اخبار دزفول

تکلیف گنبد منتسب به عبید زاکانی چه خواهد شد؟ تخریب یا تکمیل؟

خلاصه خبر
  • شنیده‌ها حاکی از این است که اداره کل میراث فرهنگی استان، نظر نهایی خود را به شهرداری دزفول و اداره میراث فرهنگی دزفول اعلام کرده است.

مدتی پیش بود که انتشار خبر ساخت سازه گنبدی شکل منتسب به عبید زاکانی، در محل یکی از خانه های تاریخی دزفول واکنش هایی را به دنبال داشت.

عبید زاکانی شاعر قرن هشتم است که در مورد محل وفات و دفن وی اختلاف نظر وجود دارد. اگرچه بسیاری محل دفن وی را بغداد عنوان کرده اند ولی در سال های اخیر برخی دزفول را به عنوان محل دفن وی معرفی کرده اند؛ اما با این حال درمورد محل دفن وی در دزفول، بین معدود افرادی که محل دفن عبید زاکانی را دزفول می دانند هم اختلاف نظر وجود دارد.

با این حال اداره میراث فرهنگی و گردشگری دزفول در اقدامی عجیب و کاملا غیرمعمول، مجوز گنبد سازی در محل مذکور را صادر کرده که علاوه بر بی توجهی به اختلافات مربوط به محل دفن، برخی ضوابط و قوانین بافت را هم درنظر نگرفته است که باید در فرصتی مجزا به این مسئله رسیدگی شود.

این اقدام با اعتراض بسیاری از دلسوزان دزفول و دغدغه مندان میراث فرهنگی مواجه شد که در نهایت، منجر به توقف ساخت و ساز تا اعلام نظر نهایی از سوی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان شد.

حال نزدیک به سه هفته از توقف ساخت و ساز می گذرد و شنیده ها حاکی از این است که اداره کل میراث فرهنگی استان، نظر نهایی خود را به شهرداری دزفول و اداره میراث فرهنگی دزفول اعلام کرده است. طبیعتا اعلام هرچه سریع تر نتیجه و ابهام زدایی در این مسئله، به عهده ریاست میراث فرهنگی دزفول بوده و موجب اطمینان خاطر برای دلسوزان این عرصه خواهد بود.

منبع
دزمهراب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا