اخبار دزفول

مرگ حیوانات تشنه در یک قدمی دز

پارک وحش لاله دزفول ۱۹ مهر ۹۴ توسط بخش خصوصی به بهره برداری رسید؛ پارک وحشی که با تنوع حیوانات خود توانست علاقه مندان به حیات وحش را از نقاط مختلف به سمت خود جذب کند.

اخیرا اتفاق ناگواری برای ۲ حیوان این پارک وحش شامل یک گوزن اروپایی و یک راکون رخ داد که بنا به گفته احمد نوروز زاده مدیر پارک وحش علت تلف شدن آنها گرمای شدید و نبود آب عنوان شده است.

اگرچه این روزها خشکسالی و تنش آبی در خوزستان مساله است ولی تلف شدن حیوانات پارک وحش دزفول به دلیل بی‌آبی در کنار رودخانه دز توجیهی ندارد و مسوولان مربوطه باید پاسخگوی این اتفاق باشند.
دبی رود دز کم شده ولی آب هنوز در آن جریان دارد و فاصله رود تا پارک وحش فقط چند متر است و تلف شدن حیوانات اتفاقی عجیب به نظر می‌رسد.

بنا به گفته نوروز زاده مدیر پارک وحش لاله دزفول، بدن حیواناتی مانند گوزن اروپایی، خرس، ببر و راکون به آب احتیاج دارد به طوری که این حیوانات مانند گاومیش باید ۲ یا سه بار در طول روز در آب بخوابند.

او می‌گوید: طی سال‌های گذشته یک انشعاب آب لوله ۲ اینچی از پارک لاله برای تامین آب پارک وحش اختصاص یافته بود که اخیرا اداره منابع طبیعی این اشتراک را قطع کرده است؛ بعد از قطعی آب شاهد تلف شدن یک راکون و یک گوزن اروپایی بودیم.

نوروز زاده با نگرانی از این موضوع که مبادا حیوانات بیشتری از پارک وحش به دلیل تداوم کم آبی تلف شوند، ادامه داد: برای رفع گرمای شدید امسال، بخش پرندگان به مه پاش مجهز شده ولی برای سایر حیوانات که به آب بیشتری برای آب تنی و زنده ماندن نیاز دارند آب بیشتری نیاز است. 

او نبود آب برای حیوانات در فاصله کمتر از ۱۰۰ متری رودخانه دز را غیرقابل توجیه دانسته و خواستار اتخاذ تدبیری از سوی مسوولان برای رفع این مشکل است.

مجموعه پارک وحش دزفول حدود ۶ هکتار وسعت دارد که آبیاری فضای سبز و آب تنی حیوانات برای زنده ماندن در گرمای سوزان این شهرستان ضروری است.

بنا به گفته رضا قپانچی‌پور رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول انشعاب آب پارک وحش جوابگوی نیاز این مجموعه نیست اگرچه همین انشعاب از پارک جنگلی لاله نیز به دلیل غیرمجاز بودن با حکم قضایی و توسط اداره منابع طبیعی قطع شده است.

این اشتراک زمانی قطع می‌شود که دمای دزفول این روزها از ۵۰ درجه سانتیگراد هم فراتر رفته و به تلف شدن ۲ حیوان زبان بسته منجر شده است.
قپانچی‌پور در این باره می‌گوید: پیگیری و نامه نگاری زیادی از طریق مسوولان بخش‌های مختلف برای وصل کردن دوباره این اشتراک صورت گرفته ولی هنوز اقدامی نشده است.

او این پیشنهاد را هم داده است که برای رفع مشکل حیوانات در گرمای شدید تابستان روند قانونی اخذ مجوز انشعاب آب برای پارک وحش در فصول سرد سال انجام شود.
طبق نظر کارشناسان، حیواناتی مانند ببر، خرس، پلنگ و گوزن اروپایی که متعلق به مناطقی با دماهای پایین هستند برای زنده ماندن نیاز به آب تنی دارند و اگر آب موردنیاز آنها تامین نشود با مشکلات جدی و حتی مرگ مواجه می‌شوند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول نیز غیرمجاز بودن انشعاب آب پارک وحش را یادآور و به این نکته اشاره می‌کند که پیمانکار پارک لاله در سال ۲ میلیارد و ۵۹۰ میلیون ریال فقط برای اشتراک آب خود پرداخت می‌کند که با اضافه کردن هزینه استهلاک و برق این مبلغ ماهانه به بیش از ۱۰ میلیون ریال می‌رسد.

بنا به گفته علیرضا فتح الهی، پیمانکار پارک جنگلی لاله که مبلغ اشتراک آب را پرداخت می‌کند، نسبت به اشتراک غیرمجاز پارک وحش اعتراض داشت و در این زمینه به ناظر استانی طرح شکایت کرد در نتیجه براساس دستور صادره و طبق قانون اشتراک پارک وحش قطع شد.

با توجه به اینکه پارک جنگلی لاله مجوز و اشتراک آب دارد و پارک وحش لاله نیز در کنار آن واقع شده می‌توان با تسهیل در اعطای مجوز و حذف کاغذبازی‌های اداری مشکل این پارک را برطرف کرد تا حیوانات زبان بسته در گرمای سوزان بیش از این تلف نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا