اخبار سراسری

لایحه رتبه‌بندی معلمان به کجا رسید؟

خلاصه خبر
  • آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان با حضور وزیر، معاونان و مدیران‌کل استان‌ها در گردهمایی مشترکی مورد بررسی قرار گرفته است. سخنگوی آموزش و پرورش در این خصوص گفت: امیدواریم طی هفته آینده این آیین‌نامه از سوی وزارتخانه در اختیار هیأت وزیران قرار گیرد.

لایحه رتبه‌بندی معلمان بعد از کش و قوس فراوان بالاخره از مرحله دولت، مجلس و شورای نگهبان عبور کرد و به تصویب نهایی رسید و مقرر شد که آموزش و پرورش، آیین‌نامه اجرایی آن را تهیه و به دولت جهت تصویب ارائه دهد.

در این مدت بحث‌های متعدد درباره رتبه‌بندی معلمان در محافل مختلف صورت گرفته است که قرار است این رتبه‌بندی به چه شکل و چگونه اجرا شود و آیا آنچه انجام خواهد شد به شکوفایی، خلاقیت و کیفیت آموزشی خواهد انجامید؟

در کانال‌ها و گروه‌های مختلف در فضای مجازی در خصوص آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، پیش‌نویس‌هایی منتشر می‌شود که البته هیچکدام تأیید نشده است. در یکی از پیش‌نویس‌ها که محل بحث در گروه‌ها نیز شده، درباره مشمولان طرح رتبه‌بندی معلمان آمده است: «افرادی که صرفا رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومب بر عهده دارند مانند آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیروی توان بخشی مدارس استثنایی، مدیر و معاون واحد آموزشی و تربیتی و طرح طبقه بندی مشاغل معلمان.

در تبصره این ماده آمده است که کارکنان اداری وزارت  آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده‌اند از طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان مصوب ۱۷ آذر ماه ۱۳۵۸ شورای انقلاب جمعوری اسلامی ایران با اصلاحات بعدی، نیز مشمول این قانون می‌شوند».

* معلمان در رتبه بندی شفافیت می‌خواهند

۵ رتبه برای معلمان شامل آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم پیش‌بینی شده است. دانشیار معلم باید حداقل ۱۵ سال سنوات تجربی(با احتساب ارفاقات قانونی)، حداقل مدرک کارشناسی ارشد، حداقل یک مقاله  علمی پژوهشی مرتبط با بهبود عملکرد معلم نظیر اقدام پژوهی و درس پژوهی، کسب حداقل ۷۵ امتیاز از جدول امتیازات رتبه‌بندی(امتیاز سالانه جدول مذکور، کمتر از ۷۰ نباشد) و کسب میانگین امتیاز ارزشیابی عملکرد سالانه به میزان حداقل ۹۰، در پنج سال منتهی به رتبه‌ دانشیار معلم( امتیاز سالانه، کمتر از ۸۵ نباشد) گرفته باشد.

استاد معلم نیز حداقل ۲۱ سال سابقه معلمی(با احتساب ارفاقات قانونی)، حداقل مدرک دکتری(مورد تأیید وزارت علوم)، حداقل دو مقاله علمی پژوهشی مرتبط با بهبود عملکرد معلم نظیر اقدام پژوهی و درس پژوهی، کسب حداقل ۹۰ امتیاز از جدول امتیازات رتبه‌بندی(امتیاز سالانه جدول مذکور کمتر از ۸۵ نباشد) و کسب میانگین امتیاز ارزشیابی عملکرد سالانه به میزان حداقل ۹۵، در پنج‌سال منتهی به رتبه استادمعلم(امتیاز سالانه، کمتر از ۹۰ نباشد) باید دارا باشد.

یکی از معلمان با ۱۲ سال سابقه در شهر تهران به خبرنگار فارس گفت: به نظرم اجرای رتبه‌بندی معلمان با آنچه از سوی مسؤولان مطرح شد، متفاوت خواهد بود؛ آنچه ما از پیش‌نویس‌هایی که منتشر شده است، دیدیم، برای رسیدن به امتیاز رتبه‌بندی باید خیلی بدویم. یعنی مسیر سختی پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: مخالف مسیر سخت نیستیم اما برای برخی از معلمان به ویژه آنهایی که در سال‌های پایانی خدمت هستند، رسیدند به آنچه مدنظر است، سخت یا نشد است. درست است که برای رتبه‌بندی شرایط پیش‌بینی کرد و آنها که شایسته هستند، امتیاز بیشتر بگیرند اما آیا در امتیاز‌دهی‌ها عدالت رعایت می‌شود.

معلم دیگری نیز اظهار کرد: هنوز برای ما مشخص نشده است که رتبه‌بندی از چه زمانی قرار است دقیقا اجرا شود و آیا ۶ ماهه سال قبل را هم لحاظ خواهند کرد؛ به نظرم باید شفاف درباره رتبه‌بندی برای معلمان توضیح داده شود. خبرها همه چند خطی است و نهایت آن هم این است که چقدر اعتبار در نظر گرفته شده و چقدر به حقوق معلمان افزوده می‌شود.

* ارائه آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان در هفته آینده به دولت

روز گذشته گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور، با حضور وزیر آموزش و پرورش، مهدی اسماعیلی و محمد وحیدی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و با  موضوع «بررسی مسائل روز آموزش و پرورش» در اردوگاه فرهنگی – تربیتی شهید باهنر برگزار شد.

در این گردهمایی یک روزه، «برنامه‌های آموزش و پرورش در سال۱۴۰۱»، «ساماندهی نیروی انسانی»، «روند فعالیت مدارس و آموزش حضوری» و «آخرین مراحل تدوین آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان» مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

برای آگاهی از آخرین وضعیت آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان به سراغ صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش رفتیم. ستاری‌فرد در گفت‌وگو با فارس درباره آخرین وضعیت تدوین آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: با توجه به تأکید وزیر آموزش و پرورش مبنی بر مشارکت صف در تصمیمات ستاد، مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها به همراه معاونان وزارتخانه در قالب گردهمایی در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه گذشته، جلساتی را برگزار کردند و بحث و گفت‌‌وگوهایی درباره مفاد آیین‌نامه انجام شد.

وی ادامه داد: این آیین‌نامه طی این مدت با استفاده از نظرات برخی معلمان، مدیران و مراکز پژوهشی تدوین شد و آخرین نسخه با مدیران کل استان‌ها، معاونان وزیر و مورد مشورت و مباحثه قرار گرفت. همچنین مدیران کل استان‌ها در خصوص برخی مفاد و محتوای این آیین‌نامه، دیدگاه‌هایی داشتند و سعی شد اصل مشارکت در تصمیم‌گیری در تهیه این آیین‌نامه به جد دنبال شود.

ستاری‌فرد تصریح کرد: مدیران کل استان‌ها استقبال خوبی کردند و در قالب کارگروه‌هایی و قطب‌هایی، جلسات کارشناسی بین مدیران‌کل استان‌ها برگزار شد و نهایتا قرار شد دیدگاه‌ها در این آیین‌نامه اعمال شود تا یک متن و پیش‌نویس با هدف رضایتمندی شغلی معلمان و همینطور افزایش کیفیت آموزشی و پرورشی در اختیار هیأت وزیران قرار گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی آیین‌نامه به دولت ارائه می‌شود، گفت: امیدواریم طی هفته آینده این آیین‌نامه از سوی وزارتخانه در اختیار هیأت وزیران قرار گیرد تا در طی بازه زمانی کوتاه این آیین‌نامه اجرا شود.

به گزارش فارس، آنچه درباره آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان و شروط ارتقا و شایستگی‌ها در این گزارش منتشر شده است، همگی پیش‌نویس است و مسلما با آنچه تصویب می‌شود فاصله دارد چرا که مدام در حال بحث و بررسی است. زیرا پیش‌نویس‌ها به طور مستمر در حال تغییر و اصلاح هستند.

ناگفته نماند پیش از تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان، وزیر آموزش و پرورش مدعی شده بود که آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان تدوین شده است و همزمان با پیگیری تصویب لایحه، آیین‌نامه در کارگروه‌ وزارتخانه در دست تدوین بوده است؛ پس آنچه به عنوان پیش‌نویس منتشر شده، ماحصل همان کارگروه‌ است.

اکنون باید صبر کرد تا ببینیم متن اصلی آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان با چه تغییرات و به چه شکلی در اختیار دولت برای تصویب قرار خواهد گرفت.

منبع
فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا