اخبار خوزستان

پیش بینی برداشت حدود ۲ میلیون تن ذرت علوفه‌ای در خوزستان

محمود قاسمی‌نژاد با بیان اینکه برای تأمین غذای کنونی کشور نیازمند واردات حجم زیادی از فرآورده‌های دامی هستیم، افزود: طبق توصیه سازمان خواربار جهانی (FAO) بطور متوسط ۳۰-۲۵ گرم پروتئین حیوانی برای هر نفر در روز نیاز است.

وی افزود: باتوجه به اینکه تولیدات داخلی کافی نیست برای تأمین کمبود پروتئین حیوانی در داخل کشور افزایش تولید گوشت به ویژه گوشت طیور ضروری است.
مدیر شرکت توسعه کشت ذرت نمایندگی خوزستان با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد هزینه‌های پرورش دام را خوراک دام تشکیل می‌دهد، گفت: برای تهیه خوراک دام به ویژه طیور از مواد غذایی مختلف استفاده می‌شود که بیشترین آن ذرت است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قسمت عمده دانه کشور از خارج وارد می‌شود و ذرت بیشترین رقم واردات را تشکیل می‌دهد، افزود: ذرت از نظر انرژی و قابلیت هضم و میزان عملکرد در واحد سطح در بین غلات در درجه اول اهمیت و به سلطان غلات معروف است.
قاسمی نژاد بیان کرد: این محصول راهبردی حدود ۱۰ درصد پروتئین دارد که تقریباً ۱۵ درصد از کل پروتئین تولید محصولات زراعی مربوط به محصول ذرت است.
وی افزود: استان خوزستان حدود ۳۸ درصد ذرت دانه‌ای کشور معادل ۲ میلیون تن ذرت علوفه‌ای را در سال تولید می‌کند و نقش مهمی در تأمین علوفه و خوراک دام و طیور دارد.

مدیر شرکت توسعه کشت ذرت نمایندگی خوزستان اظهارداشت: برداشت ذرت علوفه‌ای از اواخر مهرماه از سطح حدود ۴۶ هزار هکتار در استان خوزستان آغاز شده و  اواخر آبان ماه نیز برداشت ذرت دانه‌ای آغاز می‌شود.
وی به شرایط خشکسالی در سال زراعی گذشته اشاره کرد و افزود: تقاضای دامداری‌های صنعتی بزرگ و کوچک برای سیلاژ ذرت بسیار بیشتر از سال‌های قبل است و پیش بینی می‌شود عمده ذرت استان به صورت علوفه‌ای برداشت و به صورت سیلاژ به مصرف دام برسد.
قاسمی‌نژاد گفت: با توجه به تقاضای ذرت علوفه‌ای پیش بینی می‌شود حدود ۲ میلیون تن ذرت علوفه‌ای از مزارع استان خوزستان برداشت شود که علاوه بر مصرف دامداری‌های استان  در دامداریهای استانهای چهار محال و بختیاری، اصفهان، تهران، البرز، قزوین و مشهد  مصرف می‌شود.

استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار زمین کشاورزی زیرکشت دارد که با تامین پایدار آب امکان توسعه کشت تا ۲ میلیون هکتار وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا