اخبار دزفول

چراغ‌چشم: ثبت جهانی منظر فرهنگی دز نیازمند عزم همگانی است

خلاصه خبر
  • رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول: یک تیم هشت نفره برای ثبت جهانی منظر فرهنگی دز تشکیل شده است که مقدمات لازم را از حدود یک ماه قبل آغاز کرده‌اند.

به گزارش دزفوری از ایرنا عباس چراغ چشم روز یکشنبه در نشست شورای میراث فرهنگی دزفول در سالن جلسات فرمانداری ویژه این شهرستان با بیان اینکه تپه‌های تاریخی پیشینه ما هستند، افزود: متاسفانه تصرف و تعرض‌های زیادی به تپه‌های تاریخی می‌شود که درصورت انتقال امور آنها به میراث فرهنگی، مشکلات کمتر می‌شوند.
وی با تاکید بر لزوم آغاز بسیج عمومی برای خرید این ابنیه‌ها ادامه داد: ۹۰ تپه و محوطه باستانی در شهرستان دزفول شناسایی شده که برای ۸۳ تپه پرونده ایجاد شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول اظهارداشت: طبق مصوبات گذشته باید طی یک ماه اقدامات لازم برای واگذاری و انتقال اسناد مالکیت تپه‌ها و محوطه‌های باستانی به اداره میراث فرهنگی توسط اداره جهاد کشاورزی و اداره ثبت اسناد و املاک انجام شود. 

وی با بیان اینکه کمبود نیروی حفاظت میراث فرهنگی، بازرسی از آثار تاریخی را با مشکل مواجه کرده است، افزود: حفاظت میراث فرهنگی دزفول فقط پنج نفر نیرو دارد لذا حراست از آثار تاریخی با وجود پراکندگی آثار، بافت قدیم، بخش‌های وسیع سردشت و شهیون، بسیار دشوار است.
چراغ چشم از فرماندار ویژه دزفول خواست برای حفاظت از آثار تاریخی این شهرستان بسیج محلات را با همکاری نیروی انتظامی فعال کند.

وی وظایف اداره میراث فرهنگی را یادآور شد و افزود: انجمن خیریه میراث فرهنگی با هدف حمایت از ابنیه‌ها پیشنهاد شده که امید است با مساعدت فرماندار به منظور استفاده از ظرفیت خیران برای حفظ میراث فرهنگی تصویب شود.

ثبت جهانی منظر فرهنگی دز نیازمند عزم همگانی است

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: ثبت جهانی منظر فرهنگی دز که پل ساسانی نیز شامل آن می‌شود نیازمند عزم همگانی است.

وی افزود: یک تیم هشت نفره با مدیریت عبدالحسین پوررکنی در دفتر نمایندگی یونسکو در دزفول زیرنظر شهرداری، برای ثبت جهانی تشکیل شده است که مقدمات لازم را از حدود یک ماه قبل آغاز کرده‌اند.
چراغ چشم با تاکید بر لزوم مستندسازی در این خصوص اظهارداشت: متاسفانه ساخت و سازها در بستر رودخانه دز مانع ثبت جهانی پل می‌شوند.
وی افزود: لازم است پیگیری‌های لازم از طریق شهرداری دزفول انجام و حریم مصوب پل قدیم مشخص شود.
مدیر دفتر یونسکو دزفول نیز گفت: اقدامات لازم برای ثبت جهانی پل باستانی دزفول آغاز شده و ۸۵ درصد منابع پرونده تهیه شده‌اند.
عبدالحسین پوررکنی با بیان اینکه نخستین نقشه‌ها برای مستندسازی درخصوص این پرونده فراهم شده است از دستگاه‌های متولی نظیر شهرداری، امور آب، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی خواست برای تکمیل پرونده همکاری بیشتری در این خصوص داشته باشند.
وی آخرین پرونده‌ ثبت جهانی خوزستان را پرونده شوش عنوان کرد و افزود: قوانین پرونده طبق گفته مسوولان میراث فرهنگی تغییر کرده که باید رعایت شوند حال آنکه زمان ما محدود است و باید هرچه سریعتر اقدامات لازم انجام شوند.

کمک حدود ۴۰ میلیارد ریالی خیران در حوزه میراث فرهنگی دزفول 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سال گذشته ۱۵ میلیارد ریال اعتبارات ملی و استانی در حوزه میراث فرهنگی شهرستان دزفول جذب شد درحالیکه خیرین بین ۳۰ تا ۴۰ میلیارد ریال هزینه کردند.

وی اخذ مجوز راه اندازی پنج موزه در دزفول را یادآور شد و افزود: مجوز این موزه‌ها پس از نشست و رایزنی با مدیرکل موزه‌های کل کشور اخذ شدند.
چراغ چشم بیان کرد: پیشنهاد راه اندازی موزه باستان شناسی (انبار قدیمی غله، موزه پل و آجر( ساختمان راهداری)، موزه آبیاری (ساختمان منبع آب در بخش شمالی میدان رودبند)، موزه اسناد تاریخی و نسخ خطی (حمام شاه رکن الدین) و موزه صنایع دستی (خانه تاریخی سوزنگر) داده شده که امیدواریم به زودی اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.
وی افزود: افزون بر پنج کامیون آثار تاریخی در دزفول داریم که به علت نداشتن مکان مناسب برای نگهداری به شوش منتقل شده‌اند؛ یک نمونه این آثار فرشی مربوط به دوره زندیه است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول اظهارداشت: یک میلیارد ریال برای مرمت محوطه‌های در خطر دزفول اختصاص یافته که از آن برای ترمیم یک پایه پل قدیم که دچار مشکل شده استفاده خواهد شد.
وی حفاظت از کرانه رودخانه دز را ضروری خواند و افزود: میراث فرهنگی به عنوان متولی ساماندهی منظر فرهنگی و گردشگری رودخانه دز از بالای چال کندی تا پایین دست معرفی شده که این محدوده شامل آسیاب‌ها، کتها، پل و خانه‌های تاریخی است.

چراغ چشم خواستار همکاری امور آب شمال‌ غرب در این زمینه شد و گفت: چهار خانه بحران زا در مسیر گذر قائم از شریعتی به طالقانی وجود دارد که بر اثر اقدامات انجام شده دچار تخریب شده‌اند.

وی افزود: این موضوع در شورای تامین مطرح و مصوب شد شهرداری این خانه‌ها شامل اشعری، علیداد قاسمی، ضیایی و عدسی را خریداری کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول درخصوص سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به دزفول به مناسبت روز چهارم خرداد گفت: بازدید از قمش‌های دزفول با حضور وزیر میراث فرهنگی در دستور کار قرار دارد تا اعتبار سالانه‌ای برای آنها اختصاص یابد.

پل قدیم  مهمترین اثر تاریخی دزفول با بیش از ۱۷ قرن خدمت، یکی از قدیمی ترین پل های استوار جهان است. 
این پل در سال ۲۶۰ میلادی به دستور شاپور اول ساسانی بر روی رودخانه دز ساخته شد. 
پل ساسانی با بیش از ۱۷ قرن قدمت، آسیاب‌های دزفول همراه با بافت قدیم و رودخانه دز منظر فرهنگی زیبایی خلق کرده که جهانی شدن آن توسط مسوولان در دست پیگیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا