اخبار دزفول

برگزاری نخستین همایش ملی “دزفول شهر پاک”

به گزارش دزفوری از ایرنا، فرماندار دزفول عصر چهارشنبه در این همایش از برگزار کنندگان این همایش قدردانی کرد و گفت: اگر بخواهیم شهر پاکی داشته باشیم باید پسماند کمتر و بازیافت بیشتر داشته باشیم که مشارکت عمومی مردم و مسوولان در همه حوزه ها ۲ بال این مشارکت هستند.

علی فرهمندپور افزود: برای تحقق این امر، مسوولان باید زیرساخت های لازم را فراهم و برای مردم نیز فرهنگ سازی شود.

وی روش ها و ایده های خلاقانه برای فرهنگ سازی را لازم دانست و گفت: نرم افزارهای طراحی شده می توانند در این حوزه به خوبی عمل کنند.

فرهمندپور اظهارداشت: الان ۱۰۰ درصد اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در فضای مجازی سپری می شود که اگر قرار است در این زمینه فرهنگ سازی شود باید متناسب با ذائقه فرزندانمان جلو برویم.

وی از شهردار دزفول جهت برگزاری این همایش قدردانی کرد و افزود: باید در این حوزه نیز هزینه شود، حمایت از مجموعه هایی که در حال فرهنگ سازی هستند نیز باید مدنظر باشد.

فرماندار دزفول بیان داشت: اگر سایت پسماند پیشرفته باشد ولی در جامعه فرهنگ سازی نشود کاری از پیش نخواهیم برد.

وی از شهردار دزفول خواست از ایده های خلاقانه حمایت کند.

فرهمندپور افزود: سازمان های مردم نهاد فعالی در این زمینه داریم که مطالبه گری می کنند و دلسوزی زیادی دارند، مسوولان باید به خواسته آنها پاسخ دهند و زیرساخت ها را فراهم کنند تا که شهر دزفول مانند همیشه شهر پاکی باشد.

شهردار دزفول نیز گفت: موضوع نظافت، پاکی، زیبایی و آراستگی یک مبحث فطری است و انسان ها با هر سن، جنس و طرز تفکر به آراستگی و پاکی اهمیت می دهند.

سیدحسن عیسی زاده افزود: محیط خانه و خانواده یک اصل است که باید برای پاکی، نظافت و آراستگی  شهر نیز به عنوان خانه بزرگتر شهروندان تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه نکات مدنظر توسط سمن های مرتبط با حوزه پسماند و محیط زیست، دانشگاهیان و کارشناسان گوشزد خواهد شد، گفت: این موضوع به عنوان یک راهبرد و خط مشی در شهرداری دزفول انتخاب شده و 
برنامه امروز نیز نخستین اقدام برای آغاز این حرکت است.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت شهرداری، سازمان مدیریت پسماند و سازمان های مردم نهاد که پرتلاش و علاقه مند در کنارمان هستند استفاده کنیم/

عیسی زاده افزود: امیدواریم گام های بعدی بلندتر برداشته شود و یک شهر پاک از هر نظر داشته باشیم.

شهردار دزفول اظهارداشت: در کنار بازیافت، نقش اقتصادی، زیست محیطی و تبعات اجتماعی موجود، زباله گردی و کودکان کار نیز مطرح است و برخی افراد زباله را به عنوان یک تجارت دنبال می کنند ضمن اینکه به علت ارزش قیمتی که زباله پیدا کرده است شاهد به وجود آمدن مافیا در این حوزه هستیم.

عیسی زاده افزود: این موارد نشان می دهد که موضوع باید جدی گرفته شود و برایش برنامه داشته باشیم تا در حوزه شناخت، علم، فرهنگ و آموزش ملکه ذهن شود.

وی گفت: شهرداری دزفول از ظرفیت های انجمن های مردم نهاد در حوزه محیط زیست و مدیریت پسماند شهری به خوبی استفاده خواهد کرد.

محمدحسن پرآور رئیس شورای اسلامی شهر دزفول نیز  افزود: برای داشتن زندگی سالم باید مکان سالم، خانه محله و منطقه سالم داشته باشیم.

وی تاکیدهای مکرر اسلام نسبت به نظافت را نشانه اهمیت این موضوع دانست و گفت: یکی از بارزترین شاخص های مردم دزفول رعایت نظافت است به طوری که مردم در همه زمینه ها در این خصوص همکاری لازم را داشته اند.

پرآور افزود: شهرستان دزفول به عنوان دومین شهر استان خوزستان حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۳۰۰ هزار نفر آنها در شهر دزفول ساکن هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر دزفول با بیان اینکه روزانه حدود ۲۰۰ تن زباله در دزفول تولید می شود، گفت: پسماند صفر به معنای این است که زباله ای برای دفن نداشته باشیم که این اتفاق در برخی کشورهای دنیا  با وجود کرونا هم  اتفاق افتاده و نشان می دهد می توان آن را عملی کرد.

وی افزود: زباله به عنوان طلای کثیف مطرح است و در حال حاضر برخی افراد از ذره ذره زباله استفاده اقتصادی و پولسازی می کنند.

پرآور اظهارداشت: قبلا به دنبال اختصاص زمین برای دفن زباله ها بودیم و کاری به تخریب زمین، محیط زیست و آینده نداشتیم ولی الان در مدیریت پسماند سایتی را انتخاب کردند که یکی از سایت های نمونه کشوری شده، البته این سایت ایده آل نیست و  ما به دنبال ایجاد وضعیت پسماند صفر هستیم تا هیچ چیزی برای دفع زباله نداشته باشیم، زباله های تر به کمپوست تبدیل شوند و زباله های خشک نیز تفکیک، تبدیل وضعیت و درآمدزایی شوند.

وی بیان داشت: این اقدام فقط با همکاری مردم شدنی است و این امر زمانی محقق می شود که بتوانیم اطلاع رسانی مناسب انجام دهیم تا شاهد همراهی مردم باشیم.

وی گفت: همه سمن ها و نیروهای مردمی وقتی به طبیعت می روند خودشان باید  زباله شان را جمع کنند، این فرهنگ باید رواج یابد تا موفق باشیم و طبیعت سالمی تحویل نسل بعدی دهیم.

سعید مرادی کیا کارشناس پسماندهای شهری نیز در این همایش به نقش شهروندان در حوزه مدیریت پسماند شهری اشاره کرد و گفت: مدیریت پسماند شهری همواره به عنوان دغدغه ارگان هایی مانند شهرداری، سازمان مدیریت پسماند، شورا و محیط زیست مدیریت پسماند شهری مطرح بوده که امیدواریم بتوانند با ارائه راهکارهای مناسب خدمتگزار خوبی برای مردم باشند.

وی با بیان اینکه بخش اعظم مدیریت پسماند برعهده ارگان های مربوطه است، گفت: یک بخش دیگر کار نیز برعهده شهروندان است یعنی تا زمانی که شهروند در کنار این ارگان ها نباشد کار به جایی نمی رسد.

مرادی کیا اظهار داشت: شهروندان می دانند در ساعت معین پسماندهای خود را  باید در محل معین شده قرار دهند، نخاله های ساختمانی را در محل مناسب قرار دهند در غیراینصورت سلامتشان دچار مشکل می شود.

این کارشناس پسماند شهری اضافه کرد: نباید زباله ها را در رودخانه رها کنیم زیرا  اگر آب آلوده شود ماهی  آلوده می شود و این آلودگی به خودمان برمی گردد.

وی بر ضرورت تولید پسماند با وزن کمتر تاکید کرد و افزود: کاهش رطوبت پسماند، استفاده مجدد و کاهش حجم پسماند می تواند به کاهش آن منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا