مصاحبه‌های دزفوریاخبار دزفولویژه

مصاحبه دزفوری با دکتر عباس چراغ چشم، دبیر جمعیت وفاق دزفول بزرگ

ضمن عرض تبریک بهار طبیعت سال ۱۳۹۹؛ انشاءالله شاهد سالی سرشار از موفقیت و پیروزی برای همه مسلمانان، شیعیان و علی الخصوص مردم میهن عزیزمان ایران و مردم شریف و شهید پرور دزفول بزرگ باشیم؛ و انشاءالله این بلای طبیعی، یعنی ویروس کرونا که امتحانی است الهی؛ بتوانیم آنرا با رعایت نکات بهداشتی با موفقیت پشت سر بگذاریم.

رمز یکپارچگی مردم شهید پرور دزفول چیست؟
برای هر پیروزی یک کلید واژه اصلی وجود دارد و این موفقیت در دزفول؛ نامش « وحدت، وفاق و همدلی» است که اگر همه مردم و گروه‌ها بر اساس این کلید واژه حرکت کنند، یقینا در تمامی عرصه‌ها پیروز خواهند شد، همانطور که خداوند می فرماید «یدالله مع الجماعه»
لطفا مختصری از سوابق علمی؛پژوهشی و اجرایی خودتان را بیان بفرمائید.
اینجانب عباس چراغ چشم، عضو هیات علمی دانشگاه، رشته تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت با گرایش تربیت اسلامی است؛ کارهایی که در حوزه تربیت انجام گرفته؛ می توان به پژوهش‌های ملی، مجموعه کتاب‌های تألیفی در حوزه تربیت به خصوص تربیت در سیره ائمه معصومین (ع) که ۱۴جلد هستند؛ نیز کتب تربیت از دیدگاه شهید مطهری/مبانی تربیت اسلامی و آثار دیگر که در حوزه تعلیم و ترببت نگارش یافته اند.
علاوه بر کارهای پژوهشی؛ تحقیقاتی و نگارش کتب در حوزه تعلیم و تربیت، تدریس در دانشگاه از دیگر فعالیت های بنده هست که اگر عمری باقی باشد؛ باز بتوانیم در این حوزه‌ها همچنان خدمت نماییم.
در حوزه اجرایی نیز در بسیاری از ارگان‌ها فعالیت داشته‌ام از جمله آموزش پرورش، آموزش عالی، حوزه علمیه و حضور در سطوح مدیریتی مراکز اجرایی مانند وزارت جهاد؛ وزارت کشور و در خود آموزش و پرورش در سطوح مدیریتی کلان مانند اداره کل فن آوری اطلاعات، اداره کل مدارس خارج از کشور، معاونت نیروی انسانی وزارت آموزش پرورش بعنوان مشاور معاون وزیر، مدیر مرکز مطالعات تربیت اسلامی وزارت آموزش پرورش و جاهای مختلف دیگر مانند پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و هم‌ اکنون نیز در دانشگاه مشغول خدمت‌ هستم.

دزفول؛ شهر نیروهای انسانی فکور و اندیمشند
دزفول شهر فرهیختگان و شهر نیرو خیز و اندیشمند و در یک کلام شهر نخبگان و دارالمومنین است؛ مهم‌ترین شاخص دزفول داشتن نیروهای انسانی فکور و اندیشمند و همچنان عالم پرور است که بزرگان متعددی از جمله شیخ مرتضی انصاری(ره) و دیگر آیات عظام؛ ادبا؛ عرفا و شعراء از این شهر بوده‌اند.
از نظر منابع طبیعی حاصلخیر بودن زمین‌های دزفول؛ وجود شبکه‌های آبیاری؛ گستردگی کشاورزی و صنایع متعددی که دزفول در طول زمان داشته همگی نشان‌ دهنده‌ی این است که شهرستان دزفول منبع نیروی انسانی اندیشمند و صنعتگر بسیار قوی و قدر از گذشته بوده است.

علت وجود سلایق متفاوت در دزفول چیست؟
اگر ما دزفول را یک ظرف تصور کنیم، گاهی مظروف جایش در ظرف نیست یعنی نیروی انسانی در این ظرف گنجایش ندارد و لذا موجب تنه زدن به همدیگر؛ تنش؛ برخورد و اختلاف این نیروها با هم بوده‌ و این موضوع در طول تاریخ دزفول بطور مکرر اتفاق افتاده است.
قریب ۶۰ سال پیش که اختلافاتی در دزفول بوده و دزفول دو قطبی شده بود و متاسفانه یکی از نتایج این اختلافات از دست دادن مرکزیت استان خوزستان یعنی دزفول بوده، و برای رفع این اختلافات؛ بزرگان و فرهیختگان با پیشنهاد یک حرکت نمادین، یعنی هیات های عزاداری امام حسین (ع) در ماه محرم دسته‌‎های سینه‌زنی به دو بخش تقسیم می‌شوند و مطابق آن؛ دسته‌های سینه‌زنی شمال دزفول به جنوب دزفول حرکت می کنند و دسته‌های جنوب دزفول به شمال یعنی پیوند دوستی و برادری در ماه محرم که خود حرکتی زیبا از وحدت بوده؛ عامل رفع اختلافات می شود.

تشکیل حلقه‌ی گفتمان انقلاب اسلامی:
مجموعه‌ای از اساتید دانشگاه در سال ۱۳۹۴ با توجه به ماهیت عملکردی اساتید یعنی تحقیقات و پژوهش، حلقه ای ایجاد کردند به نام « حلقه گفتمان انقلاب اسلامی»
این حلقه با توجه به پیشینه تمدن غنی بشری در منطقه که حدود ۵ تا ۶ هزار ساله دارد و در منطقه چغامیش شهرستان دزفول و با توجه به اینکه اولین فرهنگ و تمدن بشری در دزفول بوده است، اولین کاری که شروع کردیم؛ آسیب شناسی و نیازسنجی بود تا پی به مشکلات اصلی این شهر برده شود و نتیجتا ۳۲ آسیب در دزفول استخراج شد.
مهم‌ترین آسیب، عدم اتحاد و جدایی نیروهای اندیشمند؛ توانمند و نخبگان در دزفول بود.
ماحصل و کلید واژه اصلی این آسیب‌ها شد؛ تلاش و تمرکز بر روی ایجاد وحدت،وفاق و همدلی بین نخبگان و نهایتاً عموم مردم.

بدین ترتیب ما در سال ۱۳۹۴ مجموعه‌ای تشکیل دادیم به نام مجموعه‌ی وفاق دزفول بزرگ

چرا دزفول بزرگ؟
چون دزفول یک بخش یا یک شهر نیست، بلکه ظرفیت ها؛ توانمندی ها و فرصت‌های دزفول، بزرگتر از یک استان می باشند. چرا؟چون که شهرستان دزفول فرهنگی غنی دارد، زیرا شروع تمدن بشری در اینجا بوده است. برای اینکه نخبگان بزرگی در تاریخ دزفول بوده و هستند، برای اینکه مهمترین منابع طبیعی مثل؛ زلال ترین آب دنیا؛ در دزفول است. برای اینکه بزرگترین ابنیه های دست ساز آجری در دزفول است که باز نشان از فرهنگ دزفول است؛ برای اینکه خیلی از امام‌زادگان و عرفا در اینجا بوده اند برای اینکه بزرگترین پل آجری جهان در دزفول است؛ برای اینکه بزرگترین عرفاء مثل شیخ اسماعیل قصری اینجا می زیستند؛ و نیز شعراء؛ ادبا؛ علماء و….در دزفول بوده‌اند؛برای اینکه اولین دانشگاه جهان (جندی شاپور) از ۱۵۰۰ تا۲۰۰۰ سال پیش در اینجا تشکیل شده و بزرگترین مدافعان میهن اسلامیمان در دوران دفاع مقدس در اینجا بوده‌اند بگونه‌ای که در آن دوران هر استان یک لشگر داشت ولی دزفول به تنهایی خود یک لشگر داشته است؛ داشتن صنایع و کارآفرین های متعدد … و لذا می گوئیم دزفول بزرگ

طرح آشتی بزرگان و نخبگان چیست؟
در سال ۱۳۹۷ در مجموعه‌ی وفاق دزفول بزرگ آشتی بزرگان و نخبگان دزفول را آغاز کردیم و در این پروژه، برخی بزرگان دزفول که با یکدیگر اختلافی داشتند را به آشتی؛ دوستی و مودت دعوت و تبدیل گردید و این بزرگترین دست آورد بین بزرگان دزفول در سال های اخیر بوده است.

هدف اصلی تشکیل وفاق ایجاد « وحدت؛ وفاق و همدلی » بین بزرگان و نخبگان و نهایتاً عموم مردم می باشد.
پس از آشتی بزرگ در سال ۱۳۹۷، بلافاصله برنامه‌ریزی و طراحی انتخابات در دزفول انجام شد.
برنامه‌ریزی انتخابات در دزفول باعث شد که ما حدود ۲۰ قشر را سازماندهی و حدود ۳۰ منطقه که متشکل از ۱۷ منطقه شهری و ۱۳ منطقه شهرهای اقماری را تبدیل کنیم به « وفاق دزفول بزرگ ».
یکی از اهداف مهم این مجموعه استفاده از ظرفیت جوانان و بانوان بوده است که در مسائل مبتلابه بعنوان مطالبه گر حضور داشته باشند که این یکی دیگر از موفقیت های وفاق بوده است.

فراجناحی بودن وفاق
در سال ۹۴ بحث جوانان مطالبه گر و بانوان مطالبه گر را سازماندهی کردیم و از شرایط آن فراجناحی بودن آن بود بگونه‌ای در سال ۹۸ ما هیچوقت بحث اصلاح طلب یا اصولگرا را در مجموعه‌ی وفاق نداشتیم و فقط یک کاندید واحد برای ائتلاف دزفول بزرگ داشتیم که مورد حمایت ۱۵ تشکل سیاسی-اجتماعی-فرهنگی از دزفول قرار گرفت و کاندید واحد آن نیز آقای حاج سید احمد آوایی بود که با توجه با ویژگی‌هایش که همه ی نیروها را زیر چتر پوشش خودش قرار می‌داد و بدور از نگاه قومیتی و با کلان نگری و بر مبنای شایسته نگری ایشان، جناب آوایی مورد انتخاب قرار گرفت و انشاءالله پس از انتخابات نیز این روند را ادامه خواهند داد.

دستآوردهای وفاق :
بزرگترین دستآورد این مجموعه، تبیین و فرهنگ سازی پروژه وحدت و همدلی بوده است.
جذب فراجناحی و فراقومیتی در وفاق از دستاورد های دیگر این مجموعه بوده است.
از دستآوردهای وفاق در رسانه نیز سازماندهی بیش از ۲۰۰ رسانه محلی در دزفول که فعالیت مستمر دارند را می‌توان نام برد.

در انتخابات شورای شهر اخیر از ۹ نفر، چهار نفر ما ورودی داشته ایم که عبارتند از آقایان مهندس چمن آرا، آستی، دوایی و دکتر سلیم گندمی.

از دیگر فعالیت ها و دستاورد های این مجموعه حفظ و حمایت از مسئولین بومی بوده است.

مطرح کردن یک روحانی معنوی در دزفول نیز از ماحصل این مجموعه بوده که خود از دستاوردهای مهم وفاق است و ایشان با اجماع اکثریت، جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه می‌باشند.

از آشتی مهم سال ۹۷ که بگذریم، دستاورد مهم اخیر وفاق نیز پیروزی کاندید مورد حمایت این مجموعه، یعنی آقای حاج سید احمد آوایی در انتخابات مجلس اخیر بود.

مجلس مشورتی
حلقه ی گفتمان اسلامی در سال ۹۴ ایجاد شد که هم اکنون با عنوان مجلس مشورتی، جدیدترین دستاورد وفاق بوده است که کاری بسیار بزرگ و بدیع و شاید فراملی بوده است.

راهبرد مجلس مشورتی
کار مجلس مشورتی جذب نخبگان است که با ۲۰ کمیسیون تخصصی مختلف که کارشان تدوین طرح ها و لوایح پیشنهادی و طرح و ارائه آن‌ها به مسئولین شهر، شهرستان، استان و بعضا در سطح ملی که در سطح مجلس مطرح میشوند.

طرح محوری در نمایندگی دزفول
نماینده‌ی دزفول فردی پژوهش محور و طرح محور است، یعنی آقای آوایی بعنوان نماینده مجلس دزفول، در مجلس در حوزه های صنعت، گردشگری ، علوم پایه و سایر حوزه ها انشاءالله برنامه های بدیع و جدیدی خواهند داشت.

لازم به ذکر است عمده ی اعضای مجلس مشورتی از اساتید دانشگاه و از دزفول هستند و این شورا هیچ دخالتی در عزل و نصب در ادارات و سازمان ها ندارد.

قومیت گرایی
تنوع قومیتی موضوعی به خودی خود خوب است اما به رخ کشیدن کم و کاستی قومیت های دیگر یا رویایی قومیتی مشکلی بزرگ است که متاسفانه برخی به جای استفاده مفید از تنوع قومیتی، از این موضوع بعنوان یک ابزار دو قطبی قومیتی استفاده کردند و به تعبیر مقام معظم رهبری : بپرهیزید از دو قطبی و چند قطبی کردن.

همه ما شهروندان دزفول بزرگ هستیم و هیچ قومیتی بر قومیت دیگر برتری ندارد و خداوند نیز میفرماید با تقواترین و پرهیزگارترین شما بر دیگری برتری دارد.

تقوا معیار برتری است
برتری قومیت و جنسیت نیست، بلکه برتری شایسته سالاری است که از معیارهای آن تقوا داشتن است، ساده زیستی است، کارآفرینی است و … و لذا در مدیریت آینده ی دزفول انتظار است که شایستگان بر مسند ها باشند و نه بر اساس قومیت. و بدین ترتیب همه قومیت ها انشاءالله در سطوح اجرایی دزفول حضور دارند.

سخن آخر / اخلاق رسانه‌ای
رسانه ها یک ظرفیت خدادادی هستند که در اختیار ما قرار دارند اما متاسفانه برخی افراد از این ظرفیت بعنوان یک چماق برای تصفیه حساب های شخصی، توهین ، تهمت و قومیت گرایی استفاده می‌کنند و خود وفاق نیز یکی از آسیب دیدگان همین رسانه هاست که ما هنوزم از دست آن ها در امان نیستیم.
توصیه بنده به رسانه ها این است که اخلاق رسانه ای را رعایت کنند و نگاهشان، نگاه ترس از خدا باشد.
البته رسانه های خوب و تلاشگری هم داریم که جا دارد از همینجا از تک تک آن‌ها تشکر کنیم.


با تشکر ویژه از جناب دکتر عباس چراغ چشم که دعوت مارا جهت مصاحبه پذیرفتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا