اخبار دزفول

کم آبی، تولید علوفه را در دزفول تحت تاثیر قرار داد

احمد زارعی روز دوشنبه در نشست شورای اداری دزفول در سالن همایش‌های فرمانداری ویژه دزفول افزود: سال گذشته نزدیک به یک میلیون تن علوفه در شهرستان دزفول تولید شد که با ادامه روند کنونی شاهد کاهش علوفه در شهرستان خواهیم بود.

وی ادامه داد: طبق هماهنگی صورت گرفته قرار است کشاورزان از ابتدای مردادماه برای انعقاد قرارداد آب به امور آب و شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان مراجعه کنند که انتظار می‌رود همکاری لازم در این زمینه صورت گیرد و میزان آب اختصاص یافته طبق الگوی کشت اجرایی شود.

زارعی با بیان اینکه سازمان آب و برق خوزستان همکاری لازم را با شبکه‌ آبیاری دز ندارد، گفت: درحالیکه کشاورزان خارج از شبکه آبیاری دز کمترین مشکل را برای تامین آب دارند ولی اجازه بهره برداری از رودخانه به این شبکه داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلات کم آبی شمال خوزستان شاید از جنوب استان هم بیشتر باشد، افزود: با وجود اینکه سهم آب برای کشاورزان شمال خوزستان در نظر گرفته شده ولی هنوز به صورت مطلوب اجرایی نشده است.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با قدردانی از نجابت و صبوری کشاورزان منطقه با وجود وضعیت نامطلوب آب کشاورزی اظهارداشت: در حالیکه ابتدا قرار بود خروجی سد دز ۷۰ تا ۸۰ مترکعب بر ثانیه باشد این میزان به بالای ۱۳۰ مترمکعب افزایش یافته ولی هنوز شبکه آبیاری دز در تنگنا است.

وی با اشاره به تلاش بی وقفه مسوولان شهرستان دزفول از جمله نماینده و فرماندار برای رفع مشکل کشاورزان افزود: جلسات متعددی از اسفندماه سال گذشته تاکنون برای رفع این مشکلات برگزار شده و نماینده دزفول جلساتی با وزیر نیرو و سازمان آب و برق خوزستان داشته است.

نبود ثبات در سیاست بازرگانی از چالش‌های مهم بخش کشاورزی است

زراعی نبود ثبات و پایداری در سیاست بازرگانی به ویژه صادرات را از چالش‌های بخش کشاورزی دانست و گفت: تمام زیرساخت‌های لازم از جمله اداره گمرک و استاندارد برای صادرات محصولات کشاورزی در شهرستان دزفول ایجاد شده‌اند ولی صادرات تولیدات باکیفیت این شهرستان با توجه به برخی تصمیمات نظیر بستن مرزها با مشکل مواجه می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بخش کشاورزی این شهرستان افزود: جمعیت زیادی از مردم دزفول درگیر کشاورزی هستند و درآمد آنها از این بخش تامین می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول تولید سالانه سه میلیون تن محصول کشاورزی در این شهرستان را یادآور شد و افزود: این میزان تولید ۶ برابر نیاز شهرستان است که باید مازاد آن به سایر نقاط کشور منتقل و یا به کشورهای دیگر صادر شود.

وی با انتقاد از تغییر کاربری باغات دزفول افزود: گردشگری صنعتی پویا با گردش مالی بالا است که باید مدیریت شود ولی متاسفانه با تغییر کاربری باغات به ظرفیت‌های شهرستان آسیب وارد می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول همچنین خواستار جلوگیری از ورود فاضلاب خام شهری و روستایی به زهکش‌های کشاورزی شد و اظهارداشت: این زهکش‌ها به عنوان منبع آب ثانویه استفاده و یا دوباره به رودخانه سرازیر می‌شوند. 

وی با بیان اینکه کیفیت آب زهکش‌های کشاورزی دزفول از آب شرب برخی نقاط دیگر هم بهتر است، افزود: دهیاران و شهرداران باید به این موضوع نظارت داشته باشند و اجازه ندهند زهکش‌ها با فاضلاب خام شهرها و روستاها آلوده شوند.

زراعی درخصوص خسارت سیل سال ۹۸ گفت: جهاد کشاورزی ۱۲۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به کشاورزان خسارت دیده پرداخت و ۵۰ کیلومتر از کانال‌های آبیاری بخش چغامیش را لایروبی کرد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا