اخبار دزفول

عشایر دزفول آرد و آذوقه ذخیره کنند / امکان پرواز بالگرد هنگام بارندگی نیست

خلاصه خبر
  • معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه دزفول با اشاره به هشدار سطح قرمز هواشناسی درخصوص بارندگی در شهرستان دزفول به ویژه بخش شهیون گفت: با توجه به اینکه امکان پرواز بالگرد برای خدمات رسانی هنگام بارندگی وجود ندارد انتظار می‌رود عشایر و روستاییان مناطق سخت گذر از هم اکنون نسبت به ذخیره آردو آذوقه خود برای روزهای آینده اقدام کنند.

به گزارش دزفوری از ایرنا، علیرضا خردمند روز یکشنبه در نشست هماهنگی پیشگیری و پاسخ به بحران شهرستان دزفول در سالن نشست‌های فرمانداری ویژه این شهرستان افزود: با توجه به پیش بینی بارندگی‌ شدید از دوشنبه شب تا پایان روز سه شنبه در شهرستان دزفول باید برای کاهش خسارت‌های احتمالی برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: جبهه بارشی پیش رو با توجه به پیش بینی ورزش باد شدید، تگرگ و میزان بالای بارش‌ها، متفاوت از سامانه‌های قبلی است ضمن اینکه این جبهه از شهرستان دزفول آغاز می‌شود از این رو باید آمادگی لازم را برای پاسخ به بحران داشته باشیم.

فرماندار ویژه دزفول بیان کرد: خودروهای آفرود در تجارب سال‌های گذشته در سیل گرفتار شده بودند که باید درخصوص لزوم حضور نیافتن آنها در بستر رودخانه‌ها در ایام پیش رو اطلاع رسانی شود.

وی آبخیزداری را برای جلوگیری از خسارات سیل ضروری دانست و ادامه داد: اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دزفول تجهیزات لازم را مستقر و اداره حفاظت محیط زیست دزفول درخصوص منع ماهی گیری در رودخانه‌ها اطلاع رسانی کند.

گردشگران و عشایر نسبت به بارش‌های شدید پیش رو آگاه شوند

خردمند خواستار دوری گردشگران، قایقرانان و غواصان از دره‌های توبیرون، کول خرسون و رودخانه‌ها شد و گفت: تورهای گردشگری و عشایر مستقر در شهرستان دزفول باید نسبت به این بارش‌ها که همراه با تگرگ و رعد و برق است، آگاه شوند.

وی ادامه داد: با توجه به حضور گردشگران در مناطق کوهستانی و چادر زدن در نقاط مختلف، احتمال خطر زیاد است از این رو باید از تمام ظرفیت رسانه‌ها، روابط عمومی دستگاه‌ها، اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول و بخشداران برای آگاه سازی گردشگران و طبیعت گردان و خودداری از حضور آنها در مناطق خطر استفاده کرد.

فرماندار ویژه دزفول با بیان اینکه سامانه بارشی پیش رو طبق پیش بینی‌ها بسیار خطرناک است، اظهارکرد: اگر پیش بینی‌ها درست باشند با توجه به نامناسب بودن زیرساخت‌های بخش شهیون به ویژه جاده‌ها با مشکل مواجه خواهیم شد.

تمام دستگاه‌های اجرایی دزفول آماده باش باشند/ مرخصی نیروهای شهرداری لغو شود

خردمند با تاکید بر لزوم آماده باش تمام دستگاه‌های اجرایی شهرستان دزفول گفت: شهرداری‌ها و آبفا، ضمن بررسی خروجی فاضلاب و جوی‌های دفع آب‌های سطحی، پمپ‌های تخلیه و ماشین آلات خود را برای خدمات رسانی آماده و در صورت نیاز تعمیر کنند.

وی خواستار آماده سازی حسینیه‌ها و کمپ‌ها برای اسکان اضطراری شد و افزود: عشایر و گردشگران از اسقرار چادر در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

فرماندار ویژه دزفول اظهارکرد: اگرچه خروجی سد دز کنترل می‌شود ولی با توجه به ورود سیلاب از چند نقطه بعد از سد لازم است تمهیدات لازم اندیشیده شود.

وی خواستار همکاری یگان‌های ارتش به ویژه پشتیبانی جنوب غرب و گردان بلایای تیپ ۲۹۲ زرهی نیروی زمینی ارتش شد و ادامه داد: انتظار می‌رود در صورت قطعی برق، به سرعت نسبت به وصل کردن آن اقدام شود چراکه در برخی نقاط به محض قطعی برق، آب نیز قطع می‌شود.

خردمند گفت: همه نیروهای دستگاه‌های اجرایی شهرستان دزفول باید در حالت آماده باش باشند و مرخصی نیروهای شهرداری در این ایام لغو شود.

موارد آسیب رسان به بافت تاریخی دزفول به مالکان گوشزد شوند

فرماندار ویژه دزفول گفت: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شهرداری اکیپی برای بازدید از بافت قدیم دزفول اعزام و موارد آسیب رسان به این بافت تاریخی را به مالکان گوشزد کنند تا هنگام بارندگی شاهد ریزش ساختمان در این بافت نباشیم.

وی با تاکید بر لزوم بررسی مجدد سیل بندهای رودخانه دز افزود: بخشداران باید نشست‌هایی با دهیاران داشته باشند و خطرناک بودن سامانه بارشی پیش رو را به آنها اطلاع رسانی کنند.

معاون استاندار خوزستان با اشاره به بارش‌های سیل آسای سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۸ در دزفول و شمال خوزستان افزود: این تجارب به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم از سامانه بارشی پیش رو بیشترین بهره را ببریم و کمترین خسارت را ببینیم.

ارتباط مخابراتی برای امدادرسانی حفظ شود

خردمند خواستار هرس درختان در ۲۴ ساعت پیش رو به صورت جهادی شد و گفت: ارتباط مخابراتی باید در این ایام کنترل شود تا در صورت نیاز برای امداد رسانی امکان ارتباط وجود داشته باشد.

وی افزود: گلال حیدری و رودخانه فصلی کهنگ در سیل سال ۱۳۹۸ خیلی خروشان شدند که احتمال طغیان دوباره آنها با ورود سامانه بارشی پیش رو زیاد است.

هسته اصلی سامانه بارشی، شهیون است

رئیس اداره هواشناسی صفی آباد دزفول نیز در این نشست اظهارکرد: این سامانه بارشی را از یک هفته پیش تحت نظر داریم و هواشناسی اخطار قرمز برای آن صادر کرده است.

علیرضا رشنو افزود: هسته بارشی این سامانه روی شهیون است و بیشترین بارش‌ها در مدت زمانی کم در شمال استان خوزستان رقم خواهد خورد.

وی با پیش بینی آبگرفتگی معابر شهری، سیلاب‌های لحظه‌ای و مسدود شدن برخی جاده‌ها با فعال شدن سامانه بارشی از دوشنبه شب تا سه شنبه شب ادامه داد: چادرهای عشایر و گردشگران در نقاط کوهستانی به ویژه در نزدیکی مسیل‌ها و رودخانه‌ها باید جابه جا شوند.

خطر صاعقه در ارتفاعات/ کوهنوردان به کوه نروند

رئیس اداره هواشناسی صفی آباد دزفول بیان کرد: احتمال ریزش تگرگ هم وجود دارد که یا حجم بارش تگرگ زیاد خواهد بود یا وزن آنها بالا است که در این صورت به گلخانه‌ها و مزارع خسارت وارد می‌شود.

وی با پیش بینی رعد و برق و صاعقه به ویژه در مناطق کوهستانی افزود: انتظار می‌رود کوهنوردان در این ایام به کوه نروند و چوپانان اقدام به چرای دام نکنند.

رشنو با پیش بینی وزش باد نسبتا شدید و حدود ۷۵ کیلومتر در ساعت گفت: کارگاه‌های صنعتی و گلخانه‌ها با ورود این سامانه ممکن است دچار آسیب شوند.

وی ادامه داد: اداره هواشناسی صفی آباد دزفول آنلاین است و با اطلاع رسانی شرایط جوی و تغییرات لحظه‌ای از طریق رسانه‌ها، مردم را نسبت به هشدارها آگاه می‌کند.

اوج بارندگی روز سه شنبه با حدود ۱۰۰ میلیمتر در شمال دزفول است

رئیس اداره هواشناسی صفی آباد دزفول، اوج بارندگی سامانه پیش رو را ۲۴ ساعت روز سه شنبه اعلام و بیان کرد: پیش بینی می‌شود در سطح شهر دزفول حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیمتر بارندگی داشته باشیم ضمن اینکه هرچه به سمت شمال و شرق شهرستان برویم بارندگی بیشتر و حدود ۱۰۰ میلیمتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه سال آبی و زراعی جاری با کمبود بارش مواجه بوده‌ایم، افزود: انتظار می‌رود بارندگی‌ها تا اواخر اردیبهشت سال ۱۴۰۳ ادامه داشته باشند.

پایگاه هلال احمر شهیون از نظر تجهیزات شارژ شد

رئیس هلال احمر دزفول نیز در این نشست با اعلام آمادگی برای برپایی اردوگاه اسکان اضطراری گفت: متاسفانه در چنین شرایطی درخواست چادر برای عشایر از سوی دهیاران زیاد می‌شود حال آنکه بارندگی چادرهای عشایری را از بین نمی‌برد و اغلب منجر به خیس شدن آنها می شود و نیازی به توزیع چادر نیست.

مصطفی طحان افزود: اگر قرار است برای توزیع چادر نامه نگاری شود انتظار می‌رود این کار از طریق فرمانداری ویژه دزفول صورت گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به هشدار سطح قرمز هواشناسی درخصوص ورود سامانه بارشی به شهرستان، پایگاه هلال احمر شهیون از نظر تجهیزات و اسکان اضطراری شارژ شده است.

احتمال رهاسازی آب از سد دز با توجه به حجم خالی سد، کم است
نماینده امور آب شمال غرب خوزستان نیز در این نشست گفت: با توجه به حجم خالی مخزن سد دز، احتمال رهاسازی آب از سد و وقوع سیل در پایین دست پایین است.

محسن مسلم زاده افزود: با توجه به پیش بینی هواشناسی، رودخانه‌های فصلی بالارود، کهنک و سیاه منصور فعال می‌شوند لذا با توجه به طرح احداث پل در بالارود باید هشدارهای لازم به پیمانکار طرح داده شود.
محمدمهدی شریف رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای بر لزوم همکاری شهرداری شهیون درخصوص تخصیص کمپرسی برای کمک به راهداری تاکید کرد و گفت: با توجه به فاصله زیاد برخی نقاط شهیون با شهر دزفول لازم است این همکاری برای خدمات رسانی بهتر صورت گیرد.

هادی حلیم زاده معاون خدمات شهری شهرداری دزفول نیز در این نشست بازرسی از مناطق سه گانه برای بررسی خروجی‌ آب‌های سطحی و همچنین هرس درختان را یادآور شد.

به گزارش ایرنا اداره کل هواشناسی خوزستان در اطلاعیه‌ای نسبت به فعالیت سامانه بارشی، رگبار شدید باران و رعد و برق از روز دوشنبه هشدار سطح قرمز صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: از اواسط روز دوشنبه تا چهارشنبه(به ویژه روز سه شنبه) سامانه قدرتمند و فعالی استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سبب رگبار شدید باران و رعد و برق، وزش باد متوسط تا شدید در بیشتر نقاط استان، احتمال ریزش تگرگ در برخی از نقاط و کاهش محسوس دما در سطح استان خواهد شد.

این اطلاعیه می‌افزاید: بیشترین حجم بارش‌ها طی روز سه شنبه و در مناطق شمالی و شرقی و ارتفاعات خواهد بود و احتمال آبگرفتگی معابر در بیشتر نقاط استان و طغیان مسیل‌ها و رودخانه‌ها وجود دارد.

بارش‌های شدید باران در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۸ که منجر به رهاسازی آب از سد دز شد، خسارات زیادی به زیرساخت‌های شهرستان دزفول وارد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا