اخبار دزفول

مسئله شیوع بیماری سرخک در دزفول بزرگنمایی شد

محمدعلی شفیعی‌نیا روز سه شنبه در نشست شورای سلامت شهرستان دزفول در سالن جلسات فرمانداری ویژه این شهرستان افزود: در کل به چهار نفر در زمینه بیماری سرخک مشکوک شدیم که جواب تست یک نفر از آنها که دختری از اتباع افغانستان بود، مثبت شد.

وی ادامه داد: کودکان ۹ تا ۱۲ ساله ساکن در شعاع یکهزار متری محل سکونت این دختر نیز واکسینه شدند درنتیجه تاکنون فقط همین یک مورد مبتلا در شهرستان شناسایی شده و جای نگرانی نیست.

رئیس مرکز بهداشت دزفول همچنین درخصوص واکسیناسیون کرونا در این شهرستان گفت: تاکنون ۹۸ درصد شاغلان ادارات دزفول واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و متاسفانه فقط ۴۲ درصد شاغلان کارگاه‌ها نسبت به دریافت واکسن خود اقدام کرده‌اند که انتظار می‌رود اقدام لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی در ادامه با بررسی مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در ۶ ماه نخست امسال اظهارداشت: ۳۳ درصد کل مرگ و میر کودکان در این مدت مربوط به کودکان زیر پنج سال بوده است که بنا به دلایلی نظیر بیماری مادرزادی، غرق شدگی، سوختگی، مسمومیت با نفت و برخورد جسم خارجی جان خود را از دست داده‌اند.

شفیعی نیا میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال را از شاخص‌های توسعه‌ای سازمان جهانی بهداشت عنوان کرد و افزود: آمار مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در کشور ۱۱.۳ در یکصدهزار نفر و در دزفول ۱۴.۹ نفر است که نسبت به نرم کشوری آمار بالاتری دارد.

وی با اشاره به غرق شدن کودکان در رود و کانال‌های آبیاری به ویژه در نزدیکی روستاها ادامه داد: اغلب کانال‌های آبیاری کشاورزی هیچ حفاظی ندارند و کوچکترین غفلت والدین، حوادث ناگواری برای کودکان به دنبال دارد.

رئیس مرکز بهداشت دزفول گفت: عشایری که به دزفول کوچ می‌کنند اغلب جانمایی درستی ندارند و معمولا در نزدیکترین نقطه به کانال یا جاده‌های روستایی مستقر می‌شوند که این موضوع هم برای کودکان خطرساز است.

لزوم راه اندازی سلول دفع پسماندهای عفونی در دزفول

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول نیز در این نشست با اشاره به مشکلات پیرامون آتش سوزی پسماندهای عفونی در سایت دفع پسماندهای شهرداری دزفول گفت: راه اندازی سلول دفع پسماندهای عفونی در این سایت ضروری است ضمن اینکه تا زمان راه اندازی این سلول باید سیستم آبپاش و دستگاه خردکن برای بی خطرسازی این پسماندها نصب شود.

رضا قپانچی‌پور افزود: مشکلات سایت دفع پسماند عفونی دزفول در ماهوربرنجی خیلی زیاد است ولی باید اقداماتی به عنوان مسکن برای جلوگیری از آتش سوزی‌ها انجام شود.

وی ادامه داد: اگر به موقع بر روی پسماندهای منتقل شده به سایت خاک ریخته شود، آتش سوزی رخ نمی‌دهد.

معاون خدمات شهری شهرداری دزفول نیز در این باره برگزاری چندین کارگروه تخصصی درخصوص آتش سوزی سایت پسماند و پسماندهای عفونی را یادآور شد و اظهارداشت: یک سوم پسماند عفونی شهرستان مربوط به پزشکان و دوسوم آنها مربوط به بیمارستان‌ها است که در بیمارستان بزرگ دزفول تجمیع و بی‌خطرسازی می‌شوند.

محمد ابوالحلاج افزود: متاسفانه بیمارستان بزرگ دزفول دستگاه خردکن پسماند عفونی ندارد و اغلب پسماندها به همان شکل اولیه به سایت دفع پسماند شهرداری منتقل می‌شوند.

وی ادامه داد: قرار بود تا پایان آبان ماه امسال دستگاه خردکن بیمارستان نصب شود ولی متاسفانه طبق بررسی صورت گرفته هنوز پسماندها خرد نشده به سایت منتقل می‌شوند.

لزوم نصب دستگاه خردکن پسماند عفونی در بیمارستان دزفول

معاون خدمات شهری شهرداری دزفول آتش زدن پسماندها توسط کارگران سایت دفع پسماند را نادرست دانست و گفت: سایت دفع پسماند شهرداری ۴۵ هکتار وسعت دارد و افرادی از بیرون از سایت وارد شده و برای ذوب و جمع آوری ضایعات، پسماندها را آتش می‌زنند که درصورت خرد بودن، این کار را انجام نمی‌دهند.

وی تنها راه رفع مشکل آتش سوزی پسماندهای عفونی را نصب دستگاه خردکن در بیمارستان بزرگ دزفول عنوان کرد و افزود: شهرداری تمام امکانات را در اختیار علوم پزشکی قرار داده و قطعه زمینی برای دفع پسماندهای عفونی آنها در نظر گرفته ولی همچنان شاهد ورود پسماندهای عفونی خردنشده در سایت هستیم.

مهرداد کلانتریان رئیس نظام پزشکی دزفول نیز در این باره گفت: دستگاه‌های ۳۰۰ و یکهزار لیتری بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی قرار است تا پایان آذرماه امسال نصب شود.

علی فرهمندپور فرماندار ویژه دزفول نیز خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از آتش سوزی‌ها در سایت دفع پسماند شهرداری شد و بیان کرد: دود ناشی از آتش سوزی‌ها که اغلب در قسمت پسماندهای عفونی رخ می‌دهند، خطرناک بوده و باعث نارضایتی اهالی منطقه شده است.

کشمکش بر سر نخاله‌های ساختمانی شهرهای اقماری دزفول

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول در ادامه درخصوص لزوم پاکسازی نخاله‌های ساختمانی در شهرهای صفی آباد، سیاه منصور، میانرود و شهر امام گفت: باید این پسماندها در محلی که در سایت دفع پسماندهای شهرداری در ماهوربرنجی در نظر گرفته شده، تخلیه شوند.

بخشدار مرکزی دزفول نیز از اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان خواست طرحی عملیاتی برای جمع آوری نخاله‌های ساختمانی و تعیین مکانی برای تخلیه آنها ارائه د هد.

مرتضی جودی‌فر افزود: اینکه نخاله‌ها از شهرها و نقاط مختلف شهرستان به سایت دفع پسماندهای شهرداری در ماهوربرنجی منتقل شوند با توجه به امکانات موجود غیرممکن است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول در این باره پاسخ داد: این اداره در جایگاه ناظر است ضمن اینکه مکان درنظر گرفته شده در سایت دفع پسماند ماهوربرنجی مجوزهای لازم را دریافت کرده و جای دیگری فعلا مدنظر نیست مگر اینکه بخشداران خود مکان‌های مورد نظرشان را انتخاب کنند تا بررسی‌های لازم صورت گیرد.

جودی فر بار دیگر بر لزوم ارائه راهکاری عملی از سوی حفاظت محیط زیست تاکید کرد و پیشنهاد داد همه امکانات شهرستان برای جمع آوری نخاله‌های ساختمانی و انتقال آنها به سایت دفع پسماند باید بسیج شوند.

این کشمکش نتیجه خاصی نداشت و درنهایت رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول عنوان کرد از طریق قضایی این موضوع را پیگیری می‌کند.

امیر احسانیان معاون عمرانی فرماندار ویژه دزفول نیز خواستار هماهنگی شهرداران و استفاده از ماشین آلات و ظرفیت‌های شهرستان برای انتقال نخاله‌های ساختمانی شد.

لزوم پیگیری مجوز صنعتی شدن کشتارگاه دزفول از دامپزشکی

فرماندار ویژه دزفول همچنین از دامپزشکی دزفول خواست برای رفع مشکل کشتارگاه و اخذ مجوز صنعتی شدن آن با مجموعه بالادست نامه نگاری و وضعیت موجود را به صورت شفاف بیان کند.

رئیس اداره دامپزشکی دزفول در این باره گفت: سردخانه کشتارگاه شهرداری دزفول طبق نظر کارشناس سازمان دامپزشکی مناسب شناخته نشد اگرچه این کشتارگاه ظرفیت سنجی شده و در حال حاضر فعال است و روزانه به اهواز لاشه ارسال می‌کند.

محسن ورجاوند افزود: روزانه ۲۵۰ تا ۳۵۰ کشتار برای دزفول و ۱۰۰ تا ۱۵۰ کشتار برای اهواز در کشتارگاه شهرداری دزفول انجام می‌شود.

وی ادامه داد: به طور معمول بین ۱۰ تا ۲۰ دام سنگین در کشتارگاه ذبح می‌شود ولی در یک روز خاص قصابان اقدام به کشتار ۷۰ راس دام سنگین کردند و تلاش داشتند ثابت کنند کشتارگاه ظرفیت کافی ندارد.

رئیس دامپزشکی دزفول همچنین با انتقاد از در نظر گرفتن سردخانه کشتارگاه برای شهرهای دیگر از جمله اهواز گفت: سال‌ها برای سردخانه کشتارگاه پیگیری کردیم ولی زمان بهره برداری به اهواز اختصاص یافت.

محمد غلامی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دزفول با اشاره به اعلام آمادگی سرمایه گذار بری صنعتی کردن کشتارگاه اظهارداشت: مشکلی برای گذاشتن گوشت در سردخانه کشتارگاه نداریم ولی از شهرداری انتظار می‌رود ظرفیت این کشتارگاه را با طرح توسعه، افزایش دهد.

معاون خدمات شهری شهرداری دزفول نیز رعایت نشدن حریم روستایی، تصفیه خانه و نزدیکی پوشال زنی و دامداری به کشتارگاه را از دلایل مخالفت سازمان دامپزشکی با صنعتی کردن کشتارگاه دانست و بیان کرد: بعد از پیگیری فراوان و احداث سردخانه در کشتارگاه، سازمان دامپزشکی این ایرادها را گرفته و مکان کشتارگاه را برای صنعتی شدن مناسب ندانسته است.

ابوحلاج افزود: اکنون که اداره حفاظت محیط زیست مجوز لازم را برای صنعتی شدن کشتارگاه داده انتظای می‌رود دامپزشکی همکاری لازم را در این زمینه داشته باشد ضمن اینکه با ایجاد چند لایه درختکاری می‌توان مشکل حریم را برطرف کرد.

معضل سگ‌های ولگرد دزفول

غلامرضا زادمهر مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت دزفول نیز با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف سگ های بلاصاحب گفت: برخی گروه‌ها به صورت غیرقانونی اقدام به جمع آوری کمک‌های مردمی برای این سگ‌ها می‌کنند که باید جلوی آن گرفته شود.

ابوالحلاج معاون خدمات شهری شهرداری دزفول نیز با اشاره به دستورالعمل وزارت کشور برای مقابله با سگ‌های بی‌صاحب بیان کرد: طبق این دستورالعمل این سگ‌ها باید عقیم و بعد رهاسازی شوند.

وی افزود: هزینه عقیم سازی هر قلاده به غیر از هزینه جمع آوری و خوراک آنها نزدیک به ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال است؛ ورجاوند رئیس دامپزشکی دزفول بیشترین هزینه این طرح را مربوط به وسایلی نظیر پانسمان، نخ بخیه، سرم، داروهای بیهوشی و غیره دانست. 

اصلاح زهکش بنوار شامی نیازمند ۱۵ میلیارد ریال اعتبار است

رئیس آبفا دزفول نیز در این نشست گفت: زهکش بنوار شامی چون به صورت سنتی است آبفا وظیفه ای در قبال اصلاح آن ندارد ولی به هر حال پیگیری های لازم در این خصوص انجام و مشاور طرح از محل بازدید کرد.

اسماعیل سالم افزود: طبق برآورد صورت گرفته اصلاح زهکش بنوار شامی با احداث یک پکیچ مدفون، یکهزار مترمربع زمین و ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی ادامه داد: این پکیج اقداماتی نظیر کلرزنی انجام می‌دهد تا از مشکلات بهداشتی زهکش کاسته شود.

از دیگر موارد مورد اشاره در این نشست عرضه مواد غذایی حساس در پیاده روها و لزوم لایروبی و آهک پاشی در جوی‌های روباز شهرهای شمس آباد، صفی آباد، میانرود، چغامیش، حمزه و بخشداری شهیون بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا