اخبار دزفول

فرجام درختان پارک لاله دزفول

به گزارش ایرنا پارک جنگلی لاله به دلیل نزدیکی به شهر دزفول در ایام تعطیلات بویژه در فصول سرد و معتدل یکی از تفریحگاه‌های خوب و دیدنی است و مورد استقبال شهروندان قرار می‌گیرد.

این پارک جنگلی که حدود ۱۰ کیلومتر با شهر دزفول فاصله دارد با انبوهی از درختان آکالیپتوس و کنار پوشیده شده است و در کنار آن یک پیست اسب دوانی وجود دارد.
آبیاری نکردن چند ماه درختان این پارک، بی‌توجهی به نظافت محل، خشک شدن درختان و رسیدگی نکردن به وضعیت آنها واکنش دوستداران طبیعت و امام جمعه دزفول را به همراه داشته است.

قطع درختان این پارک در سال‌های اخیر به منظور کشت نیز تیشه‌ای بر ریشه این پارک بوده است.

یکی از دوستداران محیط زیست دزفول در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: طی سال‌های گذشته، دولت اعلام کرد پارک لاله را برای نگهداری واگذاری می‌کند اکنون نیز منابع طبیعی اعلام کرده این پارک به هرکس که بیشترین قیمت را برای نگهداری از این پارک پرداخت کند، واگذار می‌شود.
امین محراب با بیان اینکه در این قرارداد نگهداری و آبیاری پارک نیز آمده است، افزود: پیمانکار مورد نظر کوتاهی‌هایی درخصوص نگهداری و آبیاری پارک انجام داده و از ۲ پمپ مربوط به آبیاری یک پمپ سوخته است لذا نتوانسته آبیاری درختان را به خوبی انجام دهد.
وی ادامه داد: مجری طرح آبیاری و نگهداری از پارک لاله عوض شد و مجری جدید نیز پمپ جدید را جایگزین کرد ولی شوک بی‌آبی به درختان وارد شده است.
این فعال زیست محیطی با بیان اینکه اخیرا موردی از قطع درختان پارک لاله نبوده و موضوع به سال‌های گذشته برمی‌گردد، گفت: کوتاهی‌هایی درخصوص نگهداری از درختان پارک و نظافت آن شده که امید است با تغییر مجری، این روند بهبود و پارک جنگلی با نظارت بیشتر منابع طبیعی به حالت عادی برگردد.

مدیر انجمن کوهنوردی کنکاج دزفول نیز در این باره گفت: پارک لاله با وسعت حدود ۱۰۰ هکتار و قدمت حدود ۵۰ سال علاوه بر اینکه به عنوان بخش مهمی از سرانه فضای سبز شهرستان دزفول محسوب می‌شود در بیشتر فصول سال میزبان گردشگران و مردم شهرستان دزفول است.
عبدالحسین آذرباد افزود: متاسفانه در چند سال اخیر، به علت نبود نظارت کافی بر کار پیمانکاران درخصوص حفاظت و نگهداری و آبیاری درختان شاهد وضعیت نابسامانی در این پارک هستیم.
وی ادامه داد: حدود ۱۵ درصد درختان این پارک در سال‌های اخیر خشک و نابود شده‌اند و ۱۵ درصد دیگر نیز به شدت آسیب دیده‌اند همچنین حجم گسترده‌ای از شاخ و برگ خشکیده درختان این پارک نیز آماده شعله ورشدن است.
مدیر انجمن کوهنوردی کنکاج دزفول اظهارداشت: ۴۱ انجمن زیست محیطی و منابع طبیعی استان خوزستان در اعتراض به وضعیت این پارک طی نامه‌ای به مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان خواستار خلع ید از پیمانکار خاطی فعلی این پارک شدند.
وی افزود: انجمن‌های زیست محیطی و منابع طبیعی در این نامه که رونوشت آن برای بازرسی استانداری و دیگر ادارات مربوطه شهرستان دزفول ارسال شده درخواست کردند این پارک را به منظور حفاظت و ترمیم با همین شرایط پیمانی به شهرداری دزفول واگذار و انجمن‌ها ضمن نظارت مستمر بر کار شهرداری، گزارش کار را به فرمانداری و منابع طبیعی ارسال کنند.

امام جمعه دزفول نیز اخیرا بعد از بازدید از پارک لاله اظهارداشت: براساس بازدید انجام شده، متولیان پارک جنگلی لاله برای منافع خود اقدام به کشاورزی غیرمجاز و از بین بردن درخت‌ها و اضافه کردن زمین‌های کشاورزی کرده و به وظیفه خود مبنی بر نگهداری، آبیاری و حفظ فضای سبز پارک عمل نکرده‌اند.
حجت الاسلام سیدمحمدعلی قاضی دزفولی ضمن ابراز تاسف از خشک شدن و قطع درختان با ارزش پارک جنگلی دزفول بیان کرد: وضعیت فعلی پارک جنگلی لاله بیانگر بی‌توجهی به تصمیمات اتخاذه شده در حفظ و حراست از این پارک است.
وی از مسوولان  دستگاه‌های نظارتی و قضایی دزفول و استان خواست ضمن کارشناسی قرارداد پارک و تخلف‌های صورت گرفته درصورت اثبات سودجویی و غرض ورزی با عوامل خاطی در هر پست و مقامی برخورد قاطع کنند.

امام جمعه دزفول اظهارداشت: هیچ کس تحت هیچ عنوانی حق آسیب زدن به منابع طبیعی و فضای سبز را ندارد و با خاطیان برخورد قانونی خواهد شد.
وی افزود: شهرستان دزفول از ظرفیت‌های اقلیمی متنوع، جاذبه‌های گردشگری، استعدادها و نعمت‌های خدادادی چون آب و خاک، حیوانات مختلف و آبزیان برخوردار است که باید از آنها به درستی استفاده شود.
حجت الاسلام قاضی دزفولی گفت: مسئولان استانی باید اجازه دهند مسوولان محلی که بیشتر به مصالح شهرستان واقف هستند برای شهرستان دزفول تصمیم گیری کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول نیز بیان کرد: پارک لاله حدود ۹۳ هکتار وسعت دارد که ۶۰ درصد آن درختکاری شده است.
علیرضا فتح‌الهی با بیان اینکه ۳۰ درصد از عرصه این پارک جنگلی به دلیل آبیاری نکردن توسط پیمانکار خشک شده و  از بین رفته است، افزود: افزون بر ۲۰۰ درخت این پارک شبانه قطع شده‌اند.

وی ادامه داد: پیگیری‌های زیادی در این زمینه انجام شده و پرونده تخلف در دادگستری تشکیل شده است.

انتظار می‌رود به منظور حفظ منابع ملی، قوانین سخت‌تری برای حفظ و نگهداری از درختان این گونه پارک‌ها  اعمال شود تا شاهد زوال درختان به عنوان منابع ملی نباشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا