اخبار دزفولاخبار سراسری

دخانیات شایعترین عامل قابل پیشگیری از مرگ در جهان

به گزارش دزفوری از روابط عمومی مرکز بهداشت دزفول: مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت دزفول هشدار داد: طبق گزارش های بین المللی، دخانیات، سالیانه موجب مرگ ۸ میلیون نفر از مردم جهان می شود.

مهندس زادمهر گفت: مصرف تنباکو و انواع آن تقریباً به تمام دستگاههای بدن آسیب رسانده و حدود ۷۰۰۰ ماده شیمیایی در اثر استفاده از سیگار در محیط منتشر می شود که ۷۰ نوع آنها سرطان زا بوده که باعث ایجاد سرطان های ریه، حنجره، مری، خون و .. می شود. از این رو دوری از مصرف آن، یکی از اصلی‌ترین عوامل قابل پیشگیری از مرگ در جهان است.

وی ادامه داد: استعمال دخانیات سالیانه به طور متوسط باعث ضرر و زیان اقتصادی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان شده و بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز صرف هزینه‌های بهداشتی درمانی ناشی از مصرف دخانیات می‌شود.

زادمهر همچنین بیان کرد: یک فرد سیگاری باعث ایجاد سه نوع دود، شامل دود دست اول (دودی که مستقیما از مصرف سیگار وارد ریه و خون فرد سیگاری می شود)، دود دست دوم (دودی که اطرافیان از سیگار یا بازدم فرد سیگاری استنشاق می کنند) و دود دست سوم (باقیمانده دود سیگار بر روی سطوح مانند دیوار، لباس، مبل و ..) می شود که همه این دود ها فرد سیگاری و اطرافیان را در معرض خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری های تنفسی و قلبی عروقی قرار می دهد.

بنابراین با ترک مصرف سیگار، علاوه بر بازیابی سلامت فرد سیگاری، از به خطر افتادن سلامتی اطرافیان نیز پیشگیری می شود.

گفتنی است هر ساله در کشور ۴ الی ۱۰ خرداد به عنوان هفته ملی پیشگیری از مصرف دخانیات نام گذاری می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا