اخبار دزفول

بالارفتن دما بر افزایش بیماران قلبی عروقی در دزفول تاثیرگذار است

خلاصه خبر
  • مجری طرح تحقیقاتی بررسی تاثیر اختلاف دمای روزانه بر بستری بیماران قلبی و عروقی در دزفول که زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی دزفول انجام شده است، گفت: طبق تحقیقات انجام شده، مردم دزفول به تغییر اقلیم سازگاری بیشتری از خود نشان داده‌اند.

به گزارش دزفوری، حمیدرضا آقاباباییان دکتری تخصصی سلامت در حوادث و بلایا اظهار داشت: در یک طرح تحقیقاتی در مرکز تحقیقات مرکز تغییر اقلیم و سلامت دانشگاه علوم پزشکی دزفول به دنبال آثار ناشی از تغییرات اقلیم بر سلامت هستیم.

وی با اشاره به تاثیر اختلاف دمای روزانه بر بستری بیماران قلبی و عروقی در دزفول گفت: افزایش دمای روزانه بر روند افزایش میزان بستری بیماران قلبی عروقی در دزفول تاثیرگذار است.

مجری طرح تحقیقاتی بررسی تاثیر اختلاف دمای روزانه بر بستری بیماران قلبی و عروقی در دزفول اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از شاخص‌های مهم حرارتی شاخص اختلاف دمای کمینه و اختلاف دمای بیشینه است به بررسی این شاخص در میزان بستری بیماران قلبی عروقی به عنوان یکی از شاخص‌های مهم سلامتی در دزفول پرداختیم.

وی با بیان اینکه مردم از بیماری‌های قلبی عروقی رنج می‌برند، افزود: در سال‌های گذشته، مطالعات مختلف بین المللی نتایج معنی داری از ارتباط افزایش دما و بستری بیماران قلبی عروقی و بیماری‌های تنفسی نشان داده است.

آقا باباییان گفت: تفاوتی که بین مردم دزفول و سایر نقاط جهان دیده می‌شود این است که مردم دزفول گرما را به عنوان جزوی از زندگی پذیرفته‌اند.

وی افزود: انتظار می‌رفت نتایج سازگاری مردم دزفول با گرما در مطالعات انجام شده خود را نشان دهد که به صورت شگفت انگیزی به این نتیجه رسیدیم که مردم دزفول تا حدودی با این تغیرات سازگار هستند.

نتیجه یک طرح تحقیقاتی: مردم دزفول سازگاری بیشتری با تغییر اقلیم داشته‌اند

مجری طرح تحقیقاتی بررسی تاثیر اختلاف دمای روزانه بر بستری بیماران قلبی و عروقی در دزفول اظهار کرد: نتایج این تحقیق در اختیار سیاستگذاران و برنامه ریزان گذاشته می‌شود که با استفاده از این نتایج برنامه ریزی‌های لازم را داشته باشند.

وی افزود: در قرن بیستم، حداقل دمای روزانه در جهان تقریبا سه برابر بیشتر از حداکثر دما افزایش یافته و تغییرات اقلیمی نشان می‌دهد حداقل دما سه برابر از حداکثر دما افزایش یافته و این نشان می‌دهد تغییرات شدیدی را در تغییرات روزانه در آینده جهان شاهد باشیم.

آقاباباییان با تاکید بر اینکه اگر مردم راهکارهای سازگاری با افزایش دما را داشته باشند بهتر می‌توانند با این شاخص‌ها سازگار شوند، به برنامه ریزان پیشنهاد داد از نتایج این طرح‌های تحقیقاتی برای سیستم‌های هشداردهنده اولیه، اطلاع‌رسانی و آگاهی رساندن به مردم و افزایش آموزش روش‌های سازگاری در جامعه استفاده کنند.

وی افزود: نتایج این طرح حاصل یک مدل سازی براساس هوش مصنوعی و جدیدترین متد هوش مصنوعی است و کلیه متغیرهای مخدوش کننده ارزیابی شده و اثرات آن به صورت کاربردی و منظم حذف شده‌اند.

این محقق بیان کرد: طبق چندین مطالعه در حال انجام و انجام شده در شهر دزفول، در طی امواج گرمایی در شهر دزفول از دمای ۴۷.۴ یا ۴۷.۷ به بالا هر درجه‌ای که به دمای هوا اضافه شود خطر افزایش مرگ و میر و بستری بیماران قلبی عروقی و تنفسی بین مردم در گروه‌های آسیب پذیر به صورت معنی داری افزایش می‌یابد.

وی افزود: باید از قبل این دماها پیش بینی و به گروه‌های آسیب پذیر اطلاع‌رسانی شوند تا در زمان‌های اعلام شده، موارد لازم رعایت شوند و افرادی که آسیب پذیر هستند از مولفه‌های سازگاری با امواج گرمایی از جمله ماندن در منزل در ساعات گرم و استفاده از کولر ماشین هنگام خروج از منزل بهره مند شوند.

مجری طرح تحقیقاتی بررسی تاثیر اختلاف دمای روزانه بر بستری بیماران قلبی و عروقی در دزفول گفت: در این راستا، به زودی مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت، روش‌های سازگاری جامعه با امواج گرمایی، طوفان‌های گرد و غبار و سایر مخاطرات اولویت دار مرتبط با تغییر اقلیم در سطح استان و منطقه را به صورت فایل‌های آموزشی صوتی و تصویری از طریق وب سایت مرکز به نشانی https://ier-ccchr.dums.ac.ir در اختیار عموم قرار می‌دهد.

وی افزود: بر روی دمای محیطی و موج‌های گرمایی مطالعات گسترده‌ای در دزفول در حال انجام است و تا انتهای سال اطلاعات مبتنی بر داده‌ها در اختیار برنامه ریزان قرار می‌گیرد تا سامانه هشدار سریع را براساس آن تنظیم و تصمیم گیری کنند.

نتیجه یک طرح تحقیقاتی: مردم دزفول سازگاری بیشتری با تغییر اقلیم داشته‌اند

آقاباباییان اظهار کرد: براساس پیش بینی‌های صورت گرفته طبق اطلاعات ۳۰ سال گذشته در شهر دزفول تا سال ۲۰۵۰ به صورت میانگین در حدود ۲ درجه به دمای بیشینه این شهر اضافه می‌شود؛ این در حالی است که نتایج مطالعات جهانی نشان می‌دهد به ازای هر درجه سانتیگراد افزایش دمای هوا اثرات منفی بر سلامت در برخی موارد تا چندین درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش ایرنا شهرستان دزفول یکی از شهرستان‌های گرمسیر کشور در استان خوزستان است و دمای بیشینه آن در تابستان به بیش از ۵۰ درجه سانتگراد می‌رسد و شهروندان برای در امان ماندن از گرمای هوا از سیستم‌های خنک کننده در منازل و خودرو و همچنین بوستان های ساحلی رودخانه دز برای شنا و آبتنی استفاده می‌کنند.

منبع
خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا