اخبار سراسریویژه

جو بایدن رئیس جمهور منتخب مردم آمریکا شد

بر اساس برآورد سی ان ان و پس از اعلام شمارش آرای ایالت پنسیلوانیا، جو بایدن، نماینده حزب دموکرات در ۵۹ امین انتخابات ریاست جهوری آمریکا، رسماً به عنوان ۴۶ امین رئیس جمهور این کشور اعلام شد؛ بایدن انتخاباتی پر از جنجال و حاشیه را در رقابت با دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا پشت سر گذاشت.

وی که سابقه معاون اولی در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما را دارد، در انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا بیش از ۷۲ میلیون رأی به دست آورد تا به محبوب‌ترین رئیس جمهور تاریخ این کشور از لحاظ تعداد آرا تبدیل شود؛ بایدن را در کاخ سفید، کملا هریس به عنوان معاون اول همراهی خواهد کرد.

البته شمارش آرا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هنوز به پایان نرسیده و برخی از ایالت‌ها از جمله پنسیلوانیا، آرای قطعی خود را اعلام نکرده‌اند؛ ایالتی که بایدن در صورت پیروزی در آن، می‌تواند تعداد الکترال‌های مجموع خود را بالاتر برده و با قاطعیت بیشتری به کاخ سفید برود.

جو بایدن، سیاستمدار آمریکایی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ میلادی چهل و هفتمین معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود و از ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۹ میلادی به مدت ۳۶ سال نمایندگی ایالت دلاور را در سنای آمریکا برعهده داشت.

گفتنی است که کلیدهای اصلی بردن انتخابات ۲۰۲۰ توسط بایدن، کسب اکثریت آرا در ایالت آریزونا و نوادا بود که معمولاً به نفع جمهوری خواهان رأی می‌دادند؛ البته به نظر می‌رسد که این پایان ماجرا برای انتخابات پرجنجال آمریکا نباشد و دونالد ترامپ، به عنوان دومین ریس جمهور شکست خورده در انتخابات در تاریخ مدرن آمریکا، نتایج را قبول نکرده و به آن اعتراض کند.

با این حال در صورت تأیید آرا، جو بایدن از روز ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱، مسند ریاست جمهوری آمریکا را برعهده گرفته و برای ۴ سال به عنوان رئیس جمهور این کشور، فعالیت می‌کند. مطابق وعده‌های انتخاباتی، به نظر می‌رسد که او به برخی از توافق‌های آمریکا در زمان اوباما که توسط دونالد ترامپ باطل شدند، بازگردد که از جمله این توافق‌ها، توافق وضعیت آب و هوایی پاریس و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا