اخبار دزفولاخبار خوزستاناخبار سراسری

روایت‌های متناقض از بمباران اندیمشک و دزفول / تحریف و حذف نام مردم مقاوم دزفول۴ آذر !

بمباران چهارم آذر سال ۶۵ در اندیمشک و دزفول در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها و پژوهشگران قرار گرفته است اما نکته عجیب این که علاوه بر تحریف‌های صورت گرفته، جزئیات این رویداد با روایت‌های مختلفی نقل می‌شود.

به  گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، 4 آذر سال ۱۳۶۵ یک روز تلخ در تاریخ هشت سال دفاع مقدس برای مردم دزفول و اندیمشک است.

در این روز تعدادی از هواپیماهای رژیم بعثی به شهرهای دزفول و اندیمشک حمله کرده و مناطق مختلفی از جمله پایگاه چهارم شکاری دزفول ، پادگان شهید باکری دزفول( محل استقرار نیروهای لشکر عاشورا) ، میدان راه آهن اندیمشک، پادگان دوکوهه و مناطق مختلف مسکونی شهرهای دزفول و اندیمشک را بمباران کرده و تعداد زیادی از مردم عادی و رزمندگان شهرهای مختلف را که در شهرهای دزفول و اندیمشک حضور داشته‌اند، شهید و زخمی کردند.

چهار آذر ۴ 4 روز بمباران دزفول و اندیمشک حملات هوایی جنگ

سایت تابناک در مورخ ۳ آذر ۱۳۸۹ در مطلبی  به قلم غلامعباس اسلامی پور از رزمندگان و پژوهشگران دفاع مقدس به نقلِ این روایت می پردازد:

“آنچه که این حمله هوایی را از دیگر حملات متمایز می‌کرد عبارت بود از:

تعداد هواپیماهایی که شهرستان را مورد تهاجم قرار دادند: یعنی۵۲ فروند هواپیما.

مدت زمانی که شهرستان مورد تهاجم قرار گرفت: شهر بیش از یک ساعت و چهل وپنج دقیقه زیر هجوم حملات هوایی بود.

 در این حمله هوایی تمام نقاط حساس شهرستان، همراه با نقاط مسکونی، مورد تهاجم قرار گرفتند. از جمله این مناطق میدان راه آهن، مناطق مسکونی، بازار روز کالا و تره بار، پادگان دوکوهه، پایگاه چهارم شکاری (بین اندیمشک و دزفول) و دبیرستان شریعتی بودند.”

اگرچه این حملات هوایی، شهدا و مجروحین زیادی در پی داشت اما آمار شهدای آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد چرا که بسیاری از شهدا، نیروهایِ نظامیِ حاضر در ایستگاه راه‌ آهن بودند و با شهادتشان به شهرستان خود منتقل شدند.

روزنامه جمهوری اسلامی ایران در روز شنبه هشتم آذر از مراسم تشییع پیکر شهدا می‌نویسد و آمار شهدای این روز را ۷۵ نفر بیان می‌کند.

بمباران چهارم آذر سال ۶۵ در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها و پژوهشگران قرار گرفته است اما نکته عجیب این است که آمار شهدا و مجروحان این حادثه با روایت‌های مختلفی نقل می‌شود.

خبرگزاری دانشجو ۴ آذر ۹۳ در مطلبی تعداد شهدای این حادثه را نزدیک به ۳۰۰ نفر عنوان کرده است.

“عقربه‌ها هنوز کمی به ساعت ۱۲ روز ۴ آذر ۶۵ مانده بود که هجوم بی‌امان ۵۴ فروند بمب‌افکن سینه آسمان اندیمشک را شکافت. از همین جا بود که صدای هولناک سقوط بمب‌ها و موشک‌ها، یک ساعت و چهل‌ و پنج دقیقه تمام در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر شنیده شد. اندیمشک دوباره بی‌دفاع شده بود. از آمار کشته‌ها و زخمی‌هایی که در این نبرد نابرابر به جا ماند، آمار دقیقی در دسترس نیست اما بر طبق آنچه نقل شده است چیزی قریب به ۳۰۰ نفر غریبانه به خاک افتادند و ۵۰۰ نفر نیز به جراحت‌های شدید دچار شدند.”

خبرگزاری ایرنا نیز در  4 آذر ۹۵ آمار شهدا و مجروحان این حادثه را بیش از هزار نفر تخمین زده است.

“به گزارش ایرنا شهر اندیمشک در شمال خوزستان در چهارم آذرماه سال ۱۳۶۵ مورد هجوم ددمنشانه ۵۴ فروند هواپیمای دشمن قرار گرفت. حمله وحشیانه جنگنده‌های هوایی دشمن در این روز ۳۰۰ تن را در اندیمشک شهید و ۸۰۰ نفر دیگر ا مصدوم کردند. در میان شهدای این روز تعدادی کودک معصوم نیز به چشم می خورد. در این روز بمباران هوایی دشمن به مدت یک ساعت و ۴۵ دقیقه به طول انجامید. نخستین حمله هوایی دشمن بعثی در چهارم آذر ماه سال ۱۳۶۵ حوالی ظهر به ایستگاه راه آهن اندیمشک صورت گرفت.”

خبرگزاری ایسنا در ۴ آذر ۹۹ نوشت: “54 فروند هواپیمای دشمن بعثی روز چهارم آذرماه سال ۱۳۶۵ شهر ‌اندیمشک را برای مدت یک ساعت و ۴۵ دقیقه، آماج بمباران هوایی قرار دادند. در این حادثه که طولانی‌ترین بمباران هوایی یک شهر غیر نظامی در تاریخ جنگ‌های بعد از جنگ جهانی دوم بود، ‌۳۰۰ تن شهید و بیش از ۷۰۰ تن مجروح شدند.”

در رابطه با اطلاعاتی که به نقل از خبرگزاری‌های رسمی منتشر شده است چند نکته قابل بررسی است:

چهار آذر ۴ 4 روز بمباران دزفول و اندیمشک حملات هوایی جنگ

الف) محدوده بمباران

همانگونه که در گزارش جناب اسلامی در سال ۸۹ آمده است مناطق مختلف شهرهای دزفول و اندیمشک مورد حمله هوایی قرار گرفته‌اند که به مرور زمان ، شهرستان دزفول از این گزارشات حذف و در اقدامی هماهنگ شده، حمله هوایی در مطالب سایتهای مختلف به شهر اندیمشک محدود شده است که این موضوع باب تحریف حادثه را باز می‌کند.

در راستای حذف دزفول از این حادثه، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفتبا توجه به مقاومت تاریخی مردم شهرستان اندیمشک، چهارم آذرماه به عنوان روز مقاومت و پایداری مردم شهرستان اندیمشک در شورای فرهنگ عمومی تصویب شد.

ب) تعداد شهدا

تعداد شهدا در سالهای اخیر از ۷۵ شهید در شهرستان اندیمشک به ۳۰۰ شهید تغییر یافته است.

با یک مراجعه ساده به سایت رسمی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور و جستجوی شهدای مورخ ۴ آذر ۶۵ مشخص می‌شود که تعداد شهدای این حادثه، ۱۹۸ نفر است.

این آمار رسمی نشان می‌دهد که آمار شهدای ۴ آذر ۱۳۶۵ در کل کشور ۱۹۸ شهید است.

حال سوال اینجاست ، آمار«۳۰۰» شهید چگونه حاصل شده است؟

لازم به ذکر است اگر حتی روزهای بعد از ۴ آذر هم در سایت بررسی و شهدای مربوط به این حادثه فیلتر شوند ( محل شهادت اندیمشک) باز هم آمار مربوطه تغییر خاصی نخواهد داشت.

چهار آذر ۴ 4 روز بمباران دزفول و اندیمشک حملات هوایی جنگ

ج) تعداد مجروحین

در آخرین آمارها تعداد مجروحین ۸۰۰ نفر ذکر شده است. در مستند «اندیمشک در آتش » تعداد مجروحین بر اساس آمار مستند توسط پژوهشگران حاضر در مستند ۳۱۷ نفر عنوان می شود که به بیمارستان افشار دزفول منتقل شده اند.

حال سوال اینجاست. آمار ۸۰۰ مجروح چگونه و بر اساس کدام مستندات شکل گرفته است؟ آیا بیمارستان های دزفول و اندیمشک ظرفیت ۸۰۰ مجروح را داشته اند؟ و ….

د) طولانی‌ترین بمباران هوایی یک شهر غیر نظامی در تاریخ جنگ‌های بعد از جنگ جهانی دوم

در سالهای اخیر از این حادثه به عنوان طولانی‌ترین بمباران هوایی یک شهر غیر نظامی در تاریخ جنگهای بعد از جنگ جهانی دوم در رسانه‌ها یاد شده است که با یک پژوهش ساده می‌توان دریافت که طولانی‌ترین بمباران هوایی یک شهر غیر نظامی در تاریخ جنگهای بعد از جنگ جهانی دوم ، مربوط به بمباران شهر حلبچه عراق در اسفند ماه ۱۳۶۶ و کشتار حدود ۵۰۰۰ نفر از مردم این شهر است.

حال اینکه بر چه اساسی این عنوان به ۴ آذر اختصاص یافته است و چه مستنداتی برای این موضوع وجود دارد، محل سوال است.

چهار آذر ۴ 4 روز بمباران دزفول و اندیمشک حملات هوایی جنگ

ه ) تعداد ۵۴ هواپیما

در بسیاری از سایتهای خبری تعداد ۵۴ هواپیما برای این بمباران هوایی نقل شده است. مرجع گزارش دهنده این تعداد هواپیما، کدام ارگان است؟

شاهدان عینی و محققان و پژوهشگران دفاع مقدس این تعداد را کاملاً نادرست می دانند.

آیا گزارشی از نیروی هوایی موجود است؟ اگر هست چرا تاکنون در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است؟

کدام تحلیل نظامی و کدام افسرارشد نظامی برای بمباران شهری مثل دزفول که تا سال ۶۵ بارها و بارها با موشکهای ۱۲ متری با خاک یکسان شده است و همچنین اندیمشک که در مجموع وسعت زیادی هم ندارند یک اسکادران ۵۴ تایی از هواپیماهای جنگنده را اعزام می کند؟

چگونه ۵۴ هواپیما می‌توانند نزدیک ۱۰۰ دقیقه بمباران کنند؟

به فرض که فرضیه بالا صحت ندارد و هواپیماها بمباران کرده و به خاک عراق برگشته و دوباره برای بمباران مراجعت کرده‌اند و این عمل چندین بار تکرار شده است. آیا آن هواپیما چندین بار شمرده شده و در آمار قرار گرفته است؟

در کل سوال این است  که کدام مرجع رسمی تعداد ۵۴ فروند هواپیما را تایید کرده است ؟

این سوالات ابهامات بسیار مهمی است که در مسئله ۴ آذر ۱۳۶۵ وجود دارد که هر بخش آن باید توسط مسئولین امر، بررسی و گزارش دقیقی با مستندات ارائه شود تا از تحریف و روایت‌های متناقض گرفته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا