اخبار دزفول

تاکنون ۹۷۸۷ نفر در دزفول به کرونا مبتلا شده‌اند

رضا پور آئین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا ۱۸ آبان ماه سال جاری، از ۲۳ هزار و ۷۹۵ تست کرونا در شهرستان دزفول گرفته شد که از این تعداد، نتیجه ۹ هزار و ۷۸۷ تست مثبت بوده است.

وی با بیان اینکه به ازای هر ۱۰۰ نفر در دزفول دو نفر به کرونا مبتلا شده‌اند، افزود: به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در این شهر، دو هزار و ۲۵۲ نفر مبتلا به کووید- ۱۹، شناسایی شده است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان دزفول تعداد فوتی‌های کرونایی در این شهرستان را از ابتدای شیوع تا ۱۸ آبان ماه امسال، ۴۰۷ نفر برشمرد و تصریح کرد: درصد کشندگی کرونا در دزفول نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است به طوری که درصد کشندگی کرونا در دزفول ۴.۱ درصد هست و این در حالی است که میانگین کشوری ۵.۶ درصد بوده است.

پور آئین عنوان کرد: بسیاری از فوتی‌های کرونایی در دزفول بالای ۶۰ سال سن داشته‌اند و دارای بیماری‌های زمینه‌ای از قبیل بیماری‌های قلبی، کلیوی، ریوی و مشکلات تنفسی بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ۵۷ درصد فوتی‌های ناشی از کرونا در دزفول مرد و ۴۳ درصد زن بوده‌اند، گفت: تعداد کمی از فوتی‌ها نیز دارای سن پایین و فاقد بیماری زمینه‌ای بوده‌اند که نشان می‌دهد این بیماری برای تمام گروه‌های سنی می‌تواند خطرناک باشد.

بهبود یافتن ۸۸ درصد از مبتلایان

رئیس مرکز بهداشت دزفول از بهبود یافتن و ترخیص ۸۸ درصد از مبتلایان سرپایی و بستری در دزفول خبر داد و افزود: حدود هشت درصد از مبتلایان کرونا در دزفول در حال درمان هستند و ۴.۲ درصد از مبتلایان نیز جان خود را از دست داده‌اند.

پور آئین در ادامه با بیان اینکه ۲۸ درصد از مبتلایان کرونا در دزفول با بیمار کرونایی در تماس بوده‌اند، اضافه کرد: ۲۰ درصد از مبتلایان نسبت به تماس با فرد مبتلا، ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند و ۵۲ درصد نیز اعلام کردند که در تماس با بیمار کرونایی نبوده‌اند؛ بنابراین ابتلای آنها می‌تواند از طریق تماس با سطوح و اشیای آلوده به ویروس و یا سایر موارد باشد.

وی در خصوص توزیع شغلی مبتلایان به کرونا در دزفول، توضیح داد: بیشترین آمار مبتلایان کرونا در دزفول مربوط به خانم‌های خانه‌دار است که عمدتاً علت ابتلای آنها حضور در بازار، مراکز شلوغ، برپایی و حضور در دورهمی‌های خانوادگی است؛ کارکنان بهداشت و درمان و بازنشستگان نیز از نظر توزیع شغلی مبتلایان به کرونا در رده‌های دوم و سوم قرار دارند و سپس سایر مشاغل نیز در رده‌های بعدی هستند.

رئیس مرکز بهداشت دزفول در ادامه با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد نمونه‌گیری‌های کرونا در این شهر مثبت بوده است، گفت: دزفول در وضعیت زرد متمایل به نارنجی قرار دارد و این بدین معنی است که وضعیت شهرستان مطلوب نیست و این آمار باید کاهش یابد که این امر مستلزم همت تمام اقشار مختلف مردم و مسئولان است.

پور آئین ادامه داد: نمونه‌گیری از افراد صرفاً برای شناسایی و درمان به موقع فرد مبتلا است؛ بنابراین اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، سرعت انتشار و آمار مبتلایان افزایش چشمگیری خواهد یافت.

لزوم رعایت مثلث پیشگیری

وی افزود: فردی که بر اثر کرونا فوت می‌کند، به صورت مظلومانه و غریبانه دفن می‌شود؛ عده‌ای نیز عوارض ناشی از ابتلاء را تا آخر عمر و یا تا سال‌های زیادی به همراه خواهند داشت؛ بنابراین لازم است مردم با درک این تلخی‌ها، بیش از پیش به فکر سلامتی خود و عزیزانشان باشند.

رئیس مرکز بهداشت دزفول با تأکید بر اینکه کرونا با هیچ‌کس شوخی ندارد و سرعت انتشار آن بشدت افزایش یافته است، گفت: همه مردم باید اعتقاد داشته باشند که این بیماری وجود دارد؛ بنابراین برای در امان ماندن و پیشگیری از این ویروس همه باید مثلث پیشگیری را که شامل استفاده از ماسک، شست و شوی مرتب دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است، به درستی رعایت کنند؛ اگر هر کدام از این موارد مورد بی‌توجهی قرار بگیرد می‌تواند باعث ابتلای فرد به کرونا شود؛ لذا رعایت این سه مورد در کنار هم می‌تواند زنجیره قطع ویروس را فراهم می‌کند.

پور آئین بر خودداری مردم از شرکت در تجمع‌ها و پرهیز از ترددهای غیرضروری تأکید کرد و افزود: انتشار کرونا به صورت خانوادگی افزایش چشمگیری داشته است؛ بنابراین ضرورت دارد که مردم از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و فامیلی به شدت پرهیز کنند.

وی یادآور شد: در صورتی که فرد مبتلا به کرونا در منزل وجود دارد، محل استراحت وی باید جدا از سایر اعضا باشد و تمام افراد خانواده نیز باید از ماسک استفاده کنند؛ همچنین به منظور تهویه هوا لازم است همواره پنجره‌ها و درها تا مقداری باز باشند که هوا به خوبی جریان یابد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان دزفول در پایان تأکید کرد: کرونا زمانی به درستی کنترل می‌شود و محدودیت‌ها زمانی به صورت مطلوب تأثیر خواهند داشت که مردم پس از برداشتن هرگونه محدودیت صنفی و ترددی، موازین بهداشتی را به صورت جدی رعایت کنند و صرفاً برای موارد ضروری بیرون بروند؛ هرچند در خانه ماندن کسل‌کننده است اما این امر ضامن سلامتی و جان فرد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا