تاریخ دزفولتصاویر قدیمیویژه
موضوعات داغ

تاریخچه پل جدید دزفول + تصاویر دیده نشده

خلاصه خبر
  • پل شهید قاسم سلیمانی یا پل جدید دزفول، دومین پل بنا شده بر رودخانه دز است که در سال ۱۳۵۵ به بهره‌برداری رسید.

به گزارش دزفوری، دزفول شهری که از سپیده دم تاریخ تاکنون استوار بوده است، توسط رودخانه پرآب دز به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده است. رود دز که به گواه باستان‌شناسان عامل پیدایش نخستین تمدن‌های بشری در این ناحیه از خوزستان بوده، نام خود را از قلعه یا دژ پل ساسانی دزفول برگرفته است.

مسئله‌ی تردد از رودخانه دز همواره یکی از چالش‌های مردمان باستان این منطقه بوده و طی ادوار تاریخ روش‌های متعددی برای عبور از این رود پرآب توسط بشر مورد استفاده قرار گرفته است، تا اینکه در سال ۲۶۰میلادی (۱۷۶۲ سال پیش) به دستور شاپور اول ساسانی، پروژه عظیم ساخت پل ساسانی بر رودخانه دز کلید خورد. پل باستانی دزفول به مدت بیش از ۱۷۰۰ سال تنها مسیر عبور از رودخانه بزرگ دز بوده و طی تمام این سال‌ها مورد استفاده‌ی مردم قرار گرفته است.

ساخت پل جدید

ساخت پل دوم یا پل سردار شهید قاسم سلیمانی که همچنان با نام پل جدید نیز شناخته می‌شود، در سال ۱۳۵۱ شمسی به جهت کم کردن بار تردد از پل باستانی دزفول و تسهیل عبور وسائل نقلیه سنگین از این منطقه، به دستور وزارت راه و شهرسازی کلید خورد. سازه این پل با طراحی و نظارت شرکت هگزا صورت گرفت و در سال ۱۳۵۵ شمسی به بهره‌برداری رسید. شرکت هگزا همچنین در ساخت پل‌های سوم تا پنجم نیز همین نقش را داشته است.

ساختار این پل صندوقه‌ای بتن پیش تنیده درجاریز با روش ساخت طره‌ای متعادل می‌باشد که در این نوع سازه، نخستین پل در کشور بوده است. طول پل حدود ۴۰۰ متر، عرض حدود ۲۱ متر و حداکثر طول دهانه‌های پل ۶۵ متر است.

مسیر ماشین رو پل ۴ لاین است و در هر طرف نیز یک مسیری برای عابران پیاده طراحی شده تا با عبور از روی پل، چشم انداز زیبایی از رودخانه دز را نیز تماشا کنند. اطراف پل در ساحل رودخانه بصورت پارک درآمده است که محلی برای استراحت و تفریح مردم است. می توان در این پارک ها قدم زد و خروش دز را دید که صدها سال است که به بخشی از هویت شهر دزفول درآمده است. در زیر پل، بقایایی از آسیاب های آبی دزفول نیز دیده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا