم در خانه‌ها در زمان مشخصی این زیارت را بخوانند.
حجت الاسلام احسان خاکی رئیس اداره تبلیغات اسلامی دزفول نیز از مسجد به عنوان محوری ترین پایگاه اجتماعی یاد کرد و گفت: در حال حاضر گروه‌های مختلفی در مساجد فعال هستند که باید برای سازماندهی برنامه‌های این گروه‌ها شورایی تشکیل و ناظر بر این فعالیت‌ها باشد.

۹۰ نقطه برای گردشگری دفاع مقدس در دزفول شناسایی شد

مدیر مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دزفول نیز گفت: ۸۰ نقطه سال ۹۰ به منظور گردشگری دفاع مقدس در دزفول شناسایی شد که بیمارستان زیرزمینی یازهرا و موزه دفاع مقدس از جمله این نقاط بودند.
بهزاد جولایی افزود: دستگاه‌های متولی باید پیشقدم شوند و در راستای شناسایی و معرفی این آثار همکاری کنند.
وی ادامه داد: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول باید این آثار را به استان اعلام و از آنها دفاع کند.
حجت اله آریایی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول نیز گفت: امسال تعدادی از این آثار با هماهنگی مرکز فرهنگی دفاع مقدس برای گردشگری جنگ معرفی شدند ولی مستندات لازم موجود نبود.
در این نشست مقرر شد مستندات این آثار به میراث فرهنگی ارسال و نتایج در نشست بعدی اعلام شود.
محمدعلی دوایی فر شهردار دزفول نیز گفت: شهرداری دزفول آماده همکاری در خصوص گردشگری دفاع مقدس است.

بیش از ۹۵ درصد هیات‌های مذهبی دزفول پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند

مسوول شورای هیات های مذهبی دزفول نیز از همکاری هیات های مذهبی که در محرم مصوبات شورای فرهنگ عمومی و ستاد کرونا را رعایت کردند قدردانی کرد و گفت: یک تیم بازرسی با همکاری شورای هیات های مذهبی و مرکز بهداشت در ایام محرم تشکیل و تذکرات لازم به هیات‌ها داده شد. 
محمد قمری نژادیان افزود: بیش از ۹۵ درصد هیات های مذهبی مصوبات را اجرا کردند ولی در برخی موارد دوگانگی وجود داشت که تذکرات لازم به هیات ها و مداحان داده شد.
وی افزود: سال‌های گذشته عزاداری اربعین با پیاده روی عمومی همراه بود که امسال به علت شرایط خاص کرونایی طبق دستورالعمل ستاد کرونا و شورای فرهنگ عمومی اقدام خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا