اخبار دزفولویژه

زیر یکی از پایه‌های پل قدیم دزفول خالی است؛ خطر ریزش وجود دارد

خلاصه خبر
  • رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با اشاره به وضعیت بغرنج پل باستانی این شهرستان گفت: زیر یکی از پایه‌های این پل خالی است و هر لحظه احتمال ریزش آن وجود دارد.

به گزارش دزفوری از ایرنا عباس چراغ چشم سه شنبه شب در نشست هم اندیشی جمعی از رسانه‌های دزفول در سالن جلسات  اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان افزود: چهار دهنه پل ساسانی دزفول در جریان سیل‌های گذشته تخریب شده‌اند و خطر ریزش این پل تاریخی را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به کمبود اعتبارات اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواستار کمک همه مردم و خیران برای حفظ میراث فرهنگی دزفول به ویژه پل ساسانی شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول ایجاد انجمن خیرین میراث در این شهرستان را یادآور شد و اظهارداشت: پل ساسانی میراث همه مردم دزفول و ایران است و انتظار می‌رود هر کس حتی در حد یک آجر در راستای احیای این پل گام بردارد.

وی با بیان اینکه موزه پل قدیم دزفول در ساختمان مجاور این پل راه اندازی می‌شود، افزود: روند ثبت جهانی پل قدیم دزفول در حال انجام است ولی متاسفانه برخی دستگاه‌ها با ساخت و ساز در حریم این پل مشکلاتی برای ثبت جهانی ایجاد کرده‌اند.

چراغ چشم با تاکید بر لزوم رعایت حریم پل ساسانی دزفول گفت: این پل یکی از آثار ارزشمند دوره ساسانی است که باید حفظ و حراست آن مورد توجه همه دستگاه‌ها و مردم باشد.

وی درخصوص حواشی ایجاد شده مبنی بر استفاده از کمک برخی فرقه‌ها برای بازسازی اماکن تاریخی از جمله پل ساسانی بیان کرد: این موضوع صحت ندارد و به هیچ عنوان اعتباری از یک جریان یا فرقه خاص برای مرمت آثار تاریخی نگرفته‌ایم.

پس ساسانی دزفول افزون بر یکهزار و ۷۵۰ سال قدمت دارد و به دستور شاپور اول ساسانی توسط اسرای رومی بر رودخانه دز احداث شده است.

هشدار نسبت به فرونشست زمین در بافت قدیم دزفول 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با هشدار نسبت به فرونشست زمین در بافت قدیم این شهر گفت: متاسفانه اغلب شوادون‌های دزفول با مصالح پر شده‌اند ضمن اینکه لوله کشی آب و فاضلاب در این منطقه فرسوده است که نشت آب از آنها بافت قدیم را با مشکل ریزش و فرونشست مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه مسجد ملاحاجی لحظه به لحظه در حال ریزش است، افزود: جلسات متعددی برای نجات مساجد ملاحاجی و جامع دزفول برگزار شده ولی راه رفع این مشکل برطرف کردن نشتی آب از لوله‌های آب و فاضلاب است.

چراغ چشم با اشاره به نقش نظارتی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخصوص بقعه‌های تاریخی اظهارداشت: نگهداری از مقبره‌ها برعهده اداره اوقاف و امور خیریه است ولی اداره میراث فرهنگی در زمان مرمت نقش نظارتی ایفا می‌کند.

لزوم همکاری سرمایه داران دزفول برای احیای بافت قدیم این شهر

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول همچنین با تاکید بر لزوم همکاری سرمایه داران این شهرستان برای احیای بافت قدیم دزفول گفت: تلاش‌های زیادی برای استفاده از سرمایه داران دزفول جهت احیای بافت قدیم صورت گرفته و در یک مورد سه خانه تاریخی توسط یکی از سرمایه داران خریداری و مرمت شده است.

وی افزود: هر فردی در صورت تمایل برای خریداری و احیای خانه تاریخی می تواند از یک میلیارد ریال اعتبار بلاعوض و سه میلیارد ریال وام چهاردرصد بهره مند شود.

چراغ چشم بیان کرد: خانه های تاریخی با نازل ترین قیمت و باهدف بازسازی و احیا به سرمایه گذاران فروخته می شوند.

وی خواستار کمک رسانه‌ها برای جذب سرمایه گذار در بافت قدیم شد و افزود: برنامه ریزی برای معرفی دزفول به عنوان پایتخت گردشگری اکو در سال ۲۰۲۵ در حال انجام است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با اشاره به ظرفیت‌های فراوان گردشگری دفاع مقدس این شهرستان اظهارداشت: دزفول ظرفیت‌های فراوانی در حوزه دفاع مقدس دارد و جای جای این شهر بوی شهدا می‌دهد.

وی افزود: احیای جاذبه‌های گردشگری دزفول منجر به وارد شدن سرمایه به این شهر می‌شود که در این راستا ثبت اماکن گردشگری نظیر دریاچه تمی و پل کول محل عبور عشایر از خوزستان به لرستان در دستور کار است.

چراغ چشم توجه به مناطق محروم در حوزه میراث فرهنگی را ضروری دانست و گفت: متاسفانه عشایر در برخی نقاط در شرایط بسیار دشوار و با گرگر از رودخانه ها عبور می کنند. 

ثبت دزفول به عنوان شهر جهانی کپو نیازمند اقدامات زیرساختی

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول درخصوص ثبت این شهر به عنوان شهر جهانی کپو گفت: زیرساخت‌هایی نظیر نامگذاری بلوار، میدان و خیابان به نام کپو و ایجاد غرفه‌های صنایع دستی و نصب بیلبورد تبلیغاتی درخصوص کپو از جمله اقدامات لازم برای ثبت دزفول به عنوان شهر جهانی کپو هستند.

وی افزود: برای ثبت جهانی سه مرحله باید انجام میشد که تاکنون ۲ مرحله آن انجام شده و مرحله سوم در حال انجام است که امیدواریم اعلام دزفول به عنوان شهر جهانی کپو به زودی طبق برنامه از فرانسه انجام شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با اشاره به حواشی ایجاد شده درخصوص المان نصب شده در میدان کپو اظهارداشت: ما تقاضای المان درخصوص کپو را داده بودیم ولی متاسفانه تغییراتی در آنچه تصویب و اجرایی شده بود، دیده شد.

وی با بیان اینکه بنده یکی از معترضان این المان بودم، افزود: مشکل المان کپو قابل حل است که بعد از اعمال تغییرات لازم می‌توان از آن استفاده کرد.

چراغ چشم همچنین در مورد مقبره عبید زاکانی گفت: فردی برای انجام کار فرهنگی یکی از خانه‌های تاریخی دزفول را در اختیار گرفت ولی متاسفانه بدون اجازه اقدام به ساخت مقبره و گنبد کرد که دستور تخریب این بنا را به شهرداری داده‌ایم.

وی با اشاره به انتقاد رسانه‌ها نسبت به وضعیت نامناسب ظاهری بافت قدیم افزود: میراث به تنهایی نمی‌تواند بافت را احیا کند و برای این کار همه باید دست در دست هم بگذارند.

تحول دزفول درصورت صدور مجوز حفاری در شهر تاریخی جندی شاپور

چراغ چشم وجود ۵۳ تپه باستانی در شهرستان دزفول را یادآور شد و اظهارداشت: شهر جندی شاپور بزرگترین سرمایه دنیا در دزفول واقع است که درصورت اعطای مجوز حفاری در این شهر، دزفول متحول می‌شود.

وی با بیان اینکه حوزه کاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول بسیار گسترده است، افزود: سه چهارم وسعت شهرستان دزفول در شمال این شهرستان است و آثار تاریخی ارزشمندی در بخش‌های شهیون و سردشت وجود دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول بیان کرد: متاسفانه این آثار ارزشمند هر روز مورد حفاری غیرمجاز قرار می‌گیرند ولی ما به دلیل کمبود شدید نیرو در یگان حفاظت توان مقابله با متخلفان را نداریم البته بارها با آنها درگیر شده‌ایم.

وی خواستار اخذ مجوز از سوی دارندگان باغ ویلاها شد و افزود: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول در قالب باغ یا خانه مسافر می‌تواند باغ ویلاهای موجود در سطح شهرستان را ساماندهی کند البته این اداره هیچ دخالتی درخصوص ساخت باغ ویلا و مجوزهای لازم در این خصوص ندارد. 

شناسایی ۷۰ صنعت قدیمی در دزفول

چراغ چشم شناسایی ۷۰ صنعت قدیمی در شهرستان دزفول را یادآور شد و گفت: ورشوسازی، قالی بافی، مس گری و رنگ رزی از جمله این صنایع هستند که در تلاشیم با ایجاد یکصد کارگاه ۱۰۰ متری در شهرک صنعتی مکانی برای احیای این صنایع ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه افراد زیادی در صورت ایجاد کارگاه‌های صنایع در شهرک صنعتی شاغل می‌شوند، افزود: به دنبال ایجاد اتحادیه صنعتگران دزفول هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول ساماندهی این اداره و تعیین سه معاون در حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین ایجاد اتاق فکرهای این معاونت‌ها را یادآور شد و گفت: ۳۰ اثر از ۵۳ اثر شاخص صنایع دستی کل استان خوزستان مربوط دزفول بوده حال آنکه کل استان فارس ۲۹ اثر شاخص داشته است. 

وی افزود: شناسنامه دزفول از نظر میراث، جاذبه‌های گردشگری و صنایع دستی تدوین و ایجاد شده است ضمن اینکه در حال تدوین برنامه‌های ۱۴۰۱ این اداره هستیم.

نقد رسانه‌ها منصفانه باشد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول دزفول خواستار رعایت انصاف در نقد رسانه‌ها شد و گفت: نقد باید برای اصلاح و رشد باشد.

وی افزود: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع  دستی دزفول با کمترین امکانات در حال خدمت به مردم است به طوریکه در برخی امور از وسایل و هزینه شخصی امور را پیگیری می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا