اخبار دزفول

غرق شدگی، یکی از عوامل مرگ و میر کودکان در دزفول

خلاصه خبر
  • دومین عامل مرگ و میر کودکان خردسال در دزفول در ۲ سال گذشته، حوادث مختلف از جمله غرق شدگی و ترافیکی بوده است.

محمدعلی شفیعی روز چهارشنبه در نشست شورای سلامت شهرستان دزفول در سالن جلسات فرمانداری با بیان اینکه غرق شدگی‌ها در رودخانه دز و کانال‌های آبیاری این شهرستان به یک تهدید تبدیل شده‌اند افزود: برخی از کانال‌های آبیاری کشاورزی در نزدیکی مناطق مسکونی و حتی چهار متری آنها واقع شده‌اند که موجب غرق شدگی کودکان خردسال می‌شوند.
وی با اشاره به اقدامات موثر برای کاهش این حوادث گفت: نیازمند آموزش و اطلاع‌رسانی حضوری در این خصوص هستیم .
وی افزود: پیگیری برای احداث ایستگاه‌های غریق نجات با حضور نیروهای متخصص توسط شهرداری، پیگیری ایستگاه غریق نجات در پارک ولی عصر(عج)، پل قدیم و پارک رعنا، آموزش به دانش آموزان مدارس، نصب پمفلت و بنر هشدار، پیگیری برای احداث پایگاه فوریت‌های پزشکی مختص غرق شدگی در تفریحگاه “علی کله” توسط بهداشت از جمله راهکارهایی است که باید محقق شوند تا شاهد کاهش آمار غرق شدگی در این شهرستان باشیم.
شفیعی در خصوص موضوع سالمندی نیز گفت: با توجه به اینکه در ۴۰ سال اخیر تولید نسل کاهش یافته، سالمندی جمعیت با سرعت پیش می‌رود به طوری که در ۴۰ سال اخیر جمعیت سالمند کشور ۲ برابر و از پنج درصد به ۱۰ درصد رسیده و انتظار می‌رود تا سال ۱۴۲۰ به ۲ برابر آمار کنونی برسد.
رییس مرکز بهداشت دزفول با اشاره به افزایش مشکلات اقتصادی جامعه با توجه به افزایش جمعیت سالمندی ادامه داد: قانونگذار سند سالمندی را به دستگاه‌های مختلف ابلاغ کرده است.
وی بیان کرد: سال ۹۰ میزان سالمندی در دزفول ۶ و نیم درصد بود که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۹.۴ درصد رسید.
شفیعی افزود: هدف از سند سالمندی، رسیدن به جامعه‌ای بدون تبعیض سنی و همچنین ارایه پاسخ مناسب به چالش‌ها و فرصت‌های سالمندی فردی و جمعیتی است.
رییس مرکز بهداشت ادامه داد: ارتقای سطح فرهنگی جامعه در خصوص پدیده سالمندی، توانمندسازی سالمندان، حفظ ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان، تقویت حمایت اجتماعی برای ارتقای سرمایه اجتماعی، توسعه زیرساخت‌های موردنیاز در امور سالمندی و تامین منابع مالی پایدار برای نظام حمایتی از سالمندان از دیگر اهداف این سند ملی است.
وی افزود: مشکلات شهری در حوزه سالمندی در دزفول طی سال‌های آینده افزایش می یابد که نقش دستگاه‌های مختلف باید در این خصوص مشخص شود.
شفیعی گفت: پارک‌ها باید برای افراد سالمند مناسب سازی شوند و در اتوبوس ها و بانک ها نیز فضایی برای نسل سالمند مهیا شود.
رییس اداره بهزیستی شهرستان دزفول نیز سالمندان را وزنه‌ای برای ارتقای سطح اجتماعی خانواده ها دانست و گفت: سازمان ها باید به سمتی پیش روند که برای پذیرش سالمندان آماده باشند.
سعید ایثاری بیان کرد: مشکلاتی که در آینده در حوزه سالمندی با آنها روبه‌رو هستیم در کمیته ویژه سالمندی بررسی می‌شود.
وی افزود: سیاست افزایش جمعیت با توجه به وضعیت اجتماعی موجود آسیب‌ اجتماعی زیادی مانند فروش فرزند در پی داشته است و در برخی مناطق دزفول مانند کوی مدرس با بحران در این حوزه روبه‌رو هستیم.
مسوول بهداشت محیط مرکز بهداشت دزفول نیز در خصوص بیماری وبا گفت: همه ساله ابتدای بهار با شیوع التور که یک عفونت روده‌ای است و منجر به اسهال ترشحی می‌شود روبه رو هستیم.
غلامرضا زادمهر با بیان اینکه محرم و افزایش سفر می‌تواند بیماری‌های اسهالی را افزایش دهد افزود: لایروبی جوی‌های روباز، حفظ کلر در باقیمانده مطلوب آب شبکه شهری و روستایی، رفع اصولی شکستگی ها ، جمع‌آوری انتقال و دفع بهداشتی فاضلاب مناطق شهری و روستایی از جمله اقداماتی است که می‌تواند از شیوع وبا جلوگیری کند.
وی در خصوص مشکلات بهداشتی منطقه سرسرباز دزفول نیز گفت: نگهداری و پرورش دام در مجاورت منازل مسکونی و معابر و دفع غیربهداشتی فضولات دامی در محل و آلودگی محیط، دفع غیربهداشتی فاضلاب در معابر به دلیل نبود شبکه فاضلاب و مناسب به علت نبود جدول کشی مناسب، دفع غیربهداشتی پسماند خانگی در محل که علاوه بر آلودگی محیط و ایجاد مزاحمت احتمال شیوع بیماری‌های مرتبط را افزایش می‌دهد از جمله این مشکلات است.
محسن خواجه زاده مسوول دفتر فنی شهرداری سیاه منصور نیز گفت: منطقه سرسرباز یک منطقه حلبی آباد با ۵۰ هکتار وسعت بود که به سیاه منصور پیوست.
وی با بیان اینکه هدایت آب به کانال کشاورزی جدول کشی در این منطقه انجام شده و در حال تکمیل است گفت: در سال‌های ۹۹ و ۴۰۰ نیز خیابان‌های این منطقه تا حدودی آسفالت شده اند.
وی از آماده سازی ۱۲ سطل مکانیزه برای دفع زباله این منطقه خبر داد و گفت: مشکل آب، برق و تاحدودی گاز این منطقه حل شده ولی حل مشکلات این منطقه در حد توان شهرداری سیاه منصور نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا