اخبار دزفول

پنج موزه در دزفول راه اندازی می‌شود

عباس چراغ چشم روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن جلسات اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول افزود: سازمان جهانی یونسکو هر شهری که دارای اثر ویژه باشد را به عنوان شهر جهانی آن اثر معرفی می‌کند.

وی با اشاره به ثبت ملی دزفول به عنوان شهر ملی کپو در گذشته، ادامه داد: ثبت جهانی این عنوان یک رویداد مهم است که باعث هدایت گردشگران خارجی به شهرستان دزفول می‌شود. 

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با اشاره به احداث میدان کپو در این شهر بیان کرد: المان این میدان هم در حال ساخت است که بلافاصله بعد از تکمیل در میدان نصب می‌شود.

وی نامگذاری بلوار و خیابان به نام کپو، آموزش کپوبافی و ایجاد ۴۳ غرفه‌ ویژه کپو توسط شهرداری را از دیگر برنامه‌ها برای توسعه این صنعت در شهرستان دزفول برشمرد و افزود: مراکز و مدارسی در سطح شهرستان دزفول در حوزه کپو فعالیت دارند.

چراغ چشم توافق انجام شده بین اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با شهرداری دزفول را در زمینه صنایع دستی به ویژه کپو یادآور شد و گفت: بیمه کپوسازان نیز در حال پیگیری است.

وی با اشاره به تامین مواد اولیه کپوبافی از اعطای وام به کپوبافان خبر داد و افزود: هر فرد فعال در زمینه کپوبافی می‌تواند حداقل ۳۰۰ میلیون ریال وام با بهره پایین سه تا چهار درصد دریافت کند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با تاکید بر لزوم توجه به برخی صنایع فراموش شده این شهر نظیر ورشوسازی، مسگری، خیاطی و نیل سازی اظهارداشت: قرار است مرکز تحقیقات و پژوهش‌های ورشوسازی در دزفول راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه دوره آموزشی ورشوسازی در دزفول برگزار می‌شود، افزود: اکنون فقط یک نفر در زمینه ورشوسازی در دزفول فعال است حال آنکه این آلیاژ از دیرباز مورد استفاده مردم دزفول در تولید سینی، قندان، پارچ، جام و قوری بوده است.

چراغ چشم همچنین درخصوص برنامه‌های اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول برای احیای صنعت نیل سازی گفت: حوض‌های نیل سازی در کنار رودخانه دز وجود داشته‌اند ولی به مرور زمان تخریب شده‌اند و باید احیا شوند.

هفت موزه در دزفول راه اندازی می‌شود

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول همچنین از راه اندازی هفت موزه در این شهرستان خبر داد و گفت: موزه مردم شناسی کرناسیون دزفول ۲ سال تعطیل بوده و متاسفانه برخی اموال آن به سرقت رفته‌اند که با کمک یک میلیارد ریالی خیران فعال شد.

وی افزود: موزه صنایع دستی شهرستان دزفول قرار است در خانه سوزنگر فعال شود تا علاوه بر بازدید گردشگران، آموزش قالی بافی، گلیم بافی و دیگر صنایع دستی در آن انجام و موزه به یک مکان چند بعدی تبدیل شود.

چراغ چشم بیان کرد: برای راه اندازی موزه صنایع دستی در خانه سوزنگر باید علاوه بر امنیت این خانه تاریخی، نیروی انسانی، مربی و استادکار نیز تامین شوند.

وی افزود: موزه باید هم محل دیدن و هم محل تحقیق و پژوهش باشد که برای این کار باید ضائقه مشروع جوانان را شناسایی و در این زمینه فعالیت کرد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول همچنین از راه اندازی موزه آب یا آبیاری در محل تانکر قدیمی جنب قبرستان کاشفیه خبر داد و گفت: دزفول بعد از شهر ری دومین شهر لوله کشی ایران و شرکت آبیاری دزفول نخستین شرکت آبیاری کشور بوده است.

وی افزود: برای تبدیل این مکان به موزه آبیاری باید اقداماتی نظیر مرمت، بازسازی، تجهیز و تامین نیروی انسانی انجام شوند.

چراغ چشم چهارمین موزه را موزه آثار خطی عنوان و بیان کرد: بیش از یکصد کتاب خطی با قدمتی تا ۵۰۰ سال در شهرستان دزفول وجود دارد که با راه اندازی موزه آثار خطی در حمام تاریخی شاه رکن الدین از آنها محافظت می‌شود تا در معرض دید علاقه‌مندان قرار گیرند.

وی با بیان اینکه موزه مشاهیر دزفول در خانه تاریخی طلوعی افتتاح می‌شود، اظهارداشت: نمای ظاهری این خانه تکمیل شده ولی نمای داخل آن نیازمند مرمت است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول افزود: پوستر، عکس و زندگینامه مشاهیر دزفول از جمله علما، نویسندگان، شعرا، متخصصان، پزشکان، نقاشان، صنعتگران و دیگر مشاهیر و استادکاران برجسته دزفول در این موزه قرار داده می‌شوند.

وی هدف از راه اندازی موزه مشاهیر را آشنایی نسل‌های جدید با شخصیت‌های دزفول دانست و ادامه داد: تلاش بر این است تندیس مشاهیر هم ساخته و در این موزه جانمایی شود.

چراغ چشم راه اندازی موزه زنده کشاورزی در باغ گودول دزفول را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد و گفت: رایزنی‌هایی با برخی مالکان برای راه اندازی این موزه انجام شده است ضمن اینکه از طریق وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیگیر جذب اعتبار برای مرمت این باغ و محل استخراج آب هستیم.

وی با بیان اینکه موزه پل در ساختمان جنب پل قدیم راه اندازی خواهد شد، افزود: اسنادی در مورد پل قدیم نظیر یک نقاشی ارزشمند که سال‌ها قبل توسط گردشگران خارجی کشیده شده، داریم که در موزه پل قرار داده می‌شوند.

وی با اشاره به پیگیری صورت گرفته برای احداث موزه جامع و مرکزی دزفول گفت: مکاتباتی برای زمین این موزه با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، فرمانداری ویژه دزفول و شورای اسلامی شهر انجام و یکهزار و ۵۰۰ مترمربع در نزدیکی میدان کپو پیشنهاد شد که برای موزه کافی نیست.

راه اندازی انجمن خیران میراث فرهنگی در دزفول

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول از راه اندازی انجمن خیران میراث فرهنگی در این شهرستان خبر داد و گفت: مرمت پل باستانی دزفول با جذب اعتبار در گذشته آغاز شده و اکنون مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

وی افزود: مرمت و بازسازی پل باستانی دزفول همچنان ادامه خواهد داشت چراکه این پل از آجرکاری، ظریف کاری و مهندسی خاصی بهره مند است و ارزش باستانی بالایی دارد.

چراغ چشم گفت: برای نورپردازی پل قدیم دزفول برنامه ریزی شده تا به مکانی دل انگیز برای مردم تبدیل شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با اشاره به قدمت بالای منطقه بنوت چغامیش گفت: این منطقه بیش از هفت هزار سال تمدن دارد که ظروف کشف شده در آن اکنون در موزه تهران نگهداری می‌شوند.

وی حفاظت از شهر باستانی جندی شاپور را از برنامه‌های میراث فرهنگی دزفول دانست و افزود: متاسفانه شاهد تعرض به تپه‌ها و ایجاد چاه‌های غیرمجاز در این منطقه تاریخی هستیم.

چراغ چشم بیان کرد: شهر جندی شاپور زیر خاک مدفون است که اگر اکتشاف در آن صورت گیرد و شهر از زیر خاک بیرون آید، گردشگران زیادی به منطقه جذب می‌شوند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های شهرستان برای جذب گردشگر افزود: برخی کشورها در حال ساخت ابنیه برای جذب گردشگر هستند حال آنکه ما به اندازه کافی ابنیه تاریخی داریم.

آژانس‌های گردشگری دزفول تقویت می‌شوند

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول اظهارداشت: جاذبه‌های گردشگری زیادی در شهرستان دزفول وجود دارد که با تقویت آژانس‌های گردشگری تلاش می‌شود گردشگران بیشتری در شهرستان حضور یابند.

وی درخصوص تخریب خانه‌های تاریخی دزفول گفت: اداره میراث فرهنگی هرگز مجوزی برای تخریب این خانه‌ها صادر نمی‌کند مگر اینکه جان شهروندان در خطر باشد که در این صورت هم فقط بخش خطرساز تخریب می‌شود.

چراغ چشم با اشاره به ارائه وام برای مرمت و تعمیر خانه‌های تاریخی بیان کرد: اغلب مسائل پیرامون تخریب خانه‌های تاریخی مربوط به مشکل مالی مالکان است که از سرمایه داران شهرستان درخواست می‌شود اقدام به خرید و مرمت این خانه‌های تاریخی دزفول به عنوان هویت تاریخی شهر کنند.

وی از اعطای وام کم بهره برای مرمت این خانه‌ها به مالکان خبر داد و افزود: برخی سرمایه داران دزفول در این زمینه ورود کرده‌اند و در یک مورد، سه خانه تاریخی توسط یک نفر خریداری شده که در حال مرمت هستند. 

حمایت اداره میراث فرهنگی دزفول از سرمایه گذاری در زمینه بوم گردی

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با اعلام حمایت از سرمایه گذاری در زمینه بوم گردی اظهارداشت: برخی اهالی در شهیون امکاناتی در خانه و زمین خود فراهم کرده‌اند و صنعت نو و جذاب بوم گردی را در منطقه فعال کرده‌اند.
وی همچنین درخصوص ساماندهی باغ ویلاها گفت: متاسفانه تاکنون برنامه‌ای در این زمینه وجود نداشته و هر کس اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز در باغ خود کرده است.

چراغ چشم افزود: پیشنهاد شده یک کمیسیون با حضور اداره صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی زیر نظر فرمانداری دزفول ایجاد و در این زمینه تصمیم گیری شود.

وی بیان کرد: باید با ایجاد آیین نامه و ساختار، نظارت بر باغ ویلاها افزایش یابد و مالکان تابع قوانین باشند تا بتوان از ظرفیت تورهای گردشگری نیز در این زمینه استفاده کرد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول خواستار همکاری رسانه‌ها با این اداره شد و گفت: حفظ و حراست و ترویج و پاسداشت میراث فرهنگی در دستور کار است و به دنبال رشد و پیشرفت دزفول هستیم.

وی افزود: رسانه‌ها چشم بینای جامعه هستند و انتقادهای منصفانه آنها راه را برای مدیران روشن می‌کنند لذا تلاش داریم به خوبی از این ظرفیت استفاده کنیم.

خبرنگاران حاضر در جلسه نیز درخصوص مسائل مختلف میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطالبی بیان کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا