اخبار خوزستان
موضوعات داغ

استاندار خوزستان در دولت رئیسی چه کسی خواهد بود؟ + گزینه‌های احتمالی

فقط چند روز به آغاز دوره ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی باقی‌مانده است و در این روزها گزینه‌های کابینه وی تا حد زیادی مشخص شده‌اند.

مهم‌ترین آن‎‌ها محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و از فرزندان خوزستان است که معاون اولی وی بصورت غیررسمی قطعی بنظر می‌رسد.

شاید برای پیشبینی اینکه استاندار خوزستان در دولت بعد چه کسی خواهد بود، کمی زود باشد. با این حال با توجه به زمزمه‌ها و احتمالات سیاسی، می‌توان افرادی را جهت تصدی این پست خطیر در نظر داشت.

طی روزهای اخیر، یک کانال تلگرامی به نام صابرین نیوز ادعا کرد محسن رضایی محتمل‌ترین گزینه جهت تصدی استانداری خوزستان است و در این صورت علی لاریجانی به جای رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلت نظام خواهد شد که این پیش‌بینی نمی‌تواند به واقعیت نزدیک باشد، زیرا از طرفی علی لاریجانی که بیش از یک دهه جزو سران جمهوری اسلامی محسوب می‌شده بسیار بعید به‌نظر می‌رسد که حاضر به قبول مسئولیتی چون دبیری تشخیص مصلحت نظام شود و از طرف دیگر محسن رضایی کمترین تجربه‌ای در زمینه‌ی امور اجرایی ندارد. استانداری خوزستان پررنگ‌ترین و حساس‌ترین استانداری در کل کشور است که مدیریت آن قطعا نیازمند افراد با تجربه اجرایی کلان و توان ادراک پیچیدگی‌های اداری، قومیتی، اقتصادی و حتی بین‌المللی است. و از سوی دیگر انتخاب رضایی به استانداری خوزستان ممکن است استان را وارد بحران‌های اجتماعی و قومیتی بیشتری کند.

علاوه بر ضرورت بومی بودن استاندار آینده، مسئله‌ی دیگری که همواره در استان و علی‌الخصوص در ایامی که قرار است در راس استانداری تغییراتی رخ دهد بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، نگاه قومیتی و اجتماعی مردم به استانداری است.

استاندار خوزستان نباید نگاه قومیتی یا منطقه‌ای در استان داشته باشد. نگاه یکسان و توسعه‌ی برابر در اقصی نقاط استان از مهم‌ترین مسائلی است که رئیسی قطعا بر ضرورت آن پی‌برده و در این مسیر قدم خواهد گذاشت.

گزینه‌های احتمالی استانداری خوزستان

از عبدالحمید رئوفی راد، صادق خلیلیان و عبدالحسین مقتدایی بعنوان گزینه‌های رئیسی برای استانداری خوزستان در محافل سیاسی نام برده می‌شود که هرسه متولد خوزستان هستند.

عبدالمحمد رئوفی‌نژاد

استاندار سابق کرمان و زنجان در دولت احمدی نژاد است که تجربه بالایی در زمینه‌ی مسائل استانداری و مدیریت‌های کلان دارد. رئوفی راد همچنین از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

رئوفی راد از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ در دولت اول احمدی نژاد استاندار کرمان بود و همچنین از سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ در دولت دوم احمدی‌نژاد استاندار زنجان بود.

وی در دوران دفاع مقدس از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده لشکر ۷ ولی‌عصر عج بود.

تجربه بالا، حاشیه کم و سابقه‌ی درخشان رئوفی راد در امور سازندگی و مدیریتی موجب شده تا وی را بعنوان یکی از گزینه‌های اصلی استانداری خوزستان مطرح کنند.

صادق خلیلیان

از سیاسیون کهنه‌کار و وزیرجهاد کشاورزی در دولت دهم بوده است. وی سه دوره در انتخابات ریاست جمهوری نیز شرکت کرد که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ پیش از اعلام احراز صلاحیت‌ها انصراف داد و در سال ۱۴۰۰ نیز کاندید شد اما مشخص نیست باز هم انصراف داده یا احراز صلاحیت نشده است.

وی سابقا رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس و معاون برنامه‌ریزی وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم بوده‌است.

عبدالحسین مقتدایی

استاندار سابق خوزستان که هم‌اکنون بعنوان مشاور وزیر کشور و عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز فعالیت می‌کند. وی همچنین دو دوره نماینده مجلس بوده است.

مقتدایی در دولت سید محمد خاتمی از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۰ استاندار خوزستان بود و ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ استانداری هرمزگان را برعهده داشت و در دولت یازدهم نیز برای کمتر از ۳ ماه مجددا استاندار خوزستان بوده است.

با اینکه مقتدایی اصلاح طلب است، اما وجه‌ی مثبت وی در استان خوزستان ممکن است شانسی برای او در جهت استانداری خوزستان قائل شود.

هنوز برای قطعیات زود است

فعلا هیچکس جز خود سید ابراهیم رئیسی نمی‌تواند پیشبینی دقیقی از وضعیت خوزستان و استانداری آن در دولت سیزدهم داشته باشد.

از آنجائیکه خوزستان استانی با شرایط حساس و اهمیت بالا است، مسئله‌ی انتخاب استاندار کار پیچیده و زمان‌بری خواهد بود.

طی روزهای آینده و با بیشتر شدن گمانه‌زنی‌ها، این صفحه در وبسایت دزفوری بروزرسانی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا