اخبار دزفول

فرهمندپور: احیای بافت تاریخی و مرمت پل باستانی دزفول در دستور کار است

به گزارش دزفوری، فرماندار دزفول روز گذشته در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: پس از مشاهده وضعیت نابسامان پل باستانی، پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام شد و از روز گذشته طرح مرمت بخشی از پل که در مدت اخیر متوقف شده بود، بار دیگر توسط پیمانکار از سر گرفته شد.

وی با اشاره به برداشته شدن الحاقات پل، افزود: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل پل باستانی، جلوگیری از نفوذ آب ناشی از بارندگی‌های آینده در قسمت رو به تخریب پل است که این مشکل در دستور کار پیمانکار است و به زودی رفع خواهد شد.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با انتقاد از کم‌کاری‌های صورت گرفته از سوی اداره میراث فرهنگی دزفول، عنوان کرد: اداره میراث فرهنگی علاوه بر اینکه در زمینه رفع مشکلات و نگرانی‌های مربوط به آثار تاریخی، اقدامی را در روزهای اخیر انجام نداد بلکه راه تعامل با شهرداری را نیز ایجاد نکرده است. انتظار می‌رفت میراث فرهنگی به عنوان متولی اصلی این آثار ورود جدی‌تری در زمینه رفع مشکلات حوزه خود داشته باشد اما این‌گونه نشد. از سویی میراث فرهنگی برای مرمت پل باستانی اعتبار ندارد اما شهرداری آماده تأمین و ارائه بودجه مورد نظر است.

فرهمند پور با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با شهردار دزفول در ظهر امروز در خصوص رفع مشکلات پل و بافت تاریخی، تصریح کرد: در هفته آینده جلسه مشترکی با میراث فرهنگی و شهرداری دزفول برگزار خواهد شد. در نظر داریم که خروجی این جلسه، ارائه طرح‌های مرمت و بازسازی از سوی اداره میراث فرهنگی و اجرای آن از سوی شهرداری باشد چرا که شهرداری در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.

وی در خصوص خطر تخریب برخی از خانه‌های تاریخی در بافت کهن نیز گفت: علاوه بر حضور بنده در وزارت میراث فرهنگی، معاون این وزارتخانه نیز با حضور در دزفول، در جریان روند تخریب برخی خانه‌های تاریخی قرار گرفته است. در مدت اخیر دو اعتبار ۴۰۰ و ۷۰۰ میلیونی نیز به بافت تاریخی دزفول اختصاص یافته است.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با بیان اینکه برای خانه‌های تخریب شده در بافت برنامه‌ای وجود ندارد، گفت: برخی خانه‌های تاریخی در حال ریزش هستند. لذا اولویت ما جلوگیری از تخریب این خانه‌های ارزشمند است.

پل ساسانی دزفول

فرهمند پور در ادامه با اشاره به اهمیت ایجاد اقامتگاه بومگردی در بافت تاریخی دزفول، یادآور شد: مقرر شده است تا شهرداری طرح‌هایی را به فرمانداری ارائه دهد تا بر اساس این طرح برخی خانه‌های تاریخی پس از بازسازی به رستوران سنتی، موزه، هتل و مکان‌هایی از این قبیل تبدیل شوند تا یک تحول اساسی در حوزه گردشگری شهرستان رخ دهد.

وی بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته، وزارت میراث فرهنگی پذیرفت که برای بازسازی ۴ نقطه از بافت تاریخی دزفول تسهیلاتی را ارائه دهد. لذا مجوز بازسازی ۴ نقطه از بافت تاریخی دریافت شده و ما منتظر ارائه طرح از سوی شهرداری هستیم.

فرهمند پور اضافه کرد: انجمن‌های میراث فرهنگی شهرستان نیز می‌توانند طرح‌های خود را در راستای ایجاد اقامتگاه بومگردی و بازسازی خانه‌های تاریخی به شهرداری ارائه دهند.

وی گفت: به عنوان مثال اداره اوقاف پیشنهاد داده است تا موزه حرم سبزقبا به یک خانه تاریخی منتقل شود از نظر ما خانه تاریخی تیزنو آماده تبدیل به این موزه است.

به گزارش مهر، در روزهای اخیر فعالان میراث فرهنگی شهرستان به صورت مستمر در فضای مجازی نسبت به خطر تخریب پل باستانی و ریزش برخی خانه‌های تاریخی و ساباط‌های بافت کهن شهرستان هشدار می‌دهند و نسبت به کم‌کاری متولیان اعتراض دارند.

بافت تاریخی دزفول که تلاقی فرهنگ و تاریخ مردم این دیار کهن است، شامل ۲۸ محله قدیمی و درهم تنیده است که تزئینات معماری بی‌نظیر آن، دزفول را به «شهر آجری» معروف کرده است. در محدوده بافت تاریخی دزفول که مساحت آن حدود ۲۴۰ هکتار است، بیش از یک‌صد اثر تاریخی ثبت ملی شده شامل مسجد، خانه، حمام، گذر و بقعه تاریخی وجود دارد.

پل باستانی دزفول نیز با ۱۷ قرن قدمت یکی از قدیمی‌ترین پل‌های استوار جهان است که در سال ۲۶۳ میلادی به دستور شاپور اول ساسانی روی رودخانه دز ساخته شد.

منبع
خبرگزاری مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا