اخبار دزفول

ضرورت واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از آنفلوآنزا

محمدعلی شفیعی نیا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزا یک بیماری حاد ویروسی و تنفسی است، افزود: این بیماری سه روز قبل و هفت روز بعد از شروع علائم قابل انتقال است.

وی ادامه داد: ویروس آنفلوآنزا در تمام ایام سال وجود دارد ولی در شرایطی خاص ممکن است شدت و میزان سرایت آن بیشتر شود.

شفیعی نیا بازگشایی مدارس را یکی از عوامل افزایش میزان شیوع آنفلوآنزا دانست و بیان کرد: با آغاز مدارس جمعیتی که در خانه بودند، در کنار هم نشستند و این موضوع به افزایش سرایت بیماری کمک کرد.

رئیس مرکز بهداشت دزفول گفت: ویروس آنفلوآنزا در شهرهای سرد، مکان‌ها و فضاهای بسته نظیر سیستم‌های حمل و نقل مانند اتوبوس و تاکسی بیشتر گسترش می‌یابد.

وی با بیان اینکه دوره کمون این بیماری بین یک تا ۲ روز بین افراد مختلف، تفاوت دارد، افزود: آنفلوآنزا در دوره نهفته نیز قابلیت انتقال دارد حتی ممکن است علامت خاصی نداشته باشد.

شفیعی نیا روبوسی، دست دادن، سرفه و عطسه را از عوامل انتقال بیماری دانست و اظهارداشت: تب، سردرد، ضعف و بی‌حالی از علائم این بیماری هستند ولی افراد ضعیف و دارای نقص ایمنی ممکن است چند علامت دیگر نظیر آبریزش و گلودرد نیز داشته باشند.

پروتکل‌های بهداشتی کرونا و آنفلوآنزا یکسان هستند

رئیس مرکز بهداشت دزفول با ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی افراد بیمار و دیگران تاکید کرد و گفت: افراد حتما باید فاصله فیزیکی یک و نیم متری را به ویژه در محیط‌های بسته رعایت کنند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک، شستن دست‌ها و خودداری از دست دادن و روبوسی کردن افزود: دست آلوده باعث انتقال ویروس به دیگران می‌شود از این رو شستن موثر دست‌ها به مدت حداقل ۲۰ ثانیه باید مدنظر قرار گیرد.

شفیعی‌نیا بیان کرد: افراد درصورت دست دادن با دیگران از دست زدن به صورت و بینی خودداری کنند و درصورت دسترسی از محلول‌های الکلی برای ضد عفونی استفاده کنند.

وی افزود: هنگام سرفه یا عطسه از دستمال تمیز و بهداشتی استفاده شود و درصورت در دسترس نبودن دستمال، عطسه و سرفه در قسمت آرنج بسته دست انجام شود.

همه افراد سالانه باید واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند

رئیس مرکز بهداشت دزفول، واکسیناسیون را یک موضوع بسیار مهم در بحث پیشگیری از آنفلوآنزا دانست و گفت: همه افراد به ویژه افراد دارای نقص ایمنی سالانه باید واکسیناسیون آنفلوآنزا را انجام دهند.

وی بهترین زمان واکسیناسیون را نیمه شهریور تا نیمه فصل پاییز عنوان کرد و افزود: ابتلا به بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا و کرونا ایمنی کامل نمی‌دهد و ایمنی در صورت ابتلا بسیار کوتاه مدت است.

شفیعی‌نیا بیان کرد: فردی که به آنفلوآنزا مبتلا شده ۲ هفته تا یک ماه بعد از ابتلا می‌تواند واکسیناسیون را انجام دهد تا دوباره به این بیماری مبتلا نشود.

وی به افراد دارای بیماری ایدز، بیماران هموفیلی و تالاسمی، دیالیزی، افراد سالمند و دیابتی و افرادی که پیوند اعضا داشته‌اند، توصیه کرد واکسیناسیون سالانه آنفلوآنزا را انجام دهند.

رییس مرکز بهداشت دزفول همچنین از مادران باردار خواست از ابتدای بارداری تا ۴۲ روز بعد از زایمان واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند و گفت: همه پرسنل بهداشتی و درمانی در ارتباط با بیماران هم سالانه باید اقدام به دریافت واکسن آنفلوآنزا کنند.

وی افزود: واکسن آنفلوآنزا در مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول برای افراد دارای بیماری زمینه‌ای تهیه شده است؛ سایر افراد نیز می‌توانند این واکسن را از طریق داروخانه‌ها دریافت و تزریق کنند.

واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از آنفلوآنزا ضروری استشفیعی‌نیا بیان کرد: واکسن آنفلوآنزای هر سال ویژه همان سال تولید می‌شود و نمونه داخلی و خارجی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا